مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خبرداد:تبدیل مراتع به اراضی زراعی توجیه اقتصادی ندارد، وموجب تخریب مراتع و وقوع پدیده ریزگردها در منطقه می شود

مهندس  ابوطالب قزل سفلو روز شنبه درجلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه مراتع شمالی شهرستان گنبدکاووس گفت: در سال های اخیر با گسترش پدیده خشکسالی، مراتع شمالی گلستان بسیار ضعیف و کم علوفه شده و کشاورزان و دامداران محلی باید به این نکته توجه جدی داشته باشند.
وی افزود: اگرچه منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان و ادارات تابعه با تولید و کشت بوته های مرتعی که درسال جاری افزون بر یک میلیون بوته تولید و در مراتع دو شهرستان گنبدکاووس و مراوه تپه کشت شده، به دنبال احیای مراتع هستند اما بهره برداران محلی باید بیشتر مراقب عرصه های ملی باشند.
قزل سفلو اضافه کرد: تبدیل مراتع به اراضی زراعی نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه به تخریب این عرصه های ملی و وقوع پدیده ریزگردها در منطقه کمک کرده و آن را تسریع می کند.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از این پیامدها می توان با مشارکت جوامع محلی، مراتع را به زیر کشت گیاهان دارویی مانند خارشتر و بوته های مرتعی مانند آتریپلکس برد که از نظر اقتصادی نیز چند برابر درآمد زراعت دیم گندم و جو برای جوامع محلی درآمد دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: منابع طبیعی نیز می تواند بذر و بوته لازم را در اختیار جوامع محلی برای تبدیل اراضی زراعی به مرتع خصوصی قرار دهد که علاوه بر افزایش درآمد به ایجاد اشتغال پایدار و ماندگاری مردم در روستاها کمک می کند.
قزل سلفو گفت: برخی از مراتع شمال گلستان نیز قابلیت بهره وری گردشگری و پرورش شتر دارد که در این حوزه نیز جوامع محلی می توانند ورود نمایند.
وی همچنین با بیان اینکه برای ۹۵ درصد منابع ملی گلستان اعم از جنگل ها و مراتع سند مالکیت صادر شده است، افزود: این اسناد براساس مستندات قانونی از جمله عکس های هوایی که درسال ۱۳۴۵ گرفته شده، صادر شده است.
قزل سفلو اضافه کرد: با این حال برخی افراد محلی بابیان اینکه این مراتع قبلا توسط پدران و اجداد آنان کشت می شده به دنبال اخذ سند مالکیت هستند اما چون قبلا برای این عرصه ها سند صادر شده، امکان صدور سند مجدد نیست.
وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید بخشی از قوانین مراتع اصلاح شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحال تدوین طرحی دراین خصوص هستند.
به گزارش ایرنا، نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه گفت: درحال تدوین و ارائه طرحی درخصوص رفع اختلافات بین مردم با منابع طبیعی درحوزه مراتع در مجلس شورای اسلامی هستیم.
قرجه طیار افزود: بخشی از مراتع اختلافی بین مردم بخش داشلی برون این شهرستان با منابع طبیعی مربوط به سال های ۵۴ و ۵۵ است که براساس عکس های هوایی و به نفع منابع طبیعی سند مالکیت صادر شده است.
وی گفت: اگرچه در آن زمان آگهی های ثبتی نیز در این خصوص انجام شده اما بسیاری از مردم بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس به دلایل مختلف دسترسی به روزنامه های آن زمان نداشته اند که اعتراضی نمایند.
طیار اضافه کرد: اگر مشکلات اختلافی این عده از مردم داشلی برون با منابع طبیعی رفع نشود، قطعا مردم محروم این دیار که هم اکنون نیز با مشکلات معیشتی مواجه اند، مجبور به مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها می شوند.
وی تصریح کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری باید با زمین خواری و جنگل خواری بشدت برخورد کند اما مراتع شمالی گنبدکاووس که اقتصاد مردم این دیار به آن وابسته است، نیاز به توجه و حمایت بیشتر و اصلاح قوانین دارد.
نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعلا تا اصلاح قوانین باید با مردم مدارا شود و اینکه با آموزش و فرهگ سازی نسبت به کشت های جایگزین در مراتع با مشارکت جوامع محلی اقدام شود.
به گزارش ایرنا، در این جلسه رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، فرماندار ویژه گنبدکاووس، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان، بخشدار داشلی برون و مسئول نمایندگی دادگستری در این بخش مرزی نیز حضور داشتند.
شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و افزون بر ۳۳۰ هزار هکتار مرتع دارد ایرنا

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۸:۲۶ ب.ظ

دیدگاه