به مناسبت چله انقلاب اسلامی اهم اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان اعلام شد

به گزارش صبح گلستان اهم اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اعلام شد
شایان ذکر است کلیه اقدامات انجام شده در سالیان گذشته (سال ۱۳۹۰ به قبل) یا انجام نشده است و یا اگر اقدامی صورت پذیرفته است در حد کم و محدود بوده است .
۱-اجرای طرح شهید شوشتری درکلیه شهرستانهای استان و حداقل دو منطقه از مناطق آسیب خیز در هر شهرستان
این امر در سالیان گذشته در استان به اجرا درنیامده بود .
۲- انعقاد تفاهم نامه همکاری با دستگاههایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) استان- صدا و سیما- اداره کل زندانها و برخی دانشگاههای استان در راستای توسعه همکاری ها ی بین دستگاهی.
۳-بومی سازی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد توسط کمیته فرهنگی و پیشگیری و تعیین وظیفه برای کلیه دستگاههای عضو . وظایف هر دستگاه از سند احصاء شده و برای آنها ارسال شده است و گزارش اقدامات را به شورا ارسال می نمایند.
۴-اجرای بیمه درمان اعتیاد در مراکز دولتی درمان سرپایی اعتیاد در ۷ شهرستان استان و ۱۱ مرکز خصوصی سرپایی درمان اعتیاد
۵-ارسال طرح های پژوهشی در زمینه اعتیاد( برای اولین بار در دبیرخانه شورا)به ستاد و پذیرش آنها و کمک مالی به اجرای آنها. در سالیان گذشته این بخش غیر فعال بوده و فعالیت کمی در اینخصوص در استان صورت می پذیرفته است
۶-استفاده از پتانسیل اجرایی تبصره دو ذیل ماده شانزده در استان با عنایت به کمی ظرفیت مرکز ماده شانزده آقایان و نبود مرکز ماده شانزده بانوان-بطور متوسط سالانه ۳۰۰ الی ۵۰۰ نفر در مراکز اقامتی مجری تبصره دو ذیل ماده شانزده پذیر ش می شوند. در سالیان گذشته استان فاقد مرکز ماده ۱۶ بوده است .
۷-همراه نمودن و همگرایی کلیه دستگاههای عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و همچنین کمیته های تخصصی و تشکیل منظم شورای هماهنگی استان و کمیته ها . جلسات کمیته ها و شورای هماهنگی استان بطور منظم و ماهیانه تشکیل شده است بطوریکه در رتبه بندی استانها در ستاد مبارزه با مواد مخدر در سالیان جاری جزء استانهای برتر قرار داشته ایم.
۸-برگزاری کارگاههای آموزشی درمانهای غیردارویی جهت کلیه روانشناسان و مددکاران کلینیک های سرپایی درمان اعتیاد با استفاده از اساتید مطرح کشوری (۵کارگاه جهت روانشناسان و ۳ کارگاه جهت مددکاران و یک کارگاه درمان سوء مصرف روانگردانها جهت پزشکان و روانشناسان مراکز ) برای اولین بار در استان
۹-دعوت از کلیه موسسات مردم نهاد فعال در امر مبارزه با مواد مخدر جهت همکاری تنگاتنگ با دبیرخانه شورا و واگذاری بسیاری از برنامه های اجرایی شورا به سمنها در راستای اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر( تعداد این موسسات در سالهای گذشته حدود ۲۱ سازمان بوده است که در حال حاضر ۸۷ موسسه در حوزه مبارزه با مواد مخدرو اعتیاد فعالیت دارند)
۱۰-اجرای برنامه شبکه سازی سمنها و تعیین اعضای هیات مدیره و بازرس و …
۱۱-تکمیل احداث ساختمان جدید شورا در محل سایت اداری با پیگیری های به عمل آمده بخصوص طی سال اخیر و بهره برداری از آن نهایتا تا انتهای تابستان(از قبل تلاشهایی صورت گرفته بود لکن با پیگیری های به عمل آمده در سال ۹۵ و ۹۶ و دریافت بودجه از ستاد عملیات احداث ساختمان با سرعت بیشتری پیشرفت نمود)
۱۲-افزایش حداقل ۵۰درصدی کشفیات مواد مخدر و روانگردانها طی سالیان گذشته نسبت به قبل
۱۳-برگزاری پانل های پرسش و پاسخ در زمینه اعتیاد و ایدز در محیطهای دانشجویی و دانشگاهها(برای نخستین بار این پانلها در سال ۹۴ برگزار شد و قبلا صورت نگرفته بود و طی سالهای بعد ادامه نیز پیدا کرد .)
