وزش نسیم امید بر بال های هفته نامه های استانی گلستان/ مقاله ای ازمهندس مسلم افتخاری خبرنگار و سردبیر هفته نامه صبح گلستان

وزش نسیم امید بر بال های  هفته نامه های  استانی  گلستان

جامعه‌شناسان ارتباطات معتقدند نشریات محلی استانی  به‌دلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسائل بومی، عمده‌ترین نقش را در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی در پایه‌ای‌ترین سطح خود دارا هستند و در نحوه قضاوت و عکس‌العمل مردم در سطوح ملی و بین‌المللی نیز از این رهگذر به شکل غیرمستقیم نقش‌آفرینی می‌کنند.

در مقطع کنونی تاریخ استان ضعف مالی نشریه‌های محلی و فقدان سازوکارهای حمایتِ مالیِ جدی و موثر دولت ها از مهم‌ترین عامل‌هایی ‌است که چراغ این نوع نشریه‌ها را بدون سر و صدا خاموش می‌کند.

ومطبوعات  استانی به‌عنوان بخش پررنگی از مطبوعات استان  جایگاه ویژه‌ای در دنیای رسانه‌ها دارند و امید می رود در این میان مطبوعات استان گلستان با وحدت و همدلی بتوانند از این شیب تند رد شوند.

با وجود اینکه گسترش کمی مطبوعات و نشریه های  استانی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع به شمار می رود و اگر در استانی فعالیت نشریات استانی را دیدید بدانیدتوسعه یافتگی در آن استان به حرکت در آمده است  و اگر صدای یک نشریه خاموش شود بدانید یک چشمه از عوامل توسعه یافتگی در استان کور شد.

ضمن آنکه عدم حمایت از  هفته نامه های استانی باعث آن شد مدیران مسئول عطای نشریه را به لقایش بخشیدن  و فیتله آن پایین کشیدن  وبه نوعی  به این باور رسیدن نشریه داری در جامعه نه توجیه اقتصادی دارد و نه توجیه فرهنگی.

هم اکنون این قدیمی ترین وسیله اطلاع رسانی در جزر و مد بازار کاغذ و چاپ دچار مشکلاتی شده است که این مشکلات در میان مطبوعات استانی بیشتر از مطبوعات سراسری و ملی آشکار است.

اما مدتی میباشد بواسطه ابتکار وزارت ارشاد واداره کل ارشاد گلستان  و اجرای بخشنامه های لازم الاجرا برای مدیران دستگاههای اجرایی و همکاری  خانه مطبوعات ومدیران مسئول نور امیدی برای نشریاتی که میخواهند بمانندشروع شده و آگهی های دولتی ازدستگاههای اجرایی به ارشاد ارسال و آنان نیز بر اساس نوبت و مبلغ بین نشریات محلی توزیع میشود و امید میرود با همین مقیاس بتوان باعث ماندگاری نشریات استانی شود.

و جا دارد از مدیریت ارشاد استان و معاونین و  کارشناسان واحد رسانه  و نهادهای صنفی  در مدیریت آگهی نیز قدر دانی کرد.

 

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۶:۳۶ ب.ظ

دیدگاه