بهبود بخشیدن مهارتهای ارتباطی و رضایت زناشویی /مقاله رسیده ازلیلا سادات عزیزی ، دکترای تخصصی روانشناسی ، عضو هیئت علمی

:
بهبود بخشیدن مهارتهای ارتباطی و رضایت زناشویی
روابط ما انسانها در طول زندگی مراحل رشد متفاوتی را طی می کند و ما برای برقرار کردن رابطه مطلوب به مهارتهای اجتماعی نیاز داریم .
در زندگی زناشویی ، تعارض اجتناب ناپذیر است . تعارض بر سر پول ، ارتباط ، تمایلات شخصی ، مسائل جنسی خویشاوندان ، دوستان و فرزندان روی می دهد .
شما به عنوان یک همسر چگونه می توانید از نیازهای همسر خود آگاه شوید ؟ چگونه به همسر خود امکان می دهید تا از نیازهای شما آگاه شود ؟ چگونه از کسی که دوستش دارید انتقاد می کنید ؟ چگونه انتقاد را می پذیرید و عزت نفس خود را حفظ می کنید ؟
همه ی این سوال ها بر نیاز به ارتباط تمرکز دارند . ارتباط عاطفی نامناسب و حل مساله نادرست دو عامل مهم هستند که رضایت زناشویی را مختل می کنند . علاوه بر این ، کسانی که از همسر خود ناراضی هستند ، معمولا به مشکلات ارتباطی به عنوان یکی از مسائل عمده اشاره می کنند .
برخی افراد بهتر از دیگران می توانند ارتباط برقرار کنند ، شاید به این علت که نسبت به نیازهای دیگران حساس ترند یا به این خاطر که در خانه ی خود از امتیاز مشاهده کردن افرادی که خوب ارتباط برقرار می کنند برخوردار بوده اند .
زوج های راضی رفتار لذت بخش بیشتر نسبت به یکدیگر دارند . رفتارهای زیر با روابط خشنود کننده ارتباط دارند :
توجه کردن و گوش کردن
– توافق داشتن با همسر
– تایید کردن همسر
– نشان دادن علاقه
– شوخی کردن و خندیدن و لبخند زدن
– مصالحه کردن در مورد اختلاف نظرها
– اطاعت کردن از درخواست های معقول
با این حال ، ارتباط ، مهارتی است که می توان آن را یاد گرفت . یادگیری نیاز به زمان دارد و موثر واقع می شود ، البته اگر مایل باشید .
در ادامه به شرح تکنیکهای بهبود ارتباط در راستای رضایت زناشویی پرداخته می شود .

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۴:۲۱ ب.ظ

دیدگاه