ملاغلامعلی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان به مناسبت روز ملی جمعیت ازگذار از آمارگیری‌های سنتی به آمارگیری‌های ثبتی مبنا خبرداد

گذار از آمارگیری‌های سنتی به آمارگیری‌های ثبتی مبنا

به گزارش البرز گلستان مهدی ملاغلامعلی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان که در روز یک‌شنبه سی‌ام اردیبهشت ۹۷ به مناسبت روز ملی جمعیت در اداره کل ثبت احوال استان برگزار شد، رویکرد جدید مرکز آمار ایران را “نوین‌سازی نظام آماری کشور و گذار از نظام آمارهای سنتی و استقرار روش‌های ثبتی مبنا” بیان نمودند.
ملاغلامعلی در ابتدا روش‌های انتشار آمارهای مبتنی بر ریزداده‌ها توسط سازمان‌های ملی آمار را آمارگیری نمونه‌ای، آمارهای مبتنی بر سرشماری و آمارهای مبتنی بر ثبت‌های اداری معرفی نمودند که در روش آمارهای مبتنی بر ثبت‌های اداری، به جای جمع‌ آوری داده‌ها از طریق آمارگیری‌های نمونه ای و سرشماری‌ها، ثبت‌های اداری با استفاده از منابع مختلف تعدیل و پردازش می‌شود تا داده‌ها برای اهداف آماری مناسب شوند. این نوع آمارگیری، آمارگیری ثبتی نامیده می‌شود.
ایشان اساس نظام آمارهای ثبتی مبنا و رویکرد مرکز آمار ایران در این راستا را ، تولید “ریز داده‌های آماری” در سطح فرد (PIN)، مکان (LIN)، کسب و کار (BIN) در کلیه دستگاه‌های اجرایی در پایین‌ترین سطوح ارائه خدمات به مردم و انجام وظایف در قالب “سامانه‌های اطلاعاتی یکپارچه و استاندارد” دانستند که از طریق سلسله مراتب اداری و در چارچوب “زیرساخت‌ها و برنامه‌های دولت الکترونیک” و با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی به “مرکز آمار ایران” ارسال می‌گردند و مرکز آمار ایران نیز با حفظ همین محرمانگی و ترکیب و تجمیع این ریزداده‌ها با یکدیگر به تولید شاخص‌ها و نماگرهای آماری مورد نیاز سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در کلیه سطوح می‌پردازد.
ایشان از ویژگی‌های مهم تولید آمار به روش، آمارگیری ثبتی را، سهولت دسترسی، قابلیت ارایه آمار و اطلاعات صحیح و دقیق در کوتاه‌ترین زمان، هزینه بر نبودن ، نقص احتمالی پوشش در مقایسه با سرشماری‌ها، صرفه‌جویی در منابع، مستمر بودن تولید آمار، بی‌نیازی از اجرای بسیاری از طرح‌های آمارگیری و حتی سرشماری‌ها و کاهش سؤالات در برخی دیگر از طرح‌های آمارگیری و سرشماری‌ها دانستند.
ایشان، ثبت و صحت کد ملی و کدپستی در سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی را بسیار با اهمیت و از موارد کلیدی در اجرای این نظام دانستند.
ملاغلامعلی در ادامه نشست، مهمترین منبع آماری در خصوص شناخت وسعت و جهت حرکت جمعیت و نیز ویژگی‌های دموگرافیک مهاجرین داخلی را اطلاعات حاصل از سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن دانستند و بطور مختصر وضعیت مهاجرت استان گلستان با محوریت مهاجرت داخل استانی، مهاجرت بین استان‌ها (وارد شده و خارج شده) و مهاجرین وارد شده از خارج کشور را بین دوسرشماری ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ را به شرح زیر تشریح نمودند :
• در ۵ ساله گذشته (سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) تعداد ۵۴۹۶۶ مهاجرت داخلی استانی، ۵۱۸۴۸ مهاجرت به سایر استان‌ها و ۳۴۲۸۶ مهاجرت به داخل استان صورت گرفته است.
وضعیت کلی مهاجرت استان گلستان طی ۵ ساله گذشته برحسب نوع مهاجرت

