سیده هما عقیلی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان از جایگزینی طرح عید و داستان به جای پیک های نوروزی خبرداد

با هدف آگاهی بخشی به جامعه، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان در گفت وگو با استودیو همکلاسی طرح های جدید معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را تبیین نمود.

به گزارش البرز گلستان به نقل  اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان، امروز پنج شنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷، سیده هما عقیلی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان در گفتگو با استودیو همکلاسی و با هدف آگاهی بخشی به جامعهT مهم ترین برنامه های معاونت آموزش ابتدایی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تبیین نمود.

عقیلی اظهار داشت: یکی از مهم ترین برنامه ها، برنامه ویژه مدرسه است که با اعتماد به صلاحیت و توان مدرسه، مجوز برنامه ریزی درسی، اجرا و ارزشیابی حجم معینی از زمان رسمی آموزش را با رعایت چهارچوب های مقرر به مدرسه واگذار می کند.

وی ادامه داد: این برنامه بر اساس رویکرد فرهنگی تربیتی و با تأکید بر آموزش های مهارت محور و بسط گستره ی فعالیت های پرورشی در دوره دوم ابتدایی (پایه های چهارم تا ششم) به اجراء در آمده است.

عقیلی افزود: یکی از مهمترین زمینه های برنامه ویژه مدرسه آموزش یک مهارت است که از جمله این مهارت های مفید، مهارت تأمین معاش است که خروجی آن دانش آموزی است که توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین فعالیتهای میدانی مانند مشاهده طبیعت ، بازدید از حوزه ها، نمایشگاه ها، مراکز علمی ، صنعتی تولیدی، هنری، فرهنگی، کانون های تربیتی محله، اماکن مذهبی، اماکن تاریخی و شرکت در فعالیت ها گروه ها و انجمن های علمی از جمله فعالیتهایی است که در صورتی که در  یک موقعیت یادگیریِ رشد دهنده طراحی شده باشند می توانند به عنوان برنامه ویژه در نظر گرفته شوند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان، هدف از اجرای برنامه ویژه را پاسخگویی به نیازهای منطقه ای و محلی و تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ارتقای جایگاه مدرسه ذکرکرد و گفت: بر اساس دستورالعمل،  مدرسه می تواند ۲ ساعت در هفته از آموزش رسمی خود را (۶۰ ساعت در سال) به برنامه ویژه اختصاص دهد و مدارس در خصوص انتخاب موضوع و محتوای برنامه های ویژه دارای اختیار هستند.

این مقام مسئول افزود: این دستورالعمل به مدارس ابلاغ گردیده و نمونه ای از موضوعات، مهارت ها و فعالیت های میدانی مناسب ضمیمه دستورالعمل می باشد.

این طرح در استان گلستان در سال تحصیلی جاری در ۱۳۶۵ کلاس پایه های دوره دوم آموزش ابتدایی در حال اجرا است.

عقیلی طرح عید و داستان را که جایگزین پیک های نوروزی شده است یکی دیگر از برنامه های این حوزه ذکر کرد و گفت:  به منظور ایجاد زمینه برای بهره گیری دانش آموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیت های طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارت های اساسی خواندن و نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن و مشاهده کردن متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رویکرد داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی را محور فعالیت های نوروز قرار داده است.

وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل ارائه هر نوع تکلیف مرسوم سال های قبل به ویژه پیک های نوروزی یا تمرین های درسی ممنوع بوده و فعالیت هایی در قالب داستان خوانی، داستان گویی، و داستان نویسی تعیین می گردد که با اجرای این طرح فرصت کنار خانواده بودن فراهم گردیده و امکان انجام کار در سفر و استفاده از زیبایی ها و شگفتی های طبیعت مورد توجه قرار می گیرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان افزود: این طرح در سال گذشته در استان گلستان در تمامی مدارس پیش دبستانی و ابتدایی اجرا گردید.

عقیلی، طرح تکالیف مهارت محور را از دیگر برنامه های معاونت آموزش ابتدایی ذکرکرد و گفت: نظر به ضرورت توسعه فرصت های یادگیری برای دانش آموزان در کلاس، مدرسه و خارج از آن، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد مهارت محوری و افزایش همسویی و هماهنگی یادگیری ها با نیازهای فردی و اجتماعی طرح تکالیف مهارت محور را در دوره ابتدایی (پایه های اول تا سوم) به صورت آزمایشی در همه مناطق آموزشی استان ها که کلاس هایی با جمعیت ۱۵ تا ۲۶ نفر دارند اجرا می نماید.

وی افزود: در این طرح، بخشی از فعالیت های یادگیری به صورت تمرینی در جهت آموزش و یادگیری مهارت های اساسی مانند خواندن، نوشتن، دانش ریاضی، مشاهده کردن، سخن گفتن و گوش دادن و … در کلاس درس یا محیط مدرسه در تعامل و مشارکت معلم و دانش آموز انجام می شود و معلم در زمان رسمی کلاس درس، پس از آموزش و شناسایی دشواری یادگیری  دانش آموزان، تکالیفی را جهت تثبیت و تعمیق یادگیری تعیین می نماید و بخشی در قالب تکالیف مهارت محور که مرتبط با مهارت های مورد نیاز محیط واقعی زندگی در خارج از کلاس درس است ارائه می گردد.

این مقام مسئول تصریح کرد: شیوه نامه طرح، در ابتدای سال تحصیلی به مدارس ارسال شده و جلسات توجیهی برای معاونین آموزشی و کارشناسان تکنولوژی برگزار گردیده است که در شیوه نامه، جداول راهنمای طراحی فعالیت های یادگیری به تفکیک مواد درسی، عنوان مهارت و عنوان فعالیت هر پایه قرار داده شده و می تواند به عنوان راهنمای طرح مورد استفاده معلمان و مدیران قرار گیرد.

وی ادامه داد: در استان گلستان ۱۴۸۸ کلاس با جمعیت ۱۵ تا ۲۶ نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان ،طرح اتاق بازی و یادگیری را از دیگر طرح های مهم عنوان نموده و گفت:این طرح با عنایت به اهمیت و ضرورت تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ایجاد محیطی با نشاط و شوق انگیز برای دانش آموزان مدارس ابتدایی و نوآموزان مراکز پیش دبستانی تدارک دیده شده است.

عقیلی ادامه داد: اسباب بازی به عنوان بخشی از فناوری های آموزشی در یادگیری دانش آموزان و کسب مهارت های مختلف در زمینه های ذهنی، فیزیکی و اجتماعی بسیار مؤثر است و می تواند یادگیری را ساده و سریع نموده و به آن عمق ببخشد.

وی افزود: هدف از راه اندازی اتاق اسباب بازی، صرفاً بازی و سرگرمی نیست بلکه هدف این است که از اسباب بازی به عنوان یک بستر مناسب برای آموزش و تربیت در دوران کودکی استفاده شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: در این کلاس مفاهیم آموزشی در قالب بازی به دانش آموزان، آموزش داده می شود و برنامه های هدفمندی چون رشد و قدرت ذهنی، خلاقیت و افزایش مهارت در دانش آموزان را مورد توجه قرار می دهد.

عقیلی گفت: این طرح به طور آزمایشی در سال جاری در ۱۰ استان کشور اجرا می شود که شامل استان گلستان نمی ش

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۵:۵۰ ب.ظ

دیدگاه