- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

دکترعبدالرحیم حزینی فوق تخصص خون و آنکولوژی ( مدیرعامل کانون حامیان بیماران سرطانی و صعب العلاج مهرگلستان) : ماصدای بیماران مبتلا به سرطان استان هستیم/ قهر با طبیعت سرطان زاست، برای مقابله با سرطان بهتر است بتوانیم به زندگی ساده و بی ریای گذشته برگردیم

دکترعبدالرحیم حزینی فوق تخصص خون و آنکولوژی ( مدیرعامل کانون حامیان بیماران سرطانی و صعب العلاج مهرگلستان) : ماصدای بیماران مبتلا به سرطان استان هستیم/ قهر با طبیعت سرطان زاست، برای مقابله با سرطان بهتر است بتوانیم به زندگی ساده و بی ریای گذشته برگردیم.

به گفته ایشان قرن ۲۱ قرنی است که اکثر بیماری‌ها از درون خود انسان‌ها نشات می‌گیرد و سرطان هم یکی از آنهاست، برای این رشد بی رویه سرطان بهتر است سرطان هراسی را به سرطان شناسی تبدیل کنیم.
دکتر عبدالرحیم حزینی متخصص سرطان‌شناسی و طب تسکینی متولد شهرستان گرگان است. وی دیپلم خود را در گرگان گرفته است و بعد از آن برای ادامه تحصیل عازم ایتالیا شد و توانست در پنج سال و نیم پزشکی عمومی خود را بگیرد و به‌عنوان نخبه شناخته شود. بعد از آن برای افزایش اطلاعات پزشکی و یادگرفتن علم روز به کشورهای مختلفی مثل انگلیس و ژاپن سفر کرد. بعد از اخذ مدرک تخصصی در رشته خون و سرطان در سال ۱۳۶۹ برای خدمت به بیماران کشورش به ایران بازگشت. وی ابتدا در بیمارستان سیدالشهدا اصفهان ( مرکز سرطان استان) شروع به درمان بیماران کرد. بعد از آن به تهران آمد و دوره تکمیلی فلوشیپ خون و سرطان را در دانشگاه تهران گذراند. پس از چندسال استفاده از روش‌های پیشرفته علمی و‌کلاسیک درمان سرطان، به این نتیجه رسید که سرطان نه تنها بیماری جسم بلکه بیماری روح است و هرچه روح و روان انسان آرام‌تر باشد کمتر این بیماری به سراغ او می‌رود و هرچه آرامش بیمار بیشتر باشد آسان‌تر می‌تواند بیماری خود را شکست دهد.
دکترحزینی سه عامل اصلی را در به وجود آمدن بیماری سرطان مهم می داند:
اولین عامل آن استعداد ژنتیکی سرطان است که در همه انسانها وجود دارد و اجتناب ناپذیر است. دومین عامل فاکتورهای سرطان زایی مانند (سیگار،الکل، تغذیه نامناسب و ..) می باشد که این فاکتورها هم کم و بیش در زندگی تمامی ما انسانها وجود دارد و سومین و اصلی ترین عامل ضعف سیستم ایمنی و مهارکننده بدن در مقابل سرطان است.
وی از تاثیر بسزای آرامش در پیشگیری و کنترل بیماری سرطان سخن به زبان آورد و این نکته را یادآور شد که استرس باعث افزایش ترشح هورمون های استرس زا و در نتیجه باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و چنانچه این امر تداوم داشته باشد، خود باعث سرطان می شود.
دکترحزینی با تاکید فراوان بر اینکه داشتن روحیه بالا در بیمار سرطانی تاثیر فوق العاده‌ای در روند بهبودی آنها خواهد داشت، از پزشکان محترم در امور درمان خواست که بیماران خود را از لحاظ روحی حمایت کنند.
وی تصریح کرد: چون درمان سرطان ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد، در این مدت بیمار دچار آسیبهای شدید جسمی، روحی و روانی، اجتماعی، خانوادگی و .. شده و اگر پزشک معالج در حل این مسائل جانبی به بیمار و خانواده آن کمک نکند اثرات درمانی شیمی درمانی ممکن است بی فایده باشد و این امر باعث کاهش نجات بیماران نیز خواهد شد.
