درخواست عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای بررسی می شود

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان به نقل ازایرنا، «دیمیتری مزن سف» روز سه شنبه در نشستی خبری که به همین منظور و با حضور «آندری دنیسوف» سفیر روسیه در چین در محل روزنامه «مردم» در پکن برگزار شد، این موضوع را اعلام کرد.

وی یادآور شد: اعضای سازمان شانگهای در نشست پیش رو درباره موضوع افزوده شدن اعضای جدید، تصمیم گیری خواهد کرد که بررسی درخواست ایران، پاکستان و هندوستان در اولویت کاری این نشست خواهد بود.

وی افزود: در جریان نشست ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ در شهر «دوشنبه»، بیانیه های مربوط به «وضعیت اعضای سازمان همکاری های شانگهای» و تعهدات کشورهای متقاضی پیوستن به سازمان مورد تائید اعضا قرار گرفت که به اعتقاد ما این اقدامات راه و مسیر قانونی برای گشوده شدن درهای سازمان به روی اعضای جدید را تسهیل خواهد کرد.

دبیرکل سازمان همکاری های شانگهای در این نشست خبری همچنین دریافت درخواست ایران، هند و پاکستان برای ارتقای وضعیت عضویت شان از ناظر به دائم را مورد اشاره قرار داد و گفت: جدای از اینکه هر کدام از این کشورها در چه تاریخی تقاضای عضویت دائم را مطرح کرده اند، سازمان به طور کاملا برابر و با شرایط مساوی به درخواست آنها رسیدگی خواهد کرد.

«مزن سف» یادآور شد: در سامبر سال ۲۰۱۴ و با ابتکار روسیه، دبیرخانه سازمان شانگهای در پکن با دو هدف «بررسی گسترش اعضا» و «مطالعه استراتژی توسعه سازمانی» راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه در اجلاس پیش روی سازمان همکاری های شانگهای در «اوفای» روسیه، برخی تصمیمات در خصوص گسترش اعضای سازمان مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت، افزود: ما در انتظار حضور عالی ترین رهبران سه کشور ایران، پاکستان و هند در این نشست خواهیم بود تا ضمن انجام گفت وگو با آنان، دیدگاههاو برنامه های یکدیگر را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که عضویت این سه کشور در سازمان شانگهای دقیقا چه زمانی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: واقعیت این است که ما به لحاظ قانونی و در چارچوب های حقوقی هیچگونه زمان بندی مشخصی برای ورود قطعی این کشورها به سازمان در اختیار نداریم، اما تلاش خود را جهت تحقق این مهم بکار خواهیم بست.

«آندری دنیسوف» سفیر روسیه در چین نیز در سخنانی با اشاره به روابط صمیمانه کشورش با جمهوری خلق چین، تاثیر منفی کاهش قیمت نفت بر بازار جهانی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد که روند همکاری های مسکو – پکن در حوزه های سرمایه گذاری و مناسبات تجاری همچون گذشته و طبق برنامه از پیش تعیین شده پیش خواهد رفت.

این دیپلمات روس در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران، از هماهنگی پکن و مسکو در خصوص رژه موسوم به «روز پیروزی بر فاشیسم» خبر داد و گفت: این روز همانگونه که برای روسیه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هست برای طرف چینی نیز یادآور حوادثی مهم است و ما از برگزاری رژه روز پیروزی در چین نیز استقبال می کنیم.

چین و روسیه همه ساله با برگزاری رژه نیروهای مسلح خود، پایان جنگ جهانی دوم را که از آن به عنوان روز پیروزی بر «فاشیسم» نام می برند، گرامی می دارند.

روسیه مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را در ماه مه ۲۰۱۵ و چینی ها نیز اعلام کردند که این مراسم را بر خلاف سنت دیرینه خود، در تاریخ سوم سپتامبر سالجاری برگزار خواهند کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵ ق.ظ

دیدگاه