دکتر غفاری مدیر کل بهزیستی گلستان:۶۰ درصد از معلولان ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان از مجروحان سوانح رانندگی می باشند

دکتر غفاری مدیر کل بهزیستی گلستان:۶۰ درصد از معلولان ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان از مجروحان سوانح رانندگی می باشند

البرز گلستان/ابراهیم غفاری  به مناسبت هفته بهزیستی ظهار کرد: مستمری مددجویان امسال ۱۴ درصد افزایش یافته و نزدیک به ۱۰ هزار نفر در سامانه ثبت دریافت مستمری سازمان بهزیستی ثبت نام شده اند که به جمع مددجویان این نهاد اجتماعی اضافه خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۴۹ هزار و ۵۰۰ معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۲۳ هزار نفر را معلولان جسمی و حرکتی، ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر را معلولان ذهنی، ۹ هزار نفر را معلولان کم شنوا، هفت هزار و ۵۰۰ نفر را ناشنوایان و چهار هزار و ۷۰۰ نفر را بیماران روانی مزمن تشکیل می دهند. 

غفاری با بیان اینکه طی سال های اخیر تعداد مددجویان معلول بهزیستی کاهش نیافته است، بیان کرد: تعداد ۶۰۰ معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۶۰ درصد آنان را مجروحان سوانح رانندگی تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: گلستان در زمینه معلولان نابینا هم رتبه اول کشور را دارد که ریشه همه نابینائی ها در ژنتیک نیست و بسیاری از کودکان به دلیل کم توجهی خانواده ها و شرکت نکردن در طرح های غربالگری یا کم بینا شده اند و یا در معرض نابینا شدن قرارگرفته اند.

مدیر کل بهزیستی گلستان افزود: با توجه به اینکه گلستان رتبه هفتم کشور در رابطه با معلولیت ها را به خود اختصاص داده است، هزینه های زیادی را بر دوش بهزیستی گذاشته و هرساله بر تعداد مددجویان افزوده می شود.

غفاری افزود: سال گذشته نزدیک به دو میلیارد تومان وسایل کمک توانبخشی برای معلولان تحت پوشش خریداری شد و حدود ۶۰۰ میلیون تومان لوازم ارتوپدی در اختیار آنان قرار گرفت که نسبت به سال گذشته رشد ۲۵ درصدی داشته است.

وی گفت: به تازگی استان گلستان برای اولین بار اقدام به خرید دو دستگاه توانبخشی معلولان ضایعه نخاعی با مبلغ ۱۱۲ میلیون تومان کرده است و با ورود این دستگاه بسیاری از معلولان ضایعه نخاعی که امکان تحرک و توانبخشی را از دست داده اند، می توانند بدون پرداخت هزینه توانبخشی، تحت درمان قرار گیرند.

غفاری با اشاره به اینکه بسیاری از معلولیت های قبل و بعد تولد با آزمایش ژنتیک و غربالگری قابل پیشگیری است، اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۹۳ هزار و ۱۴۹ کودک تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند که ۲۹۰ کودک مشکوک به تنبلی و یا دیگر مشکلات بینائی شناخته شدند.

وی افزود: در همین راستا ۴۰ هزار و ۹۸۲ نوزاد هم در بیمارستان ها  مورد آزمایش بینائی سنجی قرار گرفتند که ۹۸ درصد کودکان متولد شده گلستانی را تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی گلستان در ادامه در رابطه با واگذاری مسکن به معولان گلستانی گفت: سال گذشته تعداد ۱۸۶ مسکن به مددجویان بهزیستی در گلستان واگذار شد که در هفته بهزیستی ۳۹ واحد دیگر هم تحویل آنان خواهد شد.

وی افزود: برای خانواده های دارای دو معلول هم ۹۴ واحد در نظر گرفته شده بود که ۳۱ واحد آن تکمیل شده و سهمیه هر مددجو برای دریافت تسهیلات مسکن ۱۰ میلیوتومان در شهرها و ۶ میلیون تومان در روستاها است.

غفاری در ادامه از خدمات اورژانس اجتماعی سخن گفت و افزود: در حال حاضر تعداد هشت پایگاه خدمات اجتماعی در گلستان ایجاد شده است که ۶ پایگاه در گرگان و دو پایگاه در گنبد مستقر است و به زودی یک پایگاه در کردکوی و یک پایگاه دیگر در اوزینه گرگان به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مدیرکل بهزیستی گلستان حدود ۷۳ مرکز مشاوره در سراسر استان به مراجعه کنندگان خدمات مشاوره ای رایگان ارائه می دهند که رضایتمندی مردم را به همراه داشته است./مهر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۵۵ ب.ظ

دیدگاه