یادداشت/نقش زنان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی / به قلم لیلا مقصودلو به مناسبت چله انقلاب اسلامی

چله نشینی انقلاب بمعنای بلوغ انقلاب است. و در بلوغ ابتدا باید گذشته را از نظر گذرانده و گذار چهل ساله را مورد بررسی قرار داده و فضایی که در آن قرار داریم را سنجش نمائیم در این مبحث بناست جایگاه زنان در قبل و بعد از انقلاب مورد ارزیابی واقع گردد.
زنان قبل از نقلاب یا باید در کنج پستو ها بمنظور حفظ حریم شخصی و کرامت خود رفته و عزت نفسشان‌ را نجات می‌دادند یا اهرم تبلیغاتی برای کالاهای وارداتی بودند. البته بودند بانوان توانمندی که در عرصه های اجتماعی فعالیت داشتند اما باید ابتدا روسری از سر برمی‌داشتند. و تاریخ سراغ ندارد بانوی عفیفه ای را که فعال عرصه های داخلی و بین‌المللی بوده باشد.
بعد از انقلاب بانوان توانستند با حفظ کرامت و عزت نفس در عرصه های اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی گام نهاده و فعالیت‌های ارزشمندی را ارائه نمایند و این خود باوری حضور و ظهور را مدیون انقلاب اسلامی هستند. در گذشته اگر بانویی توانمندی داشت فضا برایش مهیا نبود و پذیرش او در مجامع بین المللی منوط به کشف حجاب بود که بانوان عفیف بسیاری بدلیل وجود همین نقیصه با عنایت به توانمند بودنشان از شرکت و حضور در محافل اجتماعی اقتصادی و… خود را محروم می‌ساختند و یا به ایشان مجال حضور داده نمیشد . اما حجاب امروز محافظ و زینت زن ایرانیست و موجب تفاوت توأم با تمایز و تفاخر برای یک زن سیاستمدار؛ جامعه شناس؛ اقتصاد دان ؛ ورزشکار و… در جوامع و محافل بین المللی می‌گردد.
داریم بانوان و دخترانی را که در المپیادها و مجامع علمی جهانی حضوری موفق و چشمگیر داشته. و چه بسیارند بانوان این مرزو بوم که در گفتمان‌های اجتماعی سیاسی و فرهنگی اقتصادی ورزشی دینی… با عزت و اقتدار پرچم کشورمان را سربلند می‌نمایند.
فضای ایجاد شده موجبات تلاش پشتکار و تعالی بانوان در کلیه عرصه هارا فراهم نمود. تا آنجایی که شاخص نیاز به اشتغال در این استان در جمعیت بانوان بالاتر از مردان است.
شهرستان کردکوی نیز از این مهم بی بهره نبوده و بانوان زیادی در تشکل‌های غیر دولتی و دولتی در کلیه عرصه های سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی ورزشی و… فعال و پیشتاز در استان و کشور فعالیت دارند.
حفظ این حرمت ها و پاسداشت و انتقال آن به نسل بعد با صحت و سلامت کامل بعهده ماست.
امید که میراث دار خوبی از گذشتگان و انتقال به آیندگان باشیم.

لیلا مقصودلو

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۶ ق.ظ

دیدگاه