• بررسی شاخص خالص مهاجرت در استان گلستان نشان می‌دهد که این شاخص در استان، منفی ۱۷۵۶۲ است. به عبارتی دیگر، در طی فاصله زمانی سال‏های ١٣٩٠ تا ١٣٩۵، تعداد افرادی که وارد استان گلستان شده‌‏اند، کمتر از تعداد افرادی است که از استان گلستان خارج شده‌‏اند.
• در بین استان‌های کشور، ۱۲ استان دارای خالص مهاجرت مثبت و ۱۹ استان دارای خالص مهاجرت منفی بوده‌اند. استان گلستان از نظر خالص مهاجرت در جایگاه ۲۲ در بین استان‌های کشور قرار دارد.
• بررسی وضعیت مهاجرت داخل استانی استان گلستان نشان می‌دهد از تعداد ۵۴۹۶۶ مهاجرت داخلی استانی، محل اقامت قبلی ۲۶۹۶۷ نفر مهاجرت داخل شهرستانی و تعداد ۲۷۹۶۴ نفر مهاجرت بین شهرستانی داشته‌اند.
وضعیت مهاجرت داخل استانی استان گلستان طی ۵ ساله گذشته برحسب محل اقامت قبلی

• بررسی مهاجرت از استان گلستان به سایر استان‌ها نشان می‌دهد در ۵ سال گذشته تعداد ۵۱۸۴۸ نفر از استان گلستان به سایر استان‌های کشور مهاجرت داشته‌اند که از این تعداد، بیش‌ترین مهاجرت مربوط به استان تهران با ۲۰۲۵۸ (۱/۳۹ درصد) و بعد از آن استا‌ن‌های مازندران با ۶۴۳۹ نفر (۴/۱۲ درصد)، سمنان با ۶۱۷۰ نفر (۹/۱۱ درصد) و خراسان رضوی با ۵۱۰۳ نفر (۸/۹ درصد) بوده است.
• تعداد ۳۳۶۹۹ نفر از سایر استان‌های کشور به استان گلستان وارد شده‌اند که از این تعداد استان تهران با ۷۳۲۴ نفر (۷/۲۱ درصد) و پس از آن استان‌های سیستان و بلوچستان با ۵۶۷۲ نفر (۸/۱۶ درصد)، خراسان رضوی با ۴۳۹۰ نفر (۰/۱۳ درصد)، مازندران با ۳۹۵۳ نفر (۷/۱۱ درصد)، سمنان با ۲۹۵۲ نفر (۸/۸ درصد) و خراسان شمالی با ۱۸۷۳ نفر (۶/۵ درصد) بیش‌ترین مهاجرت را به استان گلستان داشته‌اند.
• طی ۵ سال گذشته تعداد ۴۱۴ مهاجرت از خارج از کشور به استان گلستان اعلام شده است که از این تعداد ۱۱۶نفر (۲۸ درصد) از کشور افغانستان بوده است.

نکاتی که در آمار ارائه شده باید به آن توجه داشت عبارت است از :
 کلیه آمارها، براساس آخرین جابجایی بین دو سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ می‌باشد.
 منظور از مهاجرت، هر نوع جابجایی و تغییر محل اقامت فرد بین دو سرشماری به هریک از دلایل، جستجوی کار، جستجوی کار بهتر، انتقال شغلی، تحصیل، پایان تحصیل، انجام یا پایان خدمت وظیفه، دستیابی به مسکن مناسب‌تر، پیروی از خانوار و درآخر سایر موارد مثل شرایط بد آب و هوایی، زندانی شدن و … می‌باشد.

گزارش مسلم افتخاری

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

دیدگاه