- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مهد کودک ؛ مرکز جامعه پذیری کودکان زیر شش سال(اثر، میرفندرسکی. جانشین و مشاور مدیرکل بهزیستی گلستان )

¤مهد کودک ؛ مرکز جامعه پذیری کودکان زیر شش سال¤

البرز گلستان دوران کودکی بعنوان اساسی ترین مرحله در شکل گیری شخصیت کودک و بعبارتی، کسب هویت کودک به شمار می رود.در این دوران، کودک از طریق رفتارهای کلامی یا زبان بدن والدین و بزرگسالان خود، بایدها و نبایدها، هنجارهای اجتماعی، ارزش ها، قواعد اجتماعی و… را فرا می گیرد.در محیط خانه با توجه به نقش ها و کارکردهای والدین، کودکان می آموزند چه اموری در چارچوب نظام ارزشی بوده و در برابر چه چیزهایی بعنوان خطوط قرمز محسوب می گردند.
امروزه با توجه به تغییراتی که در ساختارهای نظام اجتماعی رخ داده، نقش ها و کارکردهای خانواده نیز دستخوش تغییر شده، به قسمی که بسیاری از کارکردهای خانواده بواسطه مشغله کاری والدین به واحدهای مرتبط با نظام آموزش رسمی سپرده شده است که از این جمله میتوان به مهدهای کودک اشاره کرد.
مهدهای کودک به مثابه مراکز “یاددهی_یادگیری ” برای کودکان به شمار می روند. کودکان در این مراکز از طریق بازی های فردی و گروهی ، نمایش، نقاشی، شعر و سرود، کاردستی، ورزش و… در مسیر جامعه پذیری قرار می گیرند. در این مراکز همبستگی اجتماعی، مهارتهای اساسی زندگی اجتماعی نظیر مثبت اندیشی، تفکر خلاق، تفکر نقادانه، خودآگاهی، ارتباط موثر و …از طریق امور یاد شده ارائه می شود تا کودکان با دریافت این مهارتها برای حضور در عرصه اجتماع بزرگتر که مدرسه می باشد آماده شوند.
متاسفانه امروزه برخی والدین به غلط از مهدهای کودک تصور مراکز نخبه سازی دارند و این امر باعث گردیده پدرها و مادرها انتظار داشته باشند کودک آنها در مهدکودک تبدیل به یک نابغه شده که زبان خارجه، درک فضایی، ریاضیات و جغرافیا و تاریخ و سایر علوم را چنان فراگرفته که در مهمانی ها و نشست های خانوادگی بتوانند بواسطه آگاهی کودک خود، افتخار بیافرینند.
این انتظار باعث شده در پاره ای موارد مهدهای کودک نیز به اشتباه در مسیر ترسیم شده و دلخواه والدین قرار گرفته و در نهایت انواع و اقسام فشارها و هیجانات روانی را به کودک دلبند خود وارد نمایند که در نتیجه در دوران نوجوانی و جوانی، فرزندان دلبند آنها با افت تحصیلی، مدرسه هراسی، بی علاقگی به تحصیل و… مواجه گردند.
بنابر این به والدین توصیه می گردد با مطالعه دقیق پیرامون مباحث مرتبط با فرزند پروری و ویژگی های روانی اجتماعی کودکان و در نهایت امور تربیتی کودکان، شرایط جامعه پذیری ایمن کودکان عزیز خود را در قالب “یاددهی_یادگیری” از طریق مهدهای کودک و بدون هیچگونه فشار روانی. اجتماعی فراهم نمایند.

✍سیدامیرمیرفندرسکی. جانشین و مشاور مدیرکل بهزیستی استان گلستان

0 [1]
0 [1]