۱۴-برگزاری برنامه های متعدد در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعم از فعالیتهای آموزشی ، فرهنگی ، ورزشی و تفریحی و … در سال ۹۳ سیصد برنامه-در سال ۹۴ هشتصد برنامه و در سال ۹۵ ، هفتصد برنامه و در سال ۹۶ نیز هفتصد برنامهو در سال ۹۷ بالغ بر ۱۲۰۰ برنامه اجرا گردید
۱۵-انعقاد تفاهم نامه با شهرداری مرکز استان در راستای تخصیص ۱۰درصد از بودجه فرهنگی به امر مبارزه با مواد مخدر و پیگیری اجرای آن(قبلا با وجود تلاشهای فراوان موضوع اجرایی نشده بود)
۱۶-کاهش دسترسی به مواد مخدر و روانگردانها در محیطهای هدف بویژه اطراف مدارس ، دانشگاهها ، نهادهای عمومی
۱۷-جمع آوری معتادان متجاهر از چهره شهرها و محلات
۱۸-کاهش ۵ درصدی نرخ بروز اعتیاد با تمرکز بر برنامه های پشگیری اولیه از اعتیاد در اقشار آسیب پذیر جامعه و متناسب با گروهها و کانونهای اولویت دار هدف ( دانش آموزان ، دانشجویان ، زنان ، کودکان ، کارگران ، سربازان )
۱۹-کاهش ۵ درصدی نرخ شیوع سو، مصرف مواد مخدر در جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال کشور تا پایان سال ۱۳۹۵
۲۰-افزایش ۱۰ درصدی ماندگاری معتادان در فرایند درمان و کاهش آسیبها و کاهش نرخ عود اعتیاد با مشارکت خانواده ها
۲۱-بهبود استاندارهای علمی ،د بنی و عملکردی فعالیت مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد
۲۲- راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان ( تنها ۱۷ استان در سطح کشو دارای چنین مرکزی هستند) ظرفیت مرکز مذکور ۱۰۰ نفر می باشد
۲۳-توسعه و ارتقای صیانت و حمایت های اجتماعی از معتادان بهبود یافته و خانواده آنها
۲۴-بهره گیری حداکثری از پتانسیل های موجود در نهادهای مدنی و تشکل های مردم نهاد برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی به ویژه اعتیاد
۲۵-اصلاح و ارتقاء ساختار امر مبارزه با مواد مخدر در دستگاههای اجرائی ذیربط و سازمانهای متولی امر
۲۶-تعریف مواد مخدر بعنوان اول مولفه امنیتی استان در سند جامع امنیتی استان با مصوبه شورای تامین استان
۲۷-فعال سازی شهرداریها برای بهسازی نقاط آلوده و شناسائی نقاط متروکه و زمینهای رها شده جرم خیز استان و بهسازی و حصارکشی این نقاط توسط شهرداریها برابر ماده ۱۱۰ قانون شهرداریها که فقط در مرکز استان بالغ بر ۴۰ مکان شناسایی و بهسازی شد .
۲۸-ایجاد و افزایش اشراف اطلاعاتی و عملیاتی در فرودگاه ، ایستگاه راه آهن ، گمرک ، مرز ، پست ، میدان میوه و تره بار مرکز استان ، پایانه حمل و نقل ، باربری ها ، انبار توشه ها ، پیک های موتوری ، توقف گاه های اتوبوس ها در خارج از پایانه مسافری ، عطاری ها ، مناطق آلوده به توزیع و استفاده کیفی از ظرفیت های مذکور در غالب انجام کارگروه اطلاعاتی استان
۲۹-تهیه فیلهمهای کوتاه و بلند از آلودگی استان توسط صدا و سیمای مرکز استان و وضعیت مناطق آلوده .
۳۰-اجرای عملیات پیشگیری از کشت خشخاش و شاهدانه با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاههای استانی
۳۱-تشکیل تیم بازرسی برای بازدید از گلخانه های استان متشکل از پلیس مبارزه با مواد مخدر و جهاد کشاورزی
۳۲-شناسایی شهرستانهای آلوده به کشت شاهدانه و دعوت از فرمانداران شهرستانهای مربوطه در کمیته مقابله جهت برنامه ریزی
۳۳-تحلیل به موقع از وضعیت کشت به خصوص شاهدانه در استان و طرح موارد مبتلابه و اخبار واصله در کمیته مقابله و کار گروه اطلاعاتی استان
۳۴-طرح مسائل و مشکلات حوزه مقابله با اتخاذ تصمیم در کمیته حقوقی و قضائی و اتخاذ راهکار برای رفع آن
طرح موضوع مرز و گمرک در جلسات و پیگیری موضوع تجهیز مرز اینچه برون به سگ مواد یاب ،ایکس ری مسافری و تونلی که ایکس ری مسافری تهیه گردیده و الباقی امکانات در شرف تهیه و تجهیز می باشد البته ایکس ری تونلی در اولویت اول گمرک کشور قرار گرفته است.
