طراحی برای استیضاح پنج وزیر حسن روحانی

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از روزنامه «اعتماد» چهارشنبه- به گمانه زنی در باره «طراحی برای استیضاح پنج وزیر» پرداخته و نوشته است:سد هیات رییسه هنوز استوار مانده، فشار طرح های استیضاح پشت این سد اما زیادتر شده است. این روزها پنج طرح استیضاح جدید بین نمایندگان دست به دست می شود: طرح هایی که البته همه آنها هم جدی نیستند. با این حال اشاره ای کوچک از طرف هیات رییسه برای اعلام وصول برخی از این طرح ها کافی است تا یکی دو وزیر کابینه وارد بازی مرگ و زندگی شوند. بازی ای که هرچند هنوز کلید نخورده اما پیشاپیش دست بالای طیف منتقدان در آن هویداست: از جمله برای وزرای نیرو و آموزش و پرورش.

«احسان بداغی» نویسنده مطلب افزوده است: دیروز در راهروهای بهارستان به طور همزمان سخن از استیضاح پنج وزیر به میان آمد: وزرای ارشاد، کشور، نفت، آموزش و پرورش و کار و تعاون و رفاه اجتماعی. یک هفته پیش از این هم بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه خبر داده بود که طرحی برای استیضاح وزیر نیرو تهیه شده که خود او نیز به عنوان یکی از امضاکنندگان آن پیگیر موضوع بود. در کنار همه اینها بحث استیضاح وزیر نیرو نیز از بیش از شش ماه گذشته مطرح است: طرح استیضاحی که هر چند اعلام وصول نشده است اما طراحان آن همچنان بر مواضع خود برای برکناری حمید چیت چیان اصرار می کنند. در میان هفت استیضاحی که حالا مطرح شده اند، استیضاح کنندگان وزرای نیرو و آموزش و پرورش بیش از دیگران جدی به نظر می رسند: دو استیضاحی که هر کدام بیش از ۶٠ امضا دارند.

* سنگر آخر فانی

علی اصغر فانی از جمله وزرایی است که وضعیت خوبی بین نمایندگان مجلس ندارد. او همین دو هفته پیش دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد. آن هم در جلسه ای که برخورد نمایندگان با او بسیار سرد بود. جایی که نه کسی به استقبال او رفت و نه توسط فردی هنگام خروج از مجلس بدرقه شد. آن روز هر چند وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ به طرح سوال راهی بهارستان شده بود اما سوال کنندگان او مدام از طرح استیضاحی سخن گفتند که به قول آنها «در کشوی هیات رییسه خاک می خورد». حالادر شرایطی که چیزی به آخر سال نمانده رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت وگو با خبرگزاری مهر موضوعی را مطرح کرده که هر چند شاید احتمالی برای تحقق آن وجود نداشته باشد اما نشان از جدیت منتقدان علی اصغر فانی دارد: «احتمال دارد استیضاح وزیر آموزش و پرورش تا قبل از عید به جریان بیفتد.» تقریبا چهار ماه پیش علی ایرانپور که آن زمان استیضاح وزیر کشور را پیگیری می کرد خبر داد که هیات رییسه مجلس در سیاستی که بعد از برکناری رضا فرجی دانا تعیین کرده اند تصمیم گرفته اند تا پایان سال هیچ استیضاحی را اعلام وصول نکنند. این موضوع تقریبا دو هفته پیش نیز به صورت تلویحی توسط بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه تایید شد. با این اوصاف هر چند به نظر نمی رسد تا پایان سال استیضاحی در دستور کار هیات رییسه قرار بگیرد اما هیچ دلیلی وجود ندارد که مجلس سال جدید را با اعلام وصول یکی از همین طرح های انباشت شده استیضاح آغاز نکند: طرح هایی که حالاجدی ترین آنها به وزیر آموزش و پرورش مربوط می شود. مخصوصا آنکه دیروز سیدحسین نقوی حسینی، رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در توضیحات خود به خبرگزاری مهر با اشاره به تشدید مشکلات مدیریتی آموزش و پرورش به ویژه در حوزه مالی گفته که «تلاش های هیات رییسه مجلس برای رایزنی با استیضاح کنندگان بی نتیجه بوده است.» نقوی حسینی با اشاره به جلسه اخیر نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر آموزش و پرورش با هیات رییسه مجلس توضیح داده است: «استیضاح آقای فانی از مدت ها پیش با ۶۰ امضا به هیات رییسه تقدیم شده و اگر مجددا برای جمع آوری امضا به صحن بیاید شاید به ۱۵۰ امضا نیز برسد.»

