رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبرداد:گلستان با بیش از ۲۰ درصد پیش دیابت بالاتر از میانگین کشوری

البرز گلستان/اولین مجمع سلامت استان با حضور استاندار گلستان ودکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت و جمعی از مسوولان استانی و دانشگاهی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی برگزار شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان نیز گفت: این استان در ۱۰ سال آینده مستعد بروز گسترده بیماری دیابت و فشار خون است که اگر برای پیشگیری از شیوع آن چاره اندیشی نشود، مرگ و میر ناشی از آن بالا خواهد بود.
دکترعبدالرضا فاضل دراین مراسم گفت : یکی از نشانه های احتمال شیوع گسترده دیابت در گلستان، درصد بالای مبتلایان به آن در مقایسه با میانگین کشوری است
وی بیان کرد: میانگین ابتلای مردم ایران به پیش دیابت ۱۲ درصد است اما این آمار در گلستان افزون بر ۲۰ درصد است
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات مرتبط با سلامت مردم گلستان؛ ابتلای فراوان به چاقی، اضافه وزن و فشار خون بالا بوده که عمده ترین راه حل این مشکل، توسعه ورزش و ترویج بیشتر فعالیت های بدنی است.
دکتر فاضل ادامه داد: بیش از ۶۴ درصد مردم گلستان به اضافه وزن مبتلا هستند و حدود ۱۰ درصد سیگار می کشند که لازم است تلاش ها برای رفع این آسیب ها با کمک همه ارگان ها و دستگاه های مرتبط به صورت مداوم تقویت شود.
وی گفت: پارسال پیش از هشت هزار نفر در گلستان فوت کردند که ۴۰ درصد بر اثر بیماری های قلبی عروقی، ۱۴ درصد سرطان، حدود ۴ درصد دیابت و بقیه به دلیل بیماری های دیگر بود.
دکترفاضل به مرگ مادران باردار به عنوان یکی از شاخصه های مهم ارزیابی عملکرد بهداشت و سلامت استان ها اشاره کرد و افزود: پارسال بیش از ۴۳ هزار کودک در استان متولد شدند که ۱۱ مادر این نوزادان پس از زایمان جان باختند.
وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق در سوانح رانندگی پارسال ۷۴ نفر در صحنه، ۶۵ نفر حین انتقال و ۱۷۲ نفر در بیمارستان جان باختند.
مشاورعالی رییس دانشگاه نیز با اشاره به اینکه استفاده بهینه از منابع برای ارزش افزوده و انتقال به نسل بعدی می تواند ارزش افزوده ایجاد کندگفت مسئولین درقبال مطالبه مردم باید پاسخگو باشند و رضایتمندی ایجاد کنند

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۲ ب.ظ

دیدگاه