دکتر بهجت تربتی نژاد مدیر آموزش و پرورش گرگان: طرح نماد یا همان نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان به عنوان اولین سند و ائتلاف ملی در برابر آسیب های اجتماعی در کشور است

به گزارش  البرز گلستان به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش گرگان دکتر بهجت تربتی نژاد مدیر آموزش و پرورش گرگان امروز در گفتگویی با بیان مطلب فوق، اظهار داشت : از روز ۲۲آبان  لغایت ۲۸آبان هرسال به عنوان هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی نامگذاری شده که برنامه ها همزمان با سراسر کشور در مرکز استان گلستان  آغاز می گردد . اولین روز آن به نام نوجوان وعوامل مخاطره آمیز نامگذاری گردیده است و با اجرای کارگاهها و سخنرانی های آموزشی در مدارس همراه است .

وی روز چهارشنبه ۲۳  آبان  را «مهارت  های همگانی برای مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی» نام برد و بیان کرد: توزیع محصولات فرهنگی پیشگیری در مدرسه(کتابچه،دفترک،لوح فشرده و…،  برگزاری نمایشگاه در مدرسه، تدوین و پخش تیزرها و زیر نویس های تلویزیونی، اجرای برنامه های نمادین فرهنگی ورزشی در این روز به اجرا در می آید.

رییس کمیته پیشگیری شهرستان گرگان  روز پنجشنبه ۲۴آبان  را با شعار «برنامه های پیشگیری از اعتیاد ، در مدرسه ،خانواده و محله»  بیان کرد و افزود: تدوین سند پیشگیری برای مدرسه (با همکاری خانواده و محله)، طراحی یک پروژه کوچک پیشگیری برای مدرسه،  معرفی و تجلیل از ابتکارات خانواده،محله و مدرسه در زمینه پیشگیری از برنامه های این روز است.

وی جمعه ۲۵ آبان  را «مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس»  و با شعار «مدرسه ، تربیت دینی و خودمراقبتی» برشمرد و برنامه شاخص آن  را  شرکت در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه بیان کرد.

تربتی نژاد  «توانمند سازی نوجوانان ،مدرسه،خانواده و محله در برابر اعتیاد و آسیب های اجتماعی» را شعار روز شنبه۲۶ آبان  بیان کرد و گفت: اختصاص ظرفیت ها و تسهیلاتی در محله برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان، ارائه خدمات حمایتی و مشاوره های برای توانمند سازی خانواده ها و نوجوانان از برنامه های مدارس گرگان است.

این مقام مسئول یکشنبه  ۲۷آبان ماه  را با شعار «مدرسه،خانواده و محله مراقب برای نوجوانان» معرفی کرد و گفت: شناسایی و رفع عوامل مخاطره آمیز، تجلیل از خانواده ها و اولیاء محلی فعال در زمینه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، ، تهیه و نصب میثاق پیشگیری در مدرسه برنامه های ششمین روز است.

مدیرآموزش و پرورش گرگان  دوشنبه  ۲۸ آبان را « همیاری برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی» برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم در سطح منطقه و مدرسه ، تجلیل از کمیته پیشگیری فعال در سطح استان، تجلیل از مدارس، تجلیل از خانواده ، مدرسه و محله فعال در زمینه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی از برنامه های آخرین روز از هفته مذکور است.

تربتی نژاد  در ادامه ابراز امیدواری کرد: برگزاری باشکوه چهارمین  «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی» در مدارس  بتواند موجب گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه تمرکز آموزش وپرورش، آموزش مهارتهای خودمراقبتی برای دانش آموزان است، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در کنار کوشش برای گسترش و افزایش نرخ پوشش پروژه ها و  فعالیت های آموزش پیشگیری، در عین حال ، از طریق تلفیق این آموزش ها با کلاس درس، به نرخ پوشش کامل در این زمینه دست پیدا کنیم .

به گفته تربتی نژاد ؛  «استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان »، «افزایش اثربخشی و کارایی برنامه ها و منابع آموزشی، گسترش آموزش پیشگیری از طریق کلاس درس» ،« گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی» در مدارس، از دیگر اولویت های ما هستند.

برنامه ها ی پیشگیری از اعتیاد در سه محور آموزشی، فرهنگی و مراقبتی

وی با اشاره به برنامه های متنوع  پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در سطح مدارس  بیان کرد:  این برنامه ها شامل سه محور آموزشی، فرهنگی و مراقبتی  است .

این مقام مسئول با بیان اینکه  در محور آموزشی دو دسته برنامه اجرا می شود. در دسته اول، برنامه های آموزش پیشگیری برای دانش آموزان ، که شامل ۳ طرح آموزش مهارت های مراقبت از خود ، مقابله با رفتارهای پرخطر و مدارس عاری از خطر بوده اند که به ترتیب برای دوره های تحصیلی ابتدایی ، متوسطه اول و دوم اجرا می شوند؛ همچنین طرح مدارس مراقب اجتماع محور نیز برای کلیه دوره های تحصیلی درنظر گرفته شده است .

وی ادامه داد: در دسته دوم ، کارگاه های آموزشی و توانمندسازی برای والدین و نیز همکاران بخش های مختلف آموزشی و پرورشی مدارس که شامل برگزاری کارگاه های آموزشی والدین و همکاران فرهنگی می باشد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان  طرح نمادرا جامع ترین طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی بیان کرد.، ایشان در این خصوص گفت  :  طرح نماد یا همان نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان به عنوان اولین سند و ائتلاف ملی در برابر آسیب های اجتماعی در کشور است که با همکاری ۹ دستگاه اجرایی و پشتیبانی علمی سه دانشگاه مطرح تهران در مدارس کشور در حال اجراست.

تربتی نژآد در این زمینه گفت : این طرح به عنوان جامع ترین طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی کشور است که شامل آموزش های ارتقایی رشد مدار، غربالگری، مداخلات و حمایتهای مددکاری می باشد.

تربتی نژاد اضافه کرد: این طرح که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در شش مدرسه گرگان اجرا گردید  در سال جاری در سطح ۳۳مدرسه و براساس دستورالعمل کشوری در سالهای آینده در کلیه مدارس مرکز استان اجراخواهد شد

برگزاری هفتمین دوره «جشنواره نوجوان سالم» در گلستان

مدیر آموزش و پرورش مرکز استان  در خاتمه اضافه کرد: در محور فعالیت های فرهنگی، هفتمین  دوره جشنواره نوجوان سالم و در کلیه دوره های تحصیلی، نمایشگاه های سیار پیشگیری در مدارس متوسطه برگزار و در زمینه فعالیت های مراقبتی نیز برنامه های آموزشی، توانمندسازی و مداخلات روانی – اجتماعی برای دانش آموزان در معرض خطر و آسیب دیده اجرامی شود.

گفتنی است؛ در راستای اجرای سیاست گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اجتماعی سازی مبارزه با موادمخدر ، و با هدف ترویج و فرهنگ سازی و انسجام بخشی ظرفیت ها و خدمات درون و برون سازمانی در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد ، و در چارچوب دستورالعمل اولویت ها و برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سال جاری ،‌ چهارمین   دوره «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی» در مدارس برگزار می شود

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۴:۴۴ ب.ظ

دیدگاه