دکتر غفاری مدیر کل بهزیستی گلستان از برگزاری کارگاه آموزشی شیوع شناسی معلولیت هادر راستای اجرای پایلوت رصد معلولیت ها در بهزیستی استان خبر داد

‍ ?️برگزاری کارگاه آموزشی شیوع شناسی معلولیت ها در استان گلستان در راستای اجرای پایلوت رصد معلولیت ها در بهزیستی گلستان?️

به گزارش صبح گلستان ،استان گلستان از جمله استانهایی ست که میانگین نرخ معلولیت در آن بیش از میانگین کشوری ست. بر اساس اطلاعات و آمار موجود استان گلستان با دارا بودن نرخ متوسط ۲/۷ درصد در برابر میانگین نرخ معلولیت کشوری که رقمی برابر با ۱/۶ درصد می باشد در برخی حوزه های معلولیت نظیر بینایی در رتبه اول و در حوزه معلولیت جسمی حرکتی در رتبه سوم کشوری قرار دارد. این در حالی ست که تلاش های ویژه ای در راستای آگاهسازی و اطلاع رسانی عمومی شهروندان در برابر معلولیت ها و نحوه پیشگیری از آن توسط سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در جوامع شهری و روستایی بصورت مستمر انجام می شود.
دکتر غفاری مدیر کل بهزیستی استان گلستان با بیان این موضوع گفت: طرح ها، برنامه هایی نظیر آموزش و آگاهسازی خانواده ها،مشاوره ژنتیک، آموزش های پیش از ازدواج،غربالگری معلولیت و…همه ساله و بصورت مستمر از طریق بهزیستی و موسسات تخصصی تحت نظارت در این حوزه انجام می شود اما بدلایل نظیر مشکلات فرهنگی و اجتماعی، ازدواجهای فامیلی، تصادفات و سوانح جاده ای و…متاسفانه در استان گلستان شاهد شیوع بابای معلولیت ها هستیم که این مساله هزینه های نظام اجتماعی را افزایش داده است.
وی افزود: با توجه به اهمیت نقش سلامت در توسعه نظام اجتماعی، با پیگیری های انجام شده و امعان نظر سازمان بهزیستی کشور،استان گلستان به همراه استان های خراسان رضوی و خوزستان بعنوان استان پایلوت برای اجرای طرح شیوع شناسی معلولیت انتخاب شد که طی سه روز با دعوت از دو تن از اساتید برجسته کشوری در حوزه توانبخشی،آموزش پرسشگران، پزشکان و پیراپزشکان مجری طرح به تعداد یکصد نفر طی روزهای ۸ لغایت ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ در جهت تبیین موضوع صورت پذیرفت.
مدیرکل بهزیستی استان گلستان گفت: در اجرای این طرح که بصورت خانه به خانه انجام میشود، اطلاعات مربوط به معلولین، نوع معلولیت، آثار و پیامدهای معلولیت، پیشرفت معلولیت و…توسط پرسشگران مورد رصد و شناسایی قرار گرفته تا با اتکا به این اطلاعات برنامه ریزی دقیق تر برای ارائه خدمت به معلولین و خانواده های این عزیزان صورت پذیرد.
وی ابراز امیدواری کرد با ارتقاء دانش،آگاهی و مهارتهای زندگی اجتماعی در شهروندان، میتوان در راستای پیشگیری،کنترل و کاهش معلولیت ها گامهای اساسی برداشته و به سلامت نظام اجتماعی کمک نماییم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۷:۵۹ ب.ظ

دیدگاه