- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مقاله رسیده/ گلستان، نیازمند توجه و رسیدگی در تمام بخش های زیربنایی و توسعه ای می باشد.

گلستان، نیازمند توجه و رسیدگی در تمام بخش های زیربنایی و توسعه ای می باشد.

پس از انتخابات اردیبهشت ۹۶ و در پی آن، انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رییس جمهور، اقدام برای تشکیل کابینه دوازدهم و سپس انتخاب استانداران آغاز و بالاخره در مهرماه سال ۹۶ آقای دکتر سید مناف هاشمی با پیشینه فعالیت در وزارتخانه ورزش و شهرداری تهران به عنوان هشتمین استاندار گلستان منصوب شد. هر چند که برخی از فعالین سیاسی و اجتماعی پیش از این انتخاب گزینه های بومی و اهل استان را مطلوب تر دانسته لیکن دکتر هاشمی که متولد و پرورش یافته استان مازندران و منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر بوده _استانی که زمانی گلستان نیز بخشی از آن بوده _ می توانست دغدغه مندی این طیف را ازین حیث برطرف سازد.
گلستان، استانی شمالی که در سال ۷۶ و در پی تلاش های نمایندگان فقید استان در دوره ششم مجلس، از استان مازندران انتزاع یافته و همانند دو استان دیگر شمالی، سرسبزی، جنگل های انبوه، زمین های حاصلخیز کشاورزی و دسترسی به دریای مازندران از ویژگی های بارز آن بوده، در ابتدا انتظار می رفت همانند و همگام با مازندران و گیلان با بهره مندی از ظرفیت های ویژه آن به رشد و توسعه پایدار رسیده و شاهد رونق در بخش های مختلف اقتصادی، گردشگری، کشاورزی و صنعت بوده، ولی عملا پس از گذشت سال ها، پیشرفت و توسعه بخوبی صورت نپذیرفته و با نگاهی کارشناسانه می توان گفت گلستان در بخش های مختلف دارای کمبود و ضعف بوده و جزو استان های محروم و کم برخوردار می باشد. استانی که چهار فصل بودن و چهار اقلیم داشتن، مرز مشترک با یک کشور همسایه، تنوع قومیتی بسیار، مسیر عبوری به دو استان بزرگ خراسان و تهران، واقع شدن در مسیر جاده ابریشم، محل پرورش ماهیان خاویاری، داشتن پارک ملی گلستان … از قابلیت های بی نظیر آن بوده، نیازمند توجههات بیشتر و رسیدن به جایگاه شایسته آن می باشد.
دکتر هاشمی که تحصیل کرده رشته مدیریت برنامه ریزی شهری، سابقه کار در بخش های مختلف شهرداری تهران و همچنین در وزارت ورزش و جوانان بوده، می توان انتظار داشت این تجارب مفید باعث مزایای بسیار در این حوزه ها شده و در دوران تصدی مدیریتی وی، باید شاهد تغییرات مثبت در بخش هایی مانند ورزش، بهره گیری و توجه به اثرگذاری جوانان و همچنین برنامه های عمرانی و شهری در سطح استان باشیم.
از جمله اقدامات و تاکیدات موثر ایشان را از ابتدای حضور، می توان به روحیه ورزشی و توجه به جایگاه ورزش در افزایش نشاط اجتماعی و ایجاد روحیه شاداب برای ورزشکاران و قهرمانان اشاره کرد. تاکیدات ایشان به استفاده از بانوان و جوانان برای کسب جایگاه های مدیریتی از دیگر اقدامات ایشان بوده که در بخش هایی از استانداری و فرمانداری و سایر ادارات این انتصابات مشاهده می شود. البته باید گفت سیاست انتخاب بانوان و جوانان در جایگاه های مدیریتی اگرچه مورد تایید می باشد ولی این انتصابات به بررسی های دقیق و جامع نیاز دارد و انتخاب صرف ازین قشر، بدون ارزیابی های کافی صورت نپذیرد، چرا که در صورت عدم انجام کنکاش صحیح ، با توجه به کمی تجربه آنان، ضمن آسیب رسانی به سازمان، لطماتی نیز به این اقشار نیز وارد خواهد شد. توجه به ساختار بهینه مدیریت شهری و شهرداری ها و انتخاب شهرداران مجرب که بتوانند تاثیر شگرف و تحول آفرین در شهرهای استان داشته باشند دیده شده که این امر با انتخاب آقای مهندس غراوی به عنوان معاون عمرانی خود که سابقه درخشان در وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی و شهرداری دارد به خوبی مشاهده می شود که با توجه به جایگاه شهرداری ها در اجرای پروژه های عمرانی شهرها و نقش آن در زیباسازی ها و نظافت شهرها می توان خوشبین به پیگیری های موثر از سوی ایشان و اقدامات مهم در سطح شهرداری ها و دهیاری های استان باشیم. تاکید ایشان به تسریع در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت روستایی توسط بانک های عامل در راستای طرح های اشتغالزایی تسهیلات ابلاغی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری که از اقدامات موثر دولت تدبیر و امید در این سالها بود از دیگر شاخصه ها و اقدامات صورت پذیرفته دکتر هاشمی ظرف ۸ ماه حضور ایشان به عنوان استاندار می باشد.
