چوپانی رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان:برای اینکه در آینده با مشکل آب موجه نشویم ظرفیت آب شیرین کن باید افزایش پیدا کند

البرز گلستان/مهندس علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در ششمین جلسه مشورتی آب اظهار داشت: نیاز است ظرفیت آب شیرین کن را افزایش دهیم، تامین آب یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود تا در آینده با مشکل موجه نشویم، به دنبال راه کار های ضربتی باشیم که پاسخ آن زود مشخص شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان مهندس چوپانی افزود: در سرمایه گذاری آب شیرین کن باید طرف مقابل”خریدار” مشخص شود چون سرمایه گذار به دنبال بازار است.

وی تاکید کرد: در اراضی ۲۸۸ هزار هکتاری باید به یک نقشه راه برسیم، کشاورزان خود در احداث کانال های فرعی اعلام آمادگی کرده اند و به دنبال احداث کانال اصلی هستند.

مهندس چوپانی تصریح کرد: در صورتی که مطالعات پروژه ها در سنوات گذشته جمع آوری گردد قطعا با بررسی آن، مسیر راه مشخص می شود.

وی به ظرفیت پیمانکاری استان گلستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۸۰۰ پیمانکار و ۲۰۰ انبوه ساز فعال در استان داریم که می توانند در پروژه های مختلف فعالیت نمایند، ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مردم نزد بانک ها سپرده است که در صورت اعتماد سازی در پروژه ها سرمایه گذاری خواهند کرد.

علی نظری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان در این نشست اظهار داشت: پروژه های در حال اجرا و مطالعه شده زیادی وجود دارد که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد، بجای سرمایه گذاری در طرح های جدید می توان به نشت یابی و نو سازی شبکه ها پرداخت و بر این طرح ها سرمایه گذاری شود.

 

وی افزود: با صرفه جویی ۵درصد آب مصرفی می توان یک و نیم برابر آب شیرین کن ذخیره کرد، حداقل ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه آب تامین می شود.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان گفت: متاسفانه ۹۷ درصد آب زیرزمینی برداشت می شود که گویای این مساله است” در بحران آبی قرار داریم”

 

علی مرگدری مشاور استاندار در امور اقتصادی نیز در این جلسه گفت: جلسات با موضوع آب باید متمرکز شود که برنامه ای بعنوان اولویت های بخش آب تدوین گردد.

 

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۱۰ دویست و ۸۶ میلیون متر مکعب و در سال ۱۴۲۵ سیصدو ۶۹ میلیون متر مکعب آب شرب نیاز داریم. که ۱۷۰ میلیون متر مکعب آن از طریق آب های زیر زمینی تامین می شود.

 

مرگدری تاکید کرد: با شرایط موجود که ۹۷ درصد آب زیرزمینی برداشت می شود مطمئنا با مشکل مواجه خواهیم شد و زمان زیادی جهت احیای آن نداریم لذا باید راهکار ها مشخص و اجرایی شود

 

امیر یوسفی نایب رییس اتاق گرگان در رابطه مصوبات ششمین جلسه کارگروه نظام نامه عملیاتی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های آب که توسط کمیسیون کشاورزی اتاق تشکیل شد گفت: با عنایت به اهمیت خروجی مناسب از جلسات با موضوع آب، در این جلسه پیشنهاد شد جهت تجمیع کارگروه های مختلف دربخش آب کارگروهی به ریاست استاندار و دبیری اتاق گرگان تشکیل شود.

 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان افزود: ارائه پیشنهادات جدید از طرف دستگاه های اجرایی و اعضاء کار گروه درخصوص اجرایی نمودن نظام نامه عملیاتی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های آب و مدیریت جامع منابع آب و جلوگیری از بخشی نگری نیز از دیگر مصوبات این جلسه بوده است

مصوبات ششمین جلسه کارگروه نظام نامه عملیاتی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های آب استان گلستان:

درششمین جلسه کار گروه که در قالب صبحانه کاری راس ساعت ۷:۳۰ صبح روز یکشنبه مورخ۲۷ خردادماه ۱۳۹۷ در محل سالن کنفرانس اتاق گرگان تشکیل گردید مصوبات بشرح زیر به تایید اعضاء حاضر در جلسه رسیده و برای اجرا ابلاغ گردید:

  1. تجمیع کارگروه های مختلف دربخش در قالب یک کارگروه مشخص به ریاست استاندار و دبیری اتاق گرگان
  2. ارائه پیشنهادات جدید از طرف دستگاه های اجرایی و اعضاء کار گروه درخصوص اجرایی نمودن نظام نامه عملیاتی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های آب
  3. مدیریت جامع منابع آب و جلوگیری از بخشی نگری

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

دیدگاه