- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان :سواد آموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال و فراگیری خواندن و نوشتن و فراگیری مهارت های زندگی از اهداف نهضت سوادآموزی است

به گزارش البرز گلستان حسینعلی همراه»  معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان در جمع اصحاب رسانه گفت: سواد آموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال و فراگیری خواندن و نوشتن و فراگیری مهارت های زندگی از اهداف سازمان نهضت آموزی است.

معاون سوادآموزی گلستان با بیان اینکه از سال ۹۲ در دولت یازدهم مراکز یادگیری ایجاد شد، افزود: این مراکز در کنار آموزش سواد آموزی، آموزش مهارت را نیز برعهده دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۶ مرکز یادگیری آموزش های مهارتی در استان فعالیت می کنند که این مراکز در گرگان، گنبد، مینودشت، مراوه تپه و کلاله مستقر هستند.

همراه با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۶۸ هزار و ۶۷۲ بی سواد بین سن ۱۰ تا ۴۹ سال در استان وجود دارد، اظهارداشت: بر اساس این سرشماری ۶ درصد جمعیت استان بی سواد هستند.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله بر اساس حجم ابلاغی سازمان نهضت سواد آموزی، معاونت سوادآموزی استان از طریق برون سپاری با شرکت های طرف قرارداد فعالیت های خود را آغاز می کند که در حال حاضر سه شرکت طرف قرارداد با یک هزار و ۲۰۰ آموزش دهنده کار خود را آغاز کرده اند.

معاون سوادآموزی گلستان افزود: به ازای با سواد کردن هر فرد و قبولی در پایه تحصیلی ۶۰۰ هزار تومان به آموزش دهنده پرداخت می شود.

وی، شناسایی اولیای بی سواد، آموزش عشایر، توسعه مراکز یادگیری محلی، سواد آموزی ندامتگاه ها و زندان ها، حلقه های کتابخوانی و مسابقه کتابخوانی را از برنامه های این معاونت برشمرد و گفت: امسال با توجه به شعار سال مسابقه ای با عنوان حمایت از کالای ایرانی برگزار می شود.

همراه اضافه کرد: تجلیل از چهره های موفق در حوزه سوادآموزی، مسابقه خاطره نویسی و خاطره داشن آموزان و آموزش دهنده ها و اجرای نمایش های خیابانی و نشان دادن نتایج سوادآموزی در سطح شهرها به مردم و استفاده از ظرفیت حوزه های مختلف، برگزاری همایش ۴۰ سالگی انقلاب و دستاوردهای انقلاب، یادواره ۱۷۷ شهید سوادآموزی و یادواره شهید محمدعلی حاجیلری تنها شهید حوزه سواد آموزی گلستان از برنامه های سال جاری معاونت سوادآموزی گلستان است.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته و سال جاری، افزود: حجم ابلاغی سال گذشته ۵ هزار و ۳۶۰ نفر بود که امسال با ۱۱۳ درصد رشد تاکنون به ۶ هزار و ۸۱ نفر رسیده است.

معاون سوادآموزی گلستان یادآور شد: در حوزه تحکیم حجم ابلاغی یک هزار و ۵۵۰ نفر بود و امسال با ۱۱۰ درصد رشد به دو هزار نفر افزایش یافته است.

وی افزود: در حوزه انتقال نیز در سال گذشته ابلاغ سازمان دو هزار و ۵۹۸ نفر بوده که امسال با رشد ۱۰۰ درصدی دو هزار و ۶۰۹ نفر است.

همراه با اشاره به طرح خواندن با خانواده اظهارداشت: استفاده از ظرفیت افراد باسواد خانواده برای تقویت و تثبیت یادگیری از اهداف این طرح است که سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ نفر بود و در سال جاری تا کنون دو هزار نفر هستند.

وی در خصوص رتبه استان در حوزه سوادآموزی گفت: استان گلستان در حوزه سوادآموزی در رتبه ۱۶ کشوری قرار دارد و درصد پوشش روستایی استان در سال گذشته رتبه دوم، عملکرد سال جاری نسبت به سال قبل رتبه دوم و اولیای بی سواد رتبه چهارم را  دارد.

0 [1]
0 [1]