- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مهندس قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان از پیش بینی صادرات ۳۲۰۰ تن صادرات میگو در سالجاری از استان خبرداد

اولین نشست فرصت ها و چالش ها در شیلات با همکاری اداره کل شیلات استان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان در این نشست که با محورهای آبزی پروری، صید و صیادی، فرآوری محصولات شیلات و بوم شناسی برگزار گردید بر همکاری و تبادل اندیشه بیشتر دانشجویان و دستگاههای اجرایی متولی امر شیلات در استان تاکید شد.

مدیر کل شیلات استان در این نشست با بیان اینکه دانشجویان و فارغ التحصیلان باید در عمل، توانمندی های خود را نشان دهند، گفت: شیلات در استان گلستان علاوه بر میگو، ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری ظرفیت های دیگری از جمله تولید و تکثیر زالو و جلبک و پرورش ماهیان زینتی را نیز داراست که در زمینه پرورش زالو استان ما پیش قدم در کشور است. همچنین در حیطه پرورش ماهیان زینتی نیز دانشجویان و فارغ التحصیلان می توانند با استفاده از تسهیلاتی که برای این کار در نظر گرفته شده است و با حداقل سرمایه، به عنوان یکی از مشاغل خانگی وارد این حوزه شوند.

وی در خصوص به کارگیری نیروهای متخصص و استفاده از توانایی علمی این قشر خاطر نشان کرد: در اداره کل شیلات استان شیوه نامه ای تنظیم کرده ایم که به ازای بهر ه برداری ۴۰ هکتار از مزارع پرورش میگو، الزاما یک کارشناس شیلات فاقد کار که از سوی این اداره معرفی گردد، به کار گرفته شود که افراد جویای کار پس از ثبت نام و ارزیابی به بخش خصوصی جهت بکارگیری معرفی می شوند.

مدیر کل شیلات استان با تاکید بر استفاده از نیروهای متخصص در حلقه های قبل و بعد از پرورش میگو تصریح کرد: همواره دیدگاه شیلات استان علاوه بر پرورش میگو توجه به حلقه ها و زنجیره های قبل و بعد از آن نیز مانند فرآوری، عمل آوری، بسته بندی، تولید غذای آبزیان و … نیز بوده است. مهم است فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته شیلات تجربه های عملی لازم را در کنار بخش خصوصی کسب کنند تا در آینده خود به عنوان گرداننده مجموعه و نیرو پرور مطرح شوند.

مهندس قدس علوی با اشاره به ارزآوری قابل توجه صادرات میگو برای کشور و استان بیان کرد: پیش بینی می شود در سال جاری ۳۲۰۰ تن صادرات میگو از استان انجام شود که میزان ارزآوری این صادرات ۱۳ میلیون دلار خواهد بود.

وی یکی از راههای استفاده از وجود هزاران هکتار زمین های شور و لم یزرع استان را آبزی پروری دانست و اذعان داشت: در حال حاضر و با توجه به مشکلات از جمله کمبود آب و وجود هزاران هکتار زمین های شور و لم یزرع و وجود  آب های نامتعارف که در هیچ زمینه ای از جمله شرب، صنعت و کشاورزی قابل استفاده نیستند، می توان با پرورش میگو با استفاده از این آب های نامتعارف و زمین های لم یزرع این میزان ارز قابل توجه را وارد کشور کرد.

گفتنی است اولین نشست هم اندیشی فرصت ها و چالش ها در شیلات با حضور مهندس قدس علوی مدیر کل، مهندس سقلی معاون آبزی پروری، مهندس یحیایی معاون صید و بنادر ماهیگیری و مهندس جیران رئیس گروه بهبود و کیفیت بازار اداره کل شیلات استان ، دکتر آقایی مقدم رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان  آبهای داخلی گرگان و جمعی از کارشناسان شیلات، استاتید و هیئت علمی دانشگاه، پرورش دهندگان و عمل آوران میگو، ماهیان سردابی، گرمابی ، خاویاری و زینتی،   فارغ التحصیلان و دانشجویان شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

لازم به ذکر است در این نشست حاضرین با مطرح نمودن سوالاتی با مسئولین شیلات استان، پرورش دهندگان بخش خصوصی و اساتید دانشگاه به تبادل نظر پرداختند.

 

0 [1]
0 [1]