آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان: موقوفات را باید از راه درست و صحیح زیاد کنیم و به سمت اهداف عالیه حرکت دهیم

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با ایشان، با اشاره به آیات تلاوت شده توسط قاری اظهار کرد: در آیاتی که تلاوت شد آیه اول مقدمه آیه دوم است و به ما می گویدخدای متعال زندگی دنیا را تشبیه کرده که نگاه کنید آبی از آسمان می بارد و این با درختان و نباتات مخلوط می شود آن ها را با نشاط می کند اما دوام ندارد بعد از مدتی باد خزان پاییزی به آن ها می خورد و آن چیزی که سبز بود زرد می شود، زندگی دنیا هم همین است و خداوند در قالب این مثال می خواهد زندگی دنیا را به ما نشان دهد.

وی افزود: برای هر فردی همین طور است دوره رشد و شادمانی و نشاط و … یواش یواش مثل نباتات این خرمی به سمت خزان می رود و تمام می شود و همه چیز زندگی دنیا این است.

امام جمعه گرگان ادامه داد: اینکه انسان هدفش را به این زندگی معطوف کند نشانه بی خردی می باشد، برای تقویت تعالی روح  آن را در این راه صرف نکنید، آدم عاقل تن را فدای روح می کند نه اینکه روح را فدای تن کند، آن چیزی که می ماند روح انسان است نه اینکه هرچه توان داریم همه را در راه رسیدگی تن مصرف کنیم.

وی افزود: یک لحظه تفکر برابری می کند با ۷۰ سال عبادت، البته هر تفکری این نتیجه را نمی دهد، یک لحظه تفکری که انسان را به آسمان ببرد و از خاک به عرش ببرد، اگر ۷۰ سال عبادت کنی تکان نخوری اما یک لحظه تفکری که تو را از خاک به افلاک ببرد فرق دارد مثل شهدا که یک شبه ره صد ساله می رود این ها چیزهایی است که مقدمه است برای آیات دوم.

امام جمعه گرگان گفت: چیزهایی را که از وجود انسان و زندگی انسان به دست بیاید مثل ثروت را نمی شود با خود برد، آن چیزی که با ما می آید باقیات و صالحات است  این ها همه پوچ می شود و از دست رفته است؛ آنچه سرمایه خود ماست کارهای خود ماست باقیات صالحات هم شامل واقفین می شود و هم شامل همه کس می شود، هر کسی در حد و سهم و اندازه خودش و من هم می توانم داشته باشم.

وی افزود: موقوفات باید در مسیری قرار گیرد که واقف خواسته است اما در بعضی موارد امکان پذیر نیست، مثلا فردی موقوفه خود را برای سیدالشهدا کنار گذاشته است و در کنار آن موقوفات قلیان هم آمده است که در شرایط فعلی نمی توان آن را اجرا کرد.

امام جمعه گرگان گفت:  در سالیان گذشته اگر به طور مثال صد تومان برای اطعام روز عاشورا خرج می شد حالا آن موقوفه درآمدی چند ده میلیونی دارد که نمی شود این مبلغ هنگفت را تنها برای اطعام دهی خرج کرد بلکه می توان بخشی از آن را صرف اهداف سیدالشهدا کرد، اینکه امام حسین (ع) را جهانی کنیم الگوی انسانی نیاز بشریت است تا بتواند سرمشق بشریت باشد و برای شما باقیات صالحات است، چون در نهایت نیت واقف مربوط به سیدالشهداست و شاید در آن زمان چنین چیزی به ذهن واقف خطور نکرده است.

وی افزود: یکی از کارهایی که باید در زمینه وقف انجام شود فعالیت هایی است که نیاز جامعه است  مانند مدرسه سازی،درمانگاه سازی، اصلاح جاده ها و … که دولت ها نمی توانند به تنهایی از پس آن بربیایند.

امام جمعه گرگان گفت: موقوفات را باید از راه درست و صحیح زیاد کنیم و به سمت اهداف عالیه حرکت دهیم، بعضی از نکات هم هست که مردم یک خورده کوتاهی می کنند مانند ادای مال و الاجاره.

وی افزود: قدیمی ترین موقوفه مربوط به هفتصد سال پیش و اجداد سادات مفیدی است که در منطقه کردکوی قرار دارد  ودر حال حاضر بالغ بر دو هزار هکتارزمین  است که در آن منطقه کشت می شود و باید به نوعی تکلیف آن را روشن کرد.

امام جمعه گرگان در بخش پایانی این دیدارگفت: اجازه ندهید امامزاده تراشی در استان رخ دهد که موجب بی اعتقادی مردم می شود، یک روزی علمای علی آباد نزد من آمدند و گفتنددر  ییلاق کتول یکی از معتمدین خواب دیدند امام زاده ای که آنجا حضور دارد در مکان دیگری دفن شده است، گفتم بروید حفر کنید تا اگر چیزی بود من متولی آن می شوم و بعد از مدتی خبر رسید که آن ها پشیمان شدند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۵:۵۹ ب.ظ

دیدگاه