بازیافت زباله ها چه فایده ای دارد؟

♻️بازیافت زباله ها چه فایده ای دارد؟
بازیافت زباله ها برای محیط زیست سه فایده مهم دارد:

♻️صرفه جویی درمصرف منابع طبیعی: چون برای تولید محصولات جدیدبه جای اینکه به سراغ مواد خام برویم از همان مواد بازیافتی استفاده می کنیم.

♻️صرفه جویی در مصرف انرژی:
هرچند که برای بازیافت زباله هم باید انرژی مصرف شود ولی انرژی لازم برای بازیافت زباله از انرژی لازم برای تولید محصولات جدید از مواد خام خیلی کمتر است مثلا تولید آلمینیوم از آلمینیوم بازیافت شده نسبت به تولید آلمینیوم از سنگ معدن ۹۰درصد انرژی کمتری لازم دارد.

♻️نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله:
با بازیافت زباله، فضای کمتری برای دفن زباله مورد نیاز است.

♻️بازیافت بطری شیشه ای:
شیشه معمولی را میتوان به تعداد زیادی بازیافت کرد چون شیشه هیچ وقت دچار فرسودگی نمیشود مثلا هر بطری نوشابه برای مصارف خانگی میتواند تا ۱۵ بار بازیافت شود. از طرفی قیمت تمام شده شیشه‌های بازیافتی از شیشه های نو خیلی کمتر است. شیشه های سبز و قهوه ای رنگ نوشابه ازمواد قابل بازیافت به شمار می روند. بازیافت یک تن شیشه یعنی صرفه جوئی در مصرف حدود یک تن مواد معدنی دیگر.

♻️کشورهای پیشرو در تفکیک زباله ها

♻️سوئیس:
سوئیس از نظر تفکیک زباله و بازیافت، رتبه ۱ دنیا را دارد، رتبه ای که با همکاری دولت و مردم به دست آمده و اسم این کشوررا از نظر سیستم بازیافت پسماندها دردنیا بر سر زبانها انداخته است.در این کشور در همه فروشگاه ها سطلهایی برای زباله های خشک و تر به چشم می خورد و حتی روغنهای مصرفی هم در نهایت باید بازیافت شوند.در سوئیس آشغال ریختن برروی زمین جرم است و هرکسی که این کار را انجام دهد با جریمه روبرو میشود. جالبه که برای اینکه مردم زباله کمتری تولید کنند قیمت کیسه زباله بیش از یک یورو است.

♻️دانمارک:
دانمارک هم در صنعت بازیافت از الگویی کم نظیر پیروی می کند، در اینجا تفکیک زباله فقط به خشک و تر محدود نمیشود وبرای هرنوع زباله سطلی جداگانه وجود دارد.
♻️سنگال:
این کشور هم در صنعت بازیافت زباله از کشورهای پیشروست والبته برای رسیدن به اهداف خود از کشورهای اروپایی الگوبرداری می کند

ر رابط عمومی شهرداری فاضل آباد

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۰ ب.ظ

دیدگاه