افتتاح خانه داروساز، نمادی از همبستگی و اتحاد صنفی داروسازان استان، نقطه عطفی جهت تحقق اهداف صنفی

انجمن داروسازان بازوی قدرتمند مطالبات صنفی

ه NGOها سازمان‌‌های غیردولتی و غیرانتفاعی مردم نهادی هستند که بدلیل ماهیت مستقل خود،مطالبات بدنه حداکثری جامعه را مطابق اساسنامه مدون بدون دریافت بودجه‌ای از دولتها پیگیری می‌کنند .
بدون تردید یک NGOزمانی می‌تواند موجب تحقق توسعه پایدار و متوازن شود که رابطه ی آن با سازمان‌های دولتی در چهارچوب مشخصی تعریف شده و مطالبات خود را به سطح کلان تصمیم‌گیری ارائه نموده باشد .

در ایران NGOها نسبتا نوپا بوده اند ،انجمن داروسازان ایران بعنوان یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های صنفی مصداق بارز یک NGOتمام عیار است که بودجه ای از دولت دریافت ننموده و اعضای آن درآمدی از انجمن نداشته و با سابقه ۷۰ ساله دارای اساسنامه مدون بوده و بر آن اساس در زمینه پیگیری مطالبات صنفی جامعه داروسازی فعالیت می‌کند .

انجمن داروسازان گلستان به عنوان شعبه ای از انجمن داروسازان ایران ضمن پیگیری مطالبات داخل استانی همکاران ،در تلاش است با دید کلان محور نگاهی به مطالبات کل جامعه داروسازی داشته و در راه اعتلای داروسازی و برون‌رفت از مشکلات مبتلابه جامعه داروسازی گام‌های موثر و مفیدی بردارد .

بدون تردید وضعیت کنونی جامعه داروسازی وضعیتی بغرنج و پیچیده است که علیرغم نقش حیاتی و استراتژیک دارو ،همچنان نیاز به نمایاندن نقش پررنگ داروساز در طرح تحول سلامت و نظام سلامت کشور می‌باشد .

جامعه داروسازی که بطور مستمر در معرض هجمه‌های متعدد قرار گرفته و با تغییرات ناگهانی و غیرکارشناسی آیین‌نامه و ضابطه علیرغم معتبر بودن اسناد فعلی روبرو است
خواستار یک هدف متعالی است که همانا تدوین سند توسعه اشتغال داروسازان در افق بلند مدت بعنوان سند بالادستی و مرجع تصمیم گیری‌های کلان دارویی کشور می‌باشد .
جامعه داروسازی معتقد است با آگاهی کامل و دقیق از وضعیت کنونی جامعه داروسازی و بررسی شیب تغییرات گذشته و با مطالعه نتایج مطالعات تحلیلی و تطبیقی با کشورهای پیشرفته و همسان و با بررسی همه پارامترهای موثر در نظام دارویی کشور می‌توان به برنامه ریزی صحیح و منطقی و هدفمند در نظام دارویی کشور از جمله پذیرش دانشجوی داروسازی ؛تاسیس دانشکده داروسازی و …پرداخت و میزان نیاز کشور به داروساز شاغل در صنعت تولید و توزیع ، آموزش و پژوهش و بیمارستان را پیش بینی کرد و بر ان اساس تصمیم گرفت .

زمزمه ضابطه داروخانه‌های اقماری ،داروخانه های طبیعی و سنتی ،داروخانه‌های زنجیره‌ای هر از گاهی شنیده شده و جامعه داروسازی کشور را که خالصانه به ارائه خدمت می پردازند متشنج می‌کند .

در شرایط کنونی جامعه قاعدتا همه ارگانها و نهادهای دولتی و صنفی با درک شرایط متقابل باید به یاری یکدیگر پرداخته تا در زمینه حل مشکلات چاره‌اندیشی گردد و از نارضایتی اجتماعی جلوگیری گردد.

هیات مدیره انجمن داروسازان گلستان از ابتدای شروع بکار خود در ۱۳ آبان ۹۵ اهداف کوتاه مدت،میان مدت و بلندمدتی برای خود تدوین کرد .

ارتقا خدمات داروخانه ها از اهداف اولیه بوده که در تعدادی از داروخانه های استان بطور هماهنگ اجرا شد و هم اکنون بعد هماهنگی ظاهری در لوگو مشترک‌،روپوش پرسنل ،پلاستیک دارویی و استفاده از پرسنل اموزش دیده و دارای مدرک معتبر انجمن داروسازان به مشاوره دارویی و بررسی رضایت بیماران در قالب فرمهایی پرداخته و مستنداتی در جهت ارجاع بیماران دارای بیماری پنهان به پزشکان محترم عمومی و متخصص تهیه می‌کند تا به مسولان انجمن داروسازان ایران ارائه داده و به نوبه خود گامی در نمایاندن نقش پررنگ داروسازان در نظام سلامت بردارد .

طرح خرید خانه داروساز از روزهای ابتدایی از اهداف مورد نظر هیات مدیره انجمن داروسازان گلستان بوده که با مساعدت و همراهی داروسازان خوب استان و با همت عالی عزیزان به مرحله اجرا در آمد

و با یاری خدای متعال و همراهی عزیزان در ۹۷/۰۵/۲۵ همزمان با برگزاری مجمع نمایندگان داروسازان کشور در شهر گرگان ،با حضور هیات رئیسه محترم مجمع نمایندگان داروسازان کشور ، هیات مدیره محترم انجمن داروسازان ایران،معاونت محترم غذادارو جناب آقای دکتر صلبی،مدیر محترم دارو جناب آقای دکتر بنی عقیل،مدیر محترم نظارت و فراورده‌های طبیعی،سنتی و مکمل جناب آقای دکتر کمالی و مدیرکل محترم بیمه سلامت جناب آقای دکتر حسینی ،مدیر محترم تعزیرات جناب آقای مفیدی ،ریاست محترم اسناد پزشکی تامین اجتماعی جناب آقای دکتر زینلی ،هیات مدیره محترم انجمن شرکتهای پخش و همکاران خوب داروساز استان افتتاح گردید .

امید به انکه‌ افتتاح خانه داروساز که نمادی از همبستگی و اتحاد صنفی داروسازان استان است ،نقطه عطفی جهت تحقق اهداف صنفی باشد و همه خوبان استان هم راستا و همسو با انجمن داروسازان ایران در راه اعتلای داروسازی کشور همواره کوشا و پرتوان باشند .

دکتر ارمغان هوشیارفرد
دبیر انجمن داروسازان گلستان و عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۷:۵۶ ق.ظ

دیدگاه