- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

دکترهزارجریبی مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی:پنبه به عنوان یکی از ۹ محصول اقتصادمقاومتی مورد حمایت دولت قرار گرفت

 دکتر ابراهیم هزارجریبی  مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی در آئین رونمایی از آخرین دستاوردهای پژوهشگران موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان اظهار کرد: سقوط پنبه از سال ۱۳۸۰ شروع شد و سال به سال آمار کشت این محصول استراتژیک کمتر شد و در نهایت به ۷۰ هزار هکتار در استان گلستان رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اخبار امیدبخش در زمینه پنبه رخ داد، تصریح کرد: پنبه به عنوان یکی از ۹ محصول اقتصادمقاومتی مورد حمایت دولت قرار گرفت و برای این محصول مجری مشخص شد تا مسائل مرتبط با این محصول پیگیری شود، اکنون پنبه در کنار محصولاتی نظیر گندم، شکر و روغن دارای مجری است.

مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون جلوی سقوط پنبه گرفته شده است، افزود: از سال ۱۳۹۴ مانع سقوط پنبه شدیم اما اگر منحنی تنزلی این محصول همچنان تداوم پیدا می‌کرد سطح کشت پنبه اکنون باید ۴۰ الی ۵۰ هزار هکتار بود.

هزارجریبی از پیش‌بینی آغاز توسعه پنبه کشور در سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: عملکرد ما در سال ۱۳۹۶ حدود ۷۷ درصد برنامه محقق شد، قرار است برای سال آینده در بخش پنبه چند اتفاق بیفتد که در ابتدای سال کشت محصول آن را اعلام خواهیم کرد.

وی مهمترین هدف در توسعه کشت این محصول استراتژیک را خوداتکایی در این بخش عنوان کرد و افزود: بیشترین امیدمان در تححق این هدف به استان گلستان است چراکه سابقه مثبتی در کشت این محصول داشته و از نظر رغبت کشاورزان و تجربیات فنی و مهندسی کارنامه خوبی دارد.

مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: استان گلستان رتبه سوم پنبه را در تولید دارد با همه این تفاسیر در زمینه تولید پنبه جایگاه برنز را داریم.

هزارجریبی با بیان اینکه پنبه اکنون جزو اولویت‌های مسوولان استان گلستان قرار گرفته است این مهم را به فال نیک گرفت و ابراز کرد: در حوزه‌های ترویجی و گیاهپزشکی جای امیدآفرینی وجود دارد با وجود اینکه در سال جاری با کاهش روند سطح کشتاین محصول روبه رو بودیم.

به گفته وی؛ سالانه ۳۰۰ میلیون تومان یارانه برای تولید هسته‌های اولیه هیبیریدی پنبه اختصاص پیدا می‌کرد که این رقم اکنون به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

0 [1]
0 [1]