کانون حامیان بیماران سرطانی و صعب العلاج مهر گلستان به عنوان اولین مرکز طب تسکینی استان عمل نموده و جهت کاهش آسیبهای فوق در خدمت بیماران و خانواده های تحت پوشش این کانون می باشد. پرسنل و داوطلبین این مرکز به عنوان تسهیل کننده و برطرف کننده عوارض های وابسته به سرطان عمل می کنند تا بیمار و خانواده های آنان در کنار مشکلی به نام “سرطان” بتوانند زندگی عادی و طبیعی خود را ادامه دهند.
دکتر حزینی با تاکید بر اینکه در اروپا مراکز طب تسکینی همه نوع حمایت از بیمار سرطانی را بر عهده می‌گیرد افزود: «پیشنهاد کرده‌ایم این مراکز را که در اروپا بیش از ۳۰ سال از راه اندازی آنها می‌گذرد در ایران نیز احداث گردد، چون به گفته وی بدون طب تسکینی درمان سرطان ناقص است»
وی در ادامه در باره” ترویج سلامت عمومی ، اولین راه مبارزه با سرطان “اظهار کرد:سلامت روان امروزه یکی از ملاک های اصلی ارزیابی سلامت یک جامعه است و بی شک نقش چشمگیری در کارآمدی و پیشرفت آن بازی می کند سازمان جهانی بهداشت که هدف خود را دستیابی به عالی‌ترین سطح ممکن بهداشت برای همه مردم تعیین کرده، در اساسنامه خود در تعریف سلامت می‌گوید: منظور از سلامت، حالت رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است، نه صرفاً فقدان بیماری. براساس این تعریف، فردی دارای سلامت روان است که : توانمندی‌های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و موثری درجامعه مشارکت و فعالیت داشته باشد.
لزوم توجه به جنبه های روانی سلامت اجتماعی: راهکارهای متعددی برای تضمین سلامت روان بیان شده بدون تردید آرامش درونی و تعادل در زندگی اولین شرط یک روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید. البته منظور از آرامش، آرامش نسبی و نداشتن دغدغه‌های متعدد و گاه فلج‌کننده است. البته در دنیای امروز، هیچ‌کس بدون دغدغه و گرفتاری نیست، اما نکته مهم این است که فرد بتواند به درستی شرایط را ارزیابی و برای رفع و کاهش این نگرانی‌ها اقدام کند و در صورتی هم که مشکلات قابل‌ حل نیستند به‌گونه‌ای با آنها کنار بیاید، نه اینکه گرفتاری‌ها، عملکرد و زندگی او را تحت‌تاثیر قرار دهند و باعث سلب آرامش از او شوند. از دیگر ویژگی‌های مهم سلامت روان، توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجان‌ها است. بروز احساسات باید به‌گونه‌ای باشد که از یک طرف فرد نخواهد احساس‌هایش را سرکوب کند و از طرف دیگر، مهارگسیخته آنها را بروز ندهد، یکی دیگر از خصوصیات ذهن سالم، شناخت است. منظور از شناخت، مجموعه‌ای از توانایی‌های مغز شامل هوشیاری، توجه و تمرکز، حافظه، زبان و… است که هر فردی با توجه به شرایط خود از آن بهره‌مند است. سالم بودن این توانایی‌ها تامین‌کننده و نشانگر بخشی از سلامت روان ما هستند. همه توانایی‌ها و خصوصیات گفته شده خود را به صورت یک نماد بیرونی و عینی بروز می‌دهند که آن «رفتار» است.
چند عامل رفتاری و غذایی که باعث ایجاد سرطان میشوند  :
ترویج سلامتی ، شعار سلامتی :