وی افزود: «هیات رییسه مجلس نیز فرصت زیادی در این رابطه در نظر گرفت تا شاید به نقطه نظر مشترکی با وزیر آموزش و پرورش و استیضاح کنندگان برسد، اما این نشست ها بی نتیجه بوده است چراکه روند مدیریت در آموزش و پرورش روند خوبی نیست و فرهنگیان به ویژه از مدیریت اقتصادی این وزارتخانه راضی نیستند.» رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در توضیح این مطلب به هدر رفتن منابع مالی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرده و گرفتن «تصمیمات غیرکارشناسی» و «مواضع و اظهارنظرهای مدیریت فعلی» را در جهتی خلاف جهت ارتقای جایگاه فرهنگیان ارزیابی کرده است. وی توضیح داده: «یکی از درخواست های ما این بوده است که در رابطه با مسائل معیشتی کرامت فرهنگیان حفظ شود و بارها به شخص وزیر تذکر داده ایم که چرا وقتی هنوز مطالبه ای پرداخت نشده، اینقدر مصاحبه می کنید و آن را همه جا رسانه ای می کنید؟ اما این اتفاق مدام تکرار می شود.» رییس فراکسیون فرهنگیان حلقه مدیریتی اطراف وزیر را «خیلی افراطی تر از افرادی مانند آقای نجفی» معرفی و اذعان کرده که «یکی از موارد مدنظر استیضاح کنندگان مسائل سیاسی است.» وی همچنین اجرای بسته حمایتی مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی جاری و واگذاری مدارس دولتی در قالب آن را نیز یکی دیگر از محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش معرفی کرده است. فشارها به علی اصغر فانی در حالی اوج گرفته که عده قابل توجهی از نمایندگان طیف اصلاح طلب و هوادار دولت نیز در صف استیضاح کنندگان او قرار دارند و حتی از مدافعان سر سخت این استیضاح هستند. موضوعی که می تواند تاییدی باشد بر این گفته نقوی حسینی که اگر طرح استیضاح فانی مجددا برای جمع آوری امضا به صحن بیاید شاید به ۱۵۰ امضا نیز برسد.

