کانون پرورش فکری گلستان با حضور روانشناس بالینی ایرانی دانش‌آموخته‌ی کشور استرالیا برگزار کرد /همایش کنترل خشم و هیجانات بلوغ ویژه‌ی نوجوانان و والدین گلستانی

همایش کنترل خشم و هیجانات بلوغ ویژه‌ی نوجوانان و والدین گلستانی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان اقدام به برپایی همایش کنترل خشم و هیجانات بلوغ ویژه‌ی نوجوانان و والدین با حضور عفت میرعبدالهی روانشناس بالینی و دانش‌آموخته‌ی کشور استرالیا در شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری گلستان، در ابتدای این همایش که با مشارکت آموزش و پرورش در دو نوبت صبح و عصر در شهرستاهای گرگان و گنبدکاووس با حضور بیش از ۹۰۰ نوجوان و ۵۵۰ نفر از والدین برگزار شد، محبوبه رجب مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان دنیای کودکان و نوجوانان امروز را دست‌خوش تغییرات فراوانی دانسته و بیان کرد: مهارت کنترل خشم و رسیدن به خودآگاهی از مهارت‌های ضروری در زندگی هر انسان می‌باشد که این موضوع با توجه نیازسنجی صورت‌گرفته و با نظر متخصصین حوزه‌ی کودک و نوجوان انتخاب شد تا با فراهم‌سازی زمینه‌ی تغییر نگرش در نوجوانان و خانواده‌ها تا حد زیادی پیامدهای نامطلوب ناشی از بروز خشم و پرخاش‌گری در جامعه مدیریت شود.

وی تصریح کرد: والدین با شیوه تربیتی و رفتاری خود در خرده‌رفتارهای فرزندان بسیار تاثیرگذار بوده و لازم است با تقویت هوش هیجانی و شناخت مهارت‌های اجتماعی در کنترل خشم و هیجانات بلوغ فرزندان خود اثربخش باشند.

این مقام مسئول فرهنگی با اشاره به این مطلب که اهدافی هم‌چون رشد و تعالی خانواده، استحکام پیوند خانوادگی، رسیدن به آرامش روانی در خانواده و جامعه، محبت‌ورزی، مثبت نگری و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی در لایه‌های پنهان هدف از برپایی این همایش وجود دارد، اظهار داشت: کانون پرورش فکری متولی حوزه‌ی کودک و نوجوان است و در کنار آن خانواده رکن تاثیرگذار بر روی فرزندان است از این رو امیدوارم با بهره‌مندی از مطالب کاربردی این همایش به راحتی با تشخیص احساسات بد و خوب و نحوه‌ی کنترل و مدیریت خشم و هیجانات ناشی از آن، کانون گرم خانواده‌ها را شاهد باشیم.

مدیرکل کانون گلستان در پایان سخنان خود برای برپایی چنین همایش‌هایی که فراگیر است و باعث رسیدن به خودآگاهی و مهارت‌آموزی‌ اجتماعی می‌شود اعلام آمادگی کرده و از خیرین فرهنگی خواست تا با حمایت‌های خود از طرح و برنامه‌های کانون پرورش فکری در اجر معنوی این‌گونه برنامه‌ها به‌منظور اجراهای گسترده‌تر در سراسر استان، یاری‌رسان باشند.

در این همایش، عفت میرعبدالهی دانش‌آموخته‌ی روان‌شناسی بالینی و عضو انجمن و کالج روانشناسان بالینی کشور استرالیا با اشاره به این مطلب که خشم یک رفتار کاملا طبیعی است ولی می‌توانیم آن را با مدیریت کنترل کرده و از تبدیل آن به پرخاشگری و افسردگی جلوگیری کنیم، بیان کرد: هنگامی که به دلایل مختلف عصبانی می‌شویم خود آرام‌سازی بسیار مفید و اثربخش است.

وی گفت: این حقیقت دارد که برای جست‌وجوی بهترین و منطقی‌ترین راه‌حل در این مواقع، لازم است نفس عمیق کشیده و با آرامی تا عدد ۱۰ بشماریم.

این روان‌شناس بالینی مقیم استرالیا، نقطه شروع موثر برای آموختن شیوه مقابله با خشم را تجزیه و تحلیل ارزیابی‌های اولیه دانسته و تصریح کرد: وقتی ارزیابی اولیه از رویدادی ناکام‌کننده و مشکل‌ساز به عمل می‌آید بایستی در ذهن تجزیه و تحلیل نماییم که آیا این مساله ارزش ناراحت شدن دارد یا خیر؟ معمولا در بیشتر افراد پاسخ به‌گونه‌ای است که از خشمی بی اساس رنج می‌برند!

وی در ادامه بیان کرد: آسیب یا خطر غیرمنتظره، تحقیر شدن، مورد تبعیض قرار گرفتن، پیش‌داوری، عهدشکنی این‌ها بخشی از مواردی است که نوجوانان در مواجه با آن به احتمال زیاد خشمگین می‌شوند که برای مدیریت این رفتارهای ناهنجار لازم است با داشتن تفریحات سالم و خوب، خواندن قرآن کریم و کتاب مورد علاقه و یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش و دل‌خواه بر خشم خود غلبه کنیم.

میرعبدالهی در بخشی دیگر از سخنان خود به این مطلب اشاره داشت که عزت نفس انسان‌ها به داشتن و نداشتن خانه و ماشین آن‌چنانی نیست بلکه این عزت نفس در شخصی پدیدار می‌شود که با کسب مهارت‌های رفتاری و اخلاقی به گونه‌ای موفقیت‌آمیز با چالش‌های زندگی‌اش رو به رو می‌شود که قادر است در زندگی خود و دیگران به نحوی شایسته اثرگذار باشد.
وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین امام علی (علیه‌الاسلام) پیرامون کنترل خشم گفت: انسانی قادر به کنترل خشم و هیجانات ناشی از آن می‌باشد که خود را به درستی بشناسد و شرایط روانی و زندگی خود مدیریت کند.

دانش‌آموخته‌ی روان‌شناسی بالینی کشور استرالیا برای تشریح مهارت‌های کنترل هیجانات بلوغ بیان کرد: دوران نوجوانی دوره‌ای پرتنش است، در این سن تغییرات نوجوانی با نوسان‌های پرشور عاطفی و آشفتگی‌های هیجانی همراه می‌شود که اگر این تغییرات مدیریت نشود، رفتارهایی ناخوشایند همانند خودزنی، خودکشی، افسردگی و اختلالات خوردن و استفاده از مواد مخدر و …در نوجوانان نمایان می‌شود که در این همایش سعی شد تا با تغییر نگرش و آشنایی نوجوانان و خانواده‌ها با بخشی از مهارت‌ها در راستای کنترل و مدیریت این احساس برای رسیدن به عزت نفس حقیقی گام برداریم.
گفتنی است در این همایش که در قالب سخنرانی و کارگاه پرسش و پاسخ در دو نوبت صبح و عصر طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مورخ ۱ و ۲ بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون گرگان و سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش گنبدکاووس برگزار شد، سوالات طرح شده و فرم‌های نظرسنجی مورد ارزیابی کارشناسان مربوطه‌ی کانون قرار خواهد گرفت و چراغ راهی در مسیر برگزاری دیگر همایش‌ها خواهد بود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱:۲۶ ب.ظ

دیدگاه