مهندس  قزلسفلومدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در همایش روز جهانی خاک : خاک تنها سرمایه ی روستاییان و کشاورزان آگاهانه و یا غیرآگاهانه درحال تخریب شدن می باشد

البرز گلستان /برابر با روز جهانی خاک هم اندیشی با عنوان ” ارتقا آگاهی اهمیت خاک، راهکاری برای کاهش آلودگی خاک ” در محل یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان برگزار گردید.

در این همایش که با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اعضای ستادی و کارشناسان اداره کل و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا شد بر ضرورت کاهش آلودگی خاک تاکید شد.

مهندس قزل سفلو ضمن تاکید بر تجدیدناپذیر بودن خاک عنوان نمود:” متاسفانه نوع کشاورزی و فعالیت و همچنین تغییر الگوی بارش باعث شده که شدت فرسایش در اراضی شیبدار افزایش پیدا کند. خاک لسی که سرمایه ی بسیار بزرگی برای استان است اگر به خوبی مدیریت نشود صدمات جبران ناپذیری به بار می آورد.”

ایشان در ادامه افزود:” باید دغدغه های مرتبط با خاک جدی تر پیگیری شود. مثلا در روستاها بیشتر به دنبال اقدامات سخت افزاری و عمرانی هستیم و به تنها سرمایه ی روستاییان و کشاورزان که خاک هست توجهی نمیشود و این سرمایه آگاهانه و یا غیرآگاهانه درحال تخریب شدن هست.”

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ضمن تاکید بر عوامل تخریب کننده ی فرسایش خاک بیان کرد:” موضوعات مرتبط همچون آتش زن و یا حداقل خاک ورزی تا حد امکان بایستی توسط کارشناسان و اساتید فرهنگ سازی شود.”

قزل سفلو در خاتمه گفت:” وظیفه ی سنگین و سختی به ویژه در مقابل نسل آینده درپیش داریم. بایستی در برابر موضوعات مهمی چون آب و خاک حساس باشیم و با هم افزایی و هم فکری و نگاه کارشناسانه اقدامات لازم اجرا شود.”

در ادمه دکتر اسدی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان به بیان سخنان و راهکارهای مناسب در جهت حفظ خاک پرداختند.

در آغاز ایشان گفتند:” از نظر ما و کشاورزان هر روزمان روز خاک است. یکی ا اقداماتی که ضامن سلامت خاک است کشاورزی حفاظتی می باشد. هدف کشاورزی حفاظتی حفاظت از منابع پایه ی تولید یعنی آّب و خاک است.”

ایشان اضافه کرد:”بارندگی کشور ما کمتر از یک سوم بارندگی کره زمین بوده و تبخیر ما برعکس سه برابر است، تنها راه ما سازگاری است.”

دکتر اسدی خاطرنشان ساخت:” خاک یک موجود زنده است زیرا سرشار از موجودات زنده و جانوری هست که برای ما قابل رویت نیس و ما با فعالیت های نادرست این موجودات ذره بینی را از بین می بریم.”

ایشان ادامه داد:”حداقل خاکورزی جز کارهایی ست که باید توجه بسیاری به آن داشت زیرا وقتی ما زمین را خاکورزی می کنیم هم خاک را جهت حمل توسط باد آماده میکنیم و هم مواد آلی خاک در معرض اکسیداسیون قرار می گیرد یعنی ماده آلی که قلب تپنده ی آن کربن است بیرون آمده و با اکسیژن ترکیب شده و دی اکسید کربن آزاد می نماید.”

ایشان در خاتمه با ارائه بخشی از فعالیت های اجرایی جهت حفاظت خاک در سطح استان گفت:” خاک منبع تجدید ناپذیر است زیرا تشکیل یک سانتی متر از آن با توجه به اقلیم ، شرایط فیزیکی و شیمیایی منطقه از سیصد تا دو هزار سال زمان می برد. بیاییم در حفظ خاک کوشا باشیم.”

در  این هم اندیشی نمایشگاهی حاوی  دو مدل فیزیکی از آبخوان های استان همراه با تاثیر نوع خاک و آلودگی  بر آب های زیرزمینی، تاثیر پوشش گیاهی بر تولید رواناب و هدررفت خاک حاصلخیز و مقایسه خاک های مختلف زراعی، جنگلی و لسی از نظر رنگ، رطوبت و وزن محسوس به نمایش گذاشته شد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۵:۱۱ ب.ظ

دیدگاه