روحانی در جلسه هیات دولت: ۵+۱ تنها دو گزینه پیش رو دارد/ توافق هر چه سریع‌تر انجام بگیرد به نفع همه است

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از فرارو- رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در مذاکرات به دنبال توافقی هستیم که به نفع ایران، منطقه و همه جهان باشد، تصریح کرد: امیدواریم که با آینده‌نگری و در نظرگرفتن منافع ملت‌ها و ثبات منطقه بسیار حساس خاورمیانه، شاهد رویکرد منطقی از طرف ۱+۵ در مذاکرات باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت گفت: دنیا از پیشرفت در مذاکرات میان ایران و ۱+۵ خرسند است چرا که ثمره این پیشرفت و توافق به نفع منطقه، جهان و به نفع توسعه، تجارت، اقتصاد و فرهنگ و حل و فصل معضلات و تهدیداتی است که امروز افراطی‌گری در منطقه و جهان بوجود آورده است. گزیده اظهارات روحانی در جلسه هیات دولت را در ادامه می‌خوانیم:

در این میان تنها یک رژیم متجاوز و اشغالگر که بقای خود را در سایه جنگ و تجاوز می بیند، از این مذاکرات عصبانی و ناراحت است.

این رژیم پیوسته از صلح و ثبات منطقه ای نگران است، شما می‌بینید که گروهک تروریستی النصره با این همه جنایاتی که انجام می دهد مورد حمایت این رژیم جنایتکار است.

آنهایی که آینده بهتر را برای منطقه و جهان می خواهند، باید بدانند برای توسعه و پیشرفت منطقه، مسیری جز استقرار ثبات و امنیت وجود ندارد، ضمن اینکه برای مسأله هسته‌ای هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد.

مردم جهان و همچنین مردم آمریکا هوشیارتر از آن هستند که رژیمی که همواره کارش آتش‌افروزی بوده، حالا بخواهد با زبان نصیحت صحبت کند. آن هم رژیمی که بر خلاف مقررات بین‌المللی و دور از چشم ناظران بین‌المللی به دنبال تسلیحات اتمی بوده، بمب اتم تولید کرده، تعداد زیادی بمب اتم را ذخیره کرده و با عدم امضای معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی ( ان.پی.تی)، به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اجازه نمی دهد از تاسیسات اتمی اش بازدید کنند.

ایران اسلامی همواره در سازمان ملل متحد به دنبال طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی بوده و هست.

اتهامات علیه ایران از سوی رژیمی مطرح می شود که در طول سال، بارها و بارها به کشورهای همسایه‌اش تجاوز می‌کند، مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشد و رژیمی که در غزه کودکان را هدف گلوله قرار می‌دهد. این رژیم که خودش جنایتکارترین و در واقع یک دولت تروریستی است، امروز دم از صلح و خطرات آینده می‌زند. در حالی که ایجادکننده بزرگترین خطر برای منطقه بوده است.

اینگونه حرف‌ها هیچ تاثیری در اراده ملت‌ها و دولت‌ها نخواهد داشت. اساس مذاکرات ما با دنیا بر مبنای حسن نیت در برابر حسن نیت، صداقت در برابر صداقت، اطمینان در برابر اطمینان و اعتماد در برابر اعتماد است.

ما دنبال یک توافق برد – برد، متوازن و پایدار هستیم و این را دنبال خواهیم کرد، چنین توافقی با این ویژگی‌ها به نفع منطقه و جهان است.

۱+۵ به خوبی می‌داند دو گزینه پیش‌رو دارد، ۱+۵ یا باید با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منطق و مقررات بین‌المللی به توافق و تفاهم برسد که این کار هر چه سریع‌تر انجام بگیرد به نفع همه خواهد بود؛ یا اینکه دنبال انکار واقعیت باشد که در آن شرایط نیز ناگزیر باید پیشرفت سریع‌تر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را شاهد باشد.

گزینه دوم، گزینه‌ای است که دیده‌اند تحریم و فشار طی سال‌های گذشته، تأثیری نداشته و ما راه خودمان را به خوبی ادامه داده ایم. اگر مبنای این مذاکرات شفافیت بیشتر باشد ما شفافیت بیشتر را می‌پذیریم اما اگر مذاکرات به دنبال آن باشد که ملت ایران را از حق مسلم خود یعنی پیشرفت در علم و فناوری باز دارد، خیلی طبیعی است که ایران زیر بار چنین تفاهم و توافقی نخواهد رفت.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۸ ب.ظ

دیدگاه