* سه استیضاح در آغاز راه

در این میان دیروز یکی از نمایندگان هوادار دولت در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره سه طرح استیضاح دیگر سخن گفت. استیضاح وزرای ارشاد، کشور و کار. استیضاح هایی که هنوز به نظر نمی رسد آنقدرها جدی باشند اما به هر حال در دستور کار برخی نمایندگان قرار گرفته اند. دیروز کمال الدین پیرموذن در مورد تلاش برخی نمایندگان جهت استیضاح وزیر ارشاد گفت. پیش تر حدود دو ماه پیش تلاش هایی برای کشاندن علی جنتی به جلسه استیضاح آغاز شده بود اما خیلی زود بدون کسب نتیجه پایان یافت. طرح استیضاح دو ماه پیش او نهایتا با موافقت کمتر از ٢٠ نفر از نمایندگان مواجه شده بود. حالانیز تحرک چندانی برای استیضاح علی جنتی دیده نمی شود هر چند تمایل به استیضاح او در بین برخی از طیف ها هنوز وجود دارد. برای دو وزیر دیگر مورد اشاره پیر موذن اما اوضاع قدری متفاوت تر است. وزیر کشور که به گفته پیرموذن به خاطر صحبت هایش درباره «استفاده از رانت قاچاق برای تبلیغات» به استیضاح نزدیک شده پیشتر نیز به خاطر برخی تصمیم های منطقه ای مورد انتقاد جدی نمایندگان بود. تا آنجا که نمایندگانی از استان های اصفهان، خوزستان، گلستان و خراسان شمالی طرح استیضاح او را تهیه کرده بودند. طرحی که چهار ماه پیش ۶٠ امضا نیز داشت. مقاومت هیات رییسه در برابر اعلام وصول این طرح، بدون آنکه توافقی بین منتقدان با عبدالرضا رحمانی فضلی حاصل شود با عقب نشینی طراحان استیضاح باشد تا استیضاح وزیر کشور به فراموشی سپرده شود. حالااما شاید انتقادات جدید از رحمانی فضلی موقعیتی شود تا استیضاح کنندگان چهار ماه پیش نیز دوباره به صحنه بازگردند. در کنار این، پیرموذن از کلید خوردن طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم خبر داده است. استیضاحی که نمایندگان کرمانی و اصفهانی هدایت آن را بر عهده دارند. سه ماه پیش علی ربیعی با سوال محمدرضا پورابراهیمی از نمایندگان متنفذ کرمان در مجلس هفتم کارت زرد دولت را به نام خود رقم زد و حالاهم همین نماینده به عنوان طراح استیضاح او یک بار دیگر قصد کشاندن وزیر کار به بهارستان را دارد. این بار اما به این امید که بتواند او را نه با کارت زرد، بلکه با رای عدم اعتماد بدرقه کند. پورابراهیمی خود به ایسکانیوز گفته است که «بیش از ۵٠ امضا برای استیضاح وزیر رفاه جمع آوری شده و روز چهارشنبه تقدیم هیات رییسه می شود.» محور استیضاح هم بحث مشکلات مالی بازنشستگان فولاد است. اوضاع ربیعی هم از این حیث قدری متزلزل است که مانند علی اصغر فانی، تعداد زیادی از هواداران دولت در ردیف منتقدان او و موافقان استیضاحش هستند. با این حال بحث استیضاح او در مقایسه با فانی چندان جدی نیست. با این وجود پورابراهیمی به ایسکانیوز گفته که «در صورتی که تا یک هفته مشکل بازنشستگان فولاد حل نشود استیضاح انجام می شود.»

* ١۵ امضا: تلاشی ضعیف برای استیضاح وزیر نفت

استیضاح پنجمی که دیروز در راهروهای بهارستان درباره آن صحبت شد، استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت است. طرحی که ١۵ امضا دارد. تعداد امضاهای این طرح پیشاپیش نشان می دهد که نباید آن را خیلی جدی گرفت، هر چند فشارها به وزیر نفت توسط طیف منتقدان دولت بسیار جدی است. سید شریف حسینی، عضو هیات رییسه مجلس دیروز به بولتن نیوز خبر داده که «بعد از اصرار نمایندگان متقاضی استیضاح مبنی بر اعلام وصول این طرح در صحن مجلس، اینجانب به عنوان عضو هیات رییسه مجلس مامور شدم تا موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنم.» او گفته که به زودی میان نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر نفت جلسه ای برگزار خواهم کرد. او درباره اعلام وصول این استیضاح هم گفته است: «باید سوالات و دلایل استیضاح کنندگان را شنید و پاسخ های وزیر نفت را بررسی و بعد در خصوص اعلام وصول یا عدم وصول آن تصمیم گیری کرد.» به گفته حسینی این طرح را نمایندگانی از استان های مختلف و از جمله خوزستان امضا کرده اند./اعتماد

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۸ ق.ظ

دیدگاه