۳۵-فعال سازی پایش تصویری محل تخلیه و جابجائی بار در گمرک اینچه برون .
۳۶-فعال سازی پایش تصویری ترمینال مسافری شهرستان گرگان .
۳۷-فعال سازی شعب ویژه مواد مخدر در برخی دادسراها دادگاه بدوی و تجدید نظر با حمایت سازنده دستگاه محترم قضاء
۳۸-آموزش کارکنان ایستگاههای بازرسی،مرزبانی ، سپاه در شناخت انواع جاسازیها و شیوه های حمل مواد..
۳۹-اجرای طرح جمع آوری حداقل سه خرده فروش به صورت روزانه از سطح هر شهرستان .
۴۰-اجرای طرح پاکسازی جلوگیری از دسترسی آسان به مواد مخدر در اطراف محیطهای اموزشی .
۴۱-طرح و پیگیری علت کاهش کشفیات ایستگاههای تنگراه و تیل آباد و بررسی دلایل ناکار آمدی این ایستگاه ها در حوزه کشف مواد مخدر با طرح موضوع در کارگروه اطلاعاتی استان .
۴۲-اجرای دستورالعمل صیانت از حجاج
۴۳-تهیه برش استانی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد سال ۹۴ و اجرای آن در استان
۴۴-تشکیل بانک اطلاعاتی مدرسین حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد استان جهت استفاده از آنها در اجرای کارگاهها و برنامه های آموزشی.
۴۵-استفاده کیفی از پتانسیل روحانیون ،مبلغین و مبلغات در حوزه پیشگیری از اعتیاد که در این خصوص سه طرح ( ۴۶-برگزاری ۱۰۰ همایش پیشگیری در ۱۰۰ روستا ، آموزش روحانیون و تربیت کادر متخصص و استفاده از پتانسیل هیئت های مذهبی در ایجاد پایگاه های سلامت اجتماعی ) توسط سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و با تصویب کمیته و جلسه شورای هماهنگی استان در حال انجام است .
۴۷-بهینه سازی امر جمع آوری معتادین که در هدف تعیین شده صورت پذیرد و کیفی سازی امر غربالگری و پذیرش معتادان متجاهر و برنامه ریزی جهت درمان و روان درمانی معتادین با استقرار تیم کامل درمانی و روان درمانی و همچنین اورژانس ۱۱۵ در مرکز
۴۸-اجرای دستور العمل تکالیف بعد از خروج افراد بهبود یافته و پیگیری امر درمان آنها و در صورت عمل ننمودن به تکلیف، اعلام به مرجع محترم قضائی جهت برخورد و اعزام افرادی که برای مرحله سوم دستگیر شده یه زندان در اجرای تبصره ۳ ماده ۱۶ در بررسی های انجام شده از معتادان ترخیص شده از مرکز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد معتادین معرفی شده به مراکز در زمان اجرای تکالیف در حال گرفتن خدمات از مراکز تعیین شده هستند و این مهم توسط بازرسان اعزامی از ستاد نیز مشاهده گردید.
۴۹-دریافت دفترچه بیمه سلامت ایرانیان جهت تعدادی از مددجویان فاقد دفترچه بیمه درمانی با همکاری بسیار خوب دادستانی محترم، ثبت احوال و بیمه سلامت استان جهت کاهش هزینه های درمانی آنها در مواقع رجوع به بیمارستان ها
۵۰- امحای بیش از ۲۶ تن انواع مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر استان . این امر پس از انقلاب اسلامی برای اولین بار در استان صورت پذیرفت .
۵۱-برگزار ی اولین و دومین یادواره شهدای مبارزه با مواد مخدر استان و تجلیل از خانواده های گرامی آنان.( ۸۳ شهید عرصه مبارزه با مواد مخدر )
۵۲- برگزاری همایشهای گفتمان سازی و اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر با حضور مسولین عالی رتبه کشوری ، استانی ، ائمه محترم جماعات و میهمانان خارجی در استان .
۵۳-افتتاح و راه اندازی مرکز سرپناه شبانه بانوان در استان .
۵۴-پیگیری راه اندازی مرکز جامع توانمندسازی بهبودیافتگان در استان .

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

دیدگاه