- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

دکتر روشنی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور از معرفی دو رقم جدید پنبه به نامهای پرتو و تابان با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته ای بعد از ۱۴ سال خبر داد

 به گزارش البرز گلستان دکتر قربانعلی روشنی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور:طی یک برنامه تحقیقاتی ۱۴ ساله و با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته ای دو رقم جدید پنبه به نامهای پرتو و تابان معرفی شد.

دکتر قربانعلی روشنی   در نشست با اصحاب رسانه استان گلستان  اظهار کرد: امروز از دو رقم موتانت پنبه که به کمک پژوهشکده سازمان انرژی اتمی و با استفاده انرژی صلح آمیز هسته ای و از طریق پرتو گاما که از کبالت ۶۰ ساطع می شود رونمایی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه با بیان اینکه برای ایجاد این دو رقم از پنبه ۱۴ سال تلاش شده است، افزود: عملکرد محصول این دو رقم پنبه نسبت به ارقام تجاری مرسوم حدود یک تن بیشتر است و نسبت به شوری، خشکی و بیماری ورتیسیلیومی پنبه مقاوم هستند.

روشنی با اشاره به اینکه این دو رقم از پنبه به بخش خصوص واگذار شده است، تصریح کرد: یک رقم از آن به مزرعه نمونه ارتش و یک مورد دیگر به تعاونی پنبه کاران زرین دشت فارس واگذار شد تا در اسرع وقت نسبت به تکثیر آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تکثیر بذر ارقام پنبه با سرعت انجام می شود، یادآور شد: این دو رقم از پنبه امسال در اختیار کشاورزان پیشرو قرار می گیرد و در سال آینده در اختیار عموم کشاورزان قرار خواهد گرفت.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه گفت: ارقا،م دیگری از بذرهای امیدبخش پنبه وجود دارد که به مرور آزاد می شوند

رئیس موسسه تحقیقات پنبه ادامه داد: کاری که امروز بنا است انجام شود طرح نجات پنبه است که در ابعاد مختلف دیده شد و نخستین سوال ما در این طرح این بود که چرا کشاورزمان ما پنبه نمی‌کارند.

روشنی با بیان اینکه توانایی ارقام ما عامل عدم کشت پنبه نیست و مشکل سیاست‌گذاری در این بخش داریم، افزود: زنجیره‌ای برای پنبه داریم و نخستین حلقه که در این زنجیره بسیار اهمیت دارد حمایت از تولید کننده و کشاورز است چرا که نخستین گزینه نباشد از چرخه‌های بعدی خبری نیست.

وی گفت: در بحث نجات پنبه همه زوایا دیده شده است و دولت باید وسط میدان بیاید، در دوران جنگ سطح زیر کشت پنبه از ۲۰۰هزار هکتار به ۵۰۰۰۰ هکتار رسید و دولت در آن زمان بذر مجانی و قیمت تضمینی برای کشاورز قرار داد و سم مجانی به پنبه کاران اعطا شد و کود و روغن مجانی برای پنبه کاران در نظر گرفته شده بود و این میزان پس از حمایت به بیش از ۱۶۰۰۰۰هکتاردر آن زمان رسید.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه با بیان اینکه اسپانیا و یونان پنبه می‌کارند، گفت: در این کشورها بیش از ۱۰۰ سنت یارانه برای پنبه می‌دهند و در آمریکا تا ۷۵ سنت نیز یارانه می‌دهند ولی در کشور ما قیمت پنبه تنها نیم دلار بود و باید حمایت از پنبه‌کاران دیده شود.
روشنی با بیان اینکه طرح نجات یارانه برای پنبه‌کاران دیده شده و اگر دولت حمایت نکند این طرح جواب نمی‌دهد، افزود: در سایر نقاط کشور میزان محققانی که بر محصول پنبه تحقیق می‌کنند ۸ نفر هستند که ۶ نفر آنان استان گلستان هستند.

وی گفت: از اول تاسیس موسسه از سال ۱۳۷۶ تا به امروز ۱۲ رقم بذر را معرفی کردیم در ابتدای نخست سرعت ما کم بود و با زحماتی که در بخش به‌نژادی کشیده می‌شود متوسط تولید هر رقم بذر پنبه به ۸ ماه رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه تاکید کرد: عمده کشت کشاورزان پنبه کار رقم گلستان است و سایر ارقام نیز در کنار آن مانند ساجدی، سپید و لطیف در رتبه‎های بعدی کشت می‎شود.

روشنی به اهمیت حمایت از تولید داخلی تاکید کرد و گفت: افرادی که دست به واردات پنبه و فرآورده‎های می‎زنند به تولید داخلی کشور خیانت می‎کنند.

0 [1]
0 [1]