- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

یادگیری عمیق / مقاله ازمهندس مسلم افتخاری مهندسی(l.T ) خبرنگار و سردبیر هفته نامه صبح گلستان

یادگیری عمیق
یادگیری عمیق درواقع همان یادگیری ماشین در سطحی عمیق‌تر است. شاید به طعنه بگویید این که از اسمش هم پیدا بود؛ اما یادگیری عمیق در واقع از نوع عملکرد مغز انسان الهام گرفته است و به ابزارهای پیشرفته مانند کارت‌های گرافیک قدرتمند برای محاسبات پیچیده و حجم زیادی از کلان‌داده نیاز دارد. حجم کم داده‌ها در این الگوریتم به نتایج و عملکردی ضعیف‌تر ختم می‌شود.

برخلاف الگوریتم‌های یادگیری ماشین استاندارد که مسائل را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم و سپس آن‌ها را حل می‌کنند، یادگیری عمیق، مسائل را به شکل کامل حل می‌کند. هر چه حجم داده بیشتر و زمان بیشتری در اختیار الگوریتم‌های یادگیری عمیق قرارگیرد، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود.

ما در حال گذار از دنیای مبتنی بر ابزارهای همراه به دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم
در مثال تشخیص عکس‌های پسر و دختر در یادگیری ماشین، این الگوریتم‌ها عکس‌ها را به شکل دسته‌ای از داده‌ها بررسی ‌کردند؛ اما در یادگیری عمیق، برنامه تمامی پیکسل‌های عکس‌ها را اسکن می‌کند تا کل شکل‌ها و لبه‌هایی را که ممکن است در تشخیص جنسیت مفید باشند به دست آورد. سپس برنامه اشکال ثبت شده را به نحوی اولویت‌بندی می‌کند که میزان اهمیت آن‌ها در فرایند تشخیص جنسیت معلوم باشد و آن‌ها را در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار می‌دهد.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین در سطحی ساده‌تر قادر هستند اشکالی نظیر مثلث یا مربع را با تعاریفی که ما به آن‌ها داده‌ایم تشخیص دهند. برای مثال مثلث سه راس و مربع چهار راس دارد. در یادگیری عمیق، برنامه با اطلاعات از پیش تعیین شده آغاز به کار نمی‌کند. به جای آن، برنامه می‌کوشد تا تعداد خط‌های موجود در اشکال را شناسایی کند یا ارتباط خط‌ها با هم نظیر متقاطع یا عمود بودن را بیاید. درنتیجه اگر برنامه با شکلی مانند دایره مواجه شود، تشخیص خواهد داد که چنین شکلی در دسته اشکالی مانند مربع یا مثلث قرار نمی‌گیرد.

فرایند یادگیری عمیق به سخت‌افزاری قدرتمند برای پردازش کلان‌داده‌های تولید شده توسط این الگوریتم نیاز دارد. چنین سخت افزارهایی معمولا در مراکز داده‌ای مستقر هستند که با ایجاد یک شبکه عصبی مصنوعی، قادر به فراهم کردن توان پردازشی مورد نیاز برنامه‌های هوشمند گوناگون و کلان‌داده‌های آن‌ها باشند. همچنین برنامه‌هایی که از یادگیری ماشین استفاده می‌کنند به زمان بیشتری جهت یادگیری نیاز دارند زیرا این برنامه‌ها بدون کمک و میان‌برهای انسانی مشغول به فعالیت هستند.

امروزه یادگیری عمیق به گونه‌ای به کمک انسان آمده که امکان ساخت و بهبود بسیاری از سرویس‌ها را فراهم کرده است. خودروهای خودران، خدمات پیشگیری در امور بهداشتی و درمانی و حتی پیشنهاد فیلم‌های بهتر همگی امروز محقق شده‌اند یا به زودی به بهره‌برداری کامل می‌رسند. آن طور که مایکل کوپلند از شرکت انویدیا می‌گوید، با کمک یادگیری عمیق، هوش مصنوعی احتمالا به سطحی مشابه فیلم‌های علمی تخیلی خواهد رسید که مدت‌ها تصور آن را داشتیم.

0 [1]
0 [1]