به هرسو، ضمن آرزوی موفقیت برای آقای دکتر هاشمی در طول دوران تصدی این سمت در استان گلستان، نیاز است جناب استاندار با بهره گیری از ظرفیت صاحبنظران و کارشناسان حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و عمرانی با شناخت از ظرفیت و توانمندی استان و هچنین کمبود ها و نارسایی ها در بالا بردن جایگاه استان و رشد و توسعه بهینه و پایدار آن کوشا باشند.
قابل ذکر است استان گلستان با داشتن مناظر زیبا و چشم نواز ازجمله کوه های دارای برف همیشگی البرز، جنگل های انبوه و بکر هیرکانی که ۲۰ درصد استان را شامل می شود، دشت های وسیع و سبز، دریای سرشار از نعائم خدادادی، صیدگاه ها و بندرگاهها، شوره زارهای بخش شمالی، که این استان را چهار فصل نموده، پارک ملی گلستان از مناطق بی نظیر دارای تنوع سرشار گیاهی و جانوری که بزرگترین زیستگاه گونه ها در کشور بوده، مناطق ویژه حفاظت شده، آبشارهای فراوان در نقاط مختلف استان، دارا بودن آثار تاریخی و ثبتی فراوان جهانی و ملی، تمدن ۷۰۰۰ ساله بر اساس آثار اکتشافی غار کیارام گالیکش، هم مرزی با کشور ترکمنستان، تنوع کم نظیر قومیتی که برادرانه و دوستانه سالها مردم این خطه در کنار یکدیگر زندگی می کنند، به منطقه ای با جاذبه های بسیار بالای گردشگری تبدیل کرده و توجه به این بخش جزو اولویت های اصلی توسعه استان می باشد.
دارا بودن بیش از ۶۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و رتبه نخست کشت دانه های روغنی، که محل ارتزاق بسیاری از هم استانی ها می باشد توجه ویژه ای را می طلبد، کشاورزی که ضمن اشتغالزایی بسیار، محصولات آن خوراک انسان ها بوده و کیفیت و کمیت آن بر زندگی هر فرد تاثیر مستقیم دارد نیاز به حمایت های بیشتر برای کشاورزان داشته و این اصل زیربنایی که محور توسعه بسیاری از کشورها بوده احتیاج به شکوفایی بیشتری دارد. و از جمله موارد قابل پیگیری، ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی و تولیدی محصولات کشاورزی می باشد.
توسعه و بهسازی شبکه راه های زمینی، دریایی، ریلی و هوایی، با توجه به واقع بودن در یک منطقه استراتژیک از جمله اصلی ترین محورهای رشد و توسعه استان می باشد. توجه بیشتر به سه شهر ساحلی استان، گمیشان، بندر ترکمن و بندرگز به منظور استقرار و احیای ظرفیت بندری آن و برنامه ریزی برای حمل ونقل های مسافری و کالایی از دیگر موارد موثر و مهم مورد نیاز استان بوده و می تواند ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی و تحرک اقتصادی استان باشد. منطقه ای که زمانی مسیر جاده ابریشم در گذشته بوده با توسعه آن می توان شاهد رونق در بخش اشتغالزایی و ورود گردشگران و صنعتگران به استان باشیم. افزایش پروازهای داخلی و خارجی و همچنین گسترش شبکه ریلی ضمن تاثیرگذاری مستقیم در استان، در سطح کلان و کشور نیز موثر بوده و از امور حائز اهمیت می باشد.
ارتقای جایگاه ورزشی استان، که زادگاه قهرمانان و پهلوانان بسیاری بوده و هست، ضمن اهمیت بسیار این حوزه در مناسبات اجتماعی و انسانی و مشغولیت فراوان افراد جامعه در بخش های مختلف آن، اثرات مثبتی در افزایش روحیه و نشاط اجتماعی دارد و می تواند باعث افزایش جایگاه استان در قسمت های مختلف در سطح کشور شود.
توجه به صنعت و احداث کارخانجات صنایع تبدیلی که نواقص و کمبودهای زیادی در این بخش مشاهده می شود، از نیازهای اصلی استان بوده و ایجاد و افزایش تولید محصولات کارخانه ای می تواند به بخش های مختلف کشاورزی و صنعت کمک شایانی کرده که در این زمینه باتوجه به ظرفیت و توان هر منطقه استان، با نیاز سنجی کارشناسانه به گسترش متوازن آن پرداخته شود.
در پایان، ضمن بهروزی و آرزوی توفیق برای آقای دکتر هاشمی، استاندار محترم، تقامندیم از هیچ کوششی برای شکوفایی و ارتقای جایگاه آن دریغ نفرمایند تا در مدت حضور ایشان در استان، شاهد اجرای پروژه های مختلف زیربنایی و توسعه ای باشیم.
مهدی بیدلی – کارشناس ارشد مدیریت دولتی

+1 [1]
0 [1]