هشدار استاندارد گلستان به استفاده کنندگان از مخازن و ظروف تحت فشار

✍هشدار استاندارد به استفاده کنندگان از مخازن و ظروف تحت فشار
?استاندارد گلستان در خصوص استفاده از مخازن و ظروف تحت فشار فاقد آزمون های ادواری استاندارد هشدار داد.
مسئول گروه نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع برق، مکانیک و مهندسی پزشکی اداره کل استاندارد گلستان با اظهار این مطلب که: استفاده از مخازن تحت فشار در صنایع مختلف نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع تولید محصولات غذایی، صنعت ساختمان، حمل و نقل و…  رو به افزایش است، گفت: علی رغم  به روزسانی دانش فنی ساخت این مخازن، همه ساله حوادث بی شماری به دلیل خلاء های نظارت های ادواری، برای کاربران در حین استفاده اتفاق می افتد.
علیرضا تجری افزود: نواقصی نظیر انواع ترک ها، خوردگی های جزئی و کلی، حفره های ایجاد شده داخل مخازن که عمدتا به دلیل استفاده مداوم و سهل انگاری در نگهداری مناسب مخازن ایجاد می شوند به دلیل فشار بالا به مرور زمان ممکن است منجر به حوادث و تلفات جانی و مالی جبران ناپذیری شوند.
وی اظهار داشت: مخازن تحت فشار نظیر دیگ‌های بخار، آب داغ و گرم، سیلندرهای حمل گاز اکسیژن و گاز طبیعی در خودرو‌ها، کپسول های آتش نشانی و سایر مخازن با فشار بالا، علاوه بر اینکه باید دارای علامت استاندارد باشند، بطور ادواری (مطابق با بازه های زمانی تعریف شده در استانداردهای ملی مربوط) توسط شرکت های بازرسی و آزمایشگاههای همکار مورد تایید استاندارد، بازرسی و آزمون می شوند و در صورت تایید، امکان استفاده مجدد را خواهند داشت.
تجری در ادامه به کلیه کاربران و بهره برداران این قبیل مخازن هشدار داد: به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار از به کارگیری مخازن فاقد علامت استاندارد، بدون بازرسی و آزمون های ادواری خودداری نمایند.
وی در پایان یادآور شد: متقاضیان درخواست بازرسی می توانند با مراجعه به پایگاه الکترونیکی اداره کل استاندارد گلستان به نشانیwww.gorgan.isiri.gov.ir، شرکت بازرسی یا آزمایشگاه همکار را انتخاب نمایند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۲ ق.ظ

دیدگاه