داشتن سلامت معنوی یکی از عوامل موثر در بهبودی بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مخصوصاً “سرطان” است. تجسم آینده و یافتن راهکارهایی که از وقوع مشکلات و خطرات احتمالی در دهه‌های آتی عمر پیشگیری می‌کند، علم نوینی است که تحت عنوان آینده‌پژوهی و سبک صحیح زندگی در جوامع مدرن به آن پرداخته می‌شود. افراد با اصلاح life style (سبک زندگی) خود میتوانند مانع از سرطان که دشمن سلامتی انهاست شوند. شیوه زندگی نادرست، شامل رفتارها ی غلط روزمره و همچنین عادات غلط غذایی که عامل بسیار مهمی در ابتلا به سرطان و بیماریهای مزمن است می باشد.در ادامه به چند عامل رفتاری و غذایی که باعث ایجاد سرطان میشوند میپردازیم :
۱_ عدم رضایت فرد از کارهای مفیدی که انجام میدهد و توجه بیش از حد به این که نتیجه کار چه میشود. ۲_ خشم. ۳_ نداشتن خواب کافی یا داشتن خواب زیاد. ۴_ نداشتن تفریح کافی و مفید. ۵_ نداشتن روحیه گذشت. (فرد نمیتواند از روی یک مشکل گذر کند و دایم به آن فکر میکند رفته رفته آنقدر ذهن فرد درگیر میشود که دچار ضعف جسمی وروحی و ضعف سیستم ایمنی میشود. ) ۶_ فعالیت در محیط کار نامناسب که دایم فرد را در معرض استرسهای فراوان قرار میدهد. ۷_ داشتن افکار منفی. ۸_ نا امیدی. ۹_ دلسوزی بیش از اندازه برای دیگران (دلسوزی برای دیگران تا حدی که محرک ما برای کمک به آنها به اندازه توانمان صفتی خوب و قابل ستایش است اما بیش از اندازه در حدی که روح و روان ما را تحت استرس و فشار قرار دهد عملی نادرست است چرا که میتواند موجب بیماری های مهلک شود.) ۱۰_ استرس: مهمترین عاملی است که در تمام موارد بالا به صورت نهفته و در کمین قرار گرفته است، استرس باعث آزاد شدن هورمون کورتیزول میشود که موجب تضعیف سیستم ایمنی فرد و در نهایت مستعد قرار گرفتن در معرض سرطان میشود. ۱۱_ وزن بالا (چاقی): در واقع بین چربی اضافه بدن و سرطان ارتباط وجود دارد.چاقی به صورت یک التهاب مزمن تولید هورمونهای طبیعی بدن مانند انسولین,تستوسترون واستروژن را مختل میکندکه میزان غیرطبیعی این
هورمونها عامل ایجادسرطان می باشد. ۱۲_ عدم تحرک و ورزش. ۱۳_ عدم محافظت پوست در برابر آفتاب.۱۴_ عدم انجام آزمایشات پزشکی و غربالگری به صورت منظم. ۱۵_ عدم نرمال بودن هورمونهای بدن. ۱۶_ کشیدن سیگار و مصرف الکل. ۱۷_ مصرف میوه و سبزیجات به میزان خیلی کم.این مواد غذایی حاوی ویتامین C، پتاسیم و فیبر هستند که مانع از ایجاد سرطان میشوند. ۱۸_ مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، شکر، غذاهای سرخ کردنی و فست فودها،مصرف گوشتهای کباب شده و غذاهایی که به میزان زیادی سوخته اند. مصرف چربی های اشباع که ریسک سرطانهای روده،پروستات، رحم و تخمدان را بالا میبرد. بهتر است روغنهای گیاهی بخصوص روغن زیتون و کنجد را وارد رژیم غذایی خود کنیم. و ……
همانطور که گفته شد در تمام عادات و رفتارهای ما عوامل سرطان زا به صورت نهفته قرار دارد، مهم این هست که ما روش زندگی و رفتارهای خود را اصلاح کنیم تا مانع از حضور دشمن سلامتیمان که همان “سرطان” هست شویم.
تهیه و تنظیم :
” کانون حامیان بیماران سرطانی و صعب العلاج
مهر گلستان ”
ارائه دهنده خدمات تخصصی پزشکی، روانشناسی و مراقبت در منزل رایگان
نحوه پذیرش بیماران : حضوری، تلفنی و اینترنتی
مشاوره تلفنی ۲۴ ساعته رایگان، همراه پزشک : ۰۹۳۸۴۴۶۴۵۷۴
( دکتر عبدالرحیم حزینی، فوق تخصص خون و آنکولوژی )
آدرس : گرگان، خیابان ۵آذر، بین آذر ۱۶ و ۱۸ ، جنب بانک ملت
تلفن : ۳۲۲۲۴۴۱۴ ۰۱۷ _ ۳۲۲۲۹۰۰۷ ۰۱۷
سایت:
‏www.hazini.ir

www.Palliativeiran.ir

 

[1]

[2]

 

+4 [3]
-1 [3]