- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان: ۱۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی استان درسال قبل محقق شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان: ۱۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی استان درسال قبل محقق شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان اظهار کرد: در سال‌های اجرایی برنامه پنجم ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار به استان در حوزه عمرانی برای تأمین زیرساخت‌ها ابلاغ شد و ۵۱ درصد آن یعنی حدود یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن جذب شده است.

البرز گلستان/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان، مهندس حسین پیشقدم در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور استاندار گلستان و مدیران ارشد استان برگزار شد، گزارشی از اعتبارات مصوب و تخصیصی استان در طول برنامه پنجم ارائه کرد و تصریح کرد: از این اعتبار تخصیص یافته حدود ۹۹٫۶ درصد جذب شد و همچنین بخشی از این اعتبارات معادل ۶۳ درصد در زمینه سایر اعتبارات بوده که سرفصل اعتباری مشخصی نداشت و با تلاش‌هایی که صورت گرفت به استان جذب شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان کرد: در طول برنامه پنجم باید با یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، زیرساخت های استان را تکمیل می‌کردیم که این کار امکان‌پذیر نیست چون این مبلغ بسیار اندک است.

وی اشاره ای هم به وضعیت استان در جذب اعتبارات توسعه متوازن کرد و گفت: ۴۵۷ میلیارد تومان در قالب قانون توسعه متوازن برای استان به تصویب رسید که تنها ۱۷ درصد آن به استان ابلاغ و جذب شد. این مسئله نشان می‌دهد از فضایی که در قانون بودجه سالانه برای توازن و رفع محرومیت‌ها ابلاغ می‌شود، نتوانستیم از فضای قانونی آن استفاده کنیم.

مهندس پیشقدم یادآور شد: باید تلاش کنیم قانون توسعه متوازن را در برنامه ششم با کمک نمایندگان و روسای سازمان‌ها به یک سرانجام خوب برسانیم. مطمئنا استان‌هایی که زیرساخت‌های قبلی را داشتند، ظرفیت‌های بهتری را برای خود ترسیم کردند، بنابراین رشد و توسعه در استان‌های برخوردار بیشتر بوده است.

وی درباره اسناد خزانه اسلامی هم گفت: ۱۳۸ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی تنها در اعتبار استانی داشتیم که ۱۰ درصد کل عددی است که توانستیم به قانون بودجه سالانه استان اضافه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان مقایسه‌ای هم درباره تعداد پروژه و سرانه هر پروژه در  گلستان و برخی استان های همجوار ارائه کرد و افزود: گلستان یک‌هزار پروژه، در گیلان ۴ هزار و ۵۰۰ پروژه و در مازندران نیز حدود ۴ هزار پروژه احداثی وجود دارد که ضریب احداثی این پروژه‌ها در استان گلستان ۵۴ درصد است اما در کشور میانگین این ضریب حدود ۴۰ درصد است. برهمین اساس سرانه اعتبار پروژه‌های استان گلستان ۴۰۰ میلیارد تومان، در استان مازندران ۱۷۰ میلیارد تومان و میانگین کشور هم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به تحقق ۱۱۰ درصدی درآمدهای مالیاتی استان گفت: ۱۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی استان سال قبل محقق شد اما در دیگر درآمدهای عمومی ما از ۴۶۰ میلیارد تومانی که مصوب داشتیم شرایط خوبی نداریم و در این حوزه‌ها عدم تحقق زیاد است.

مهندس پیشقدم با بیان اینکه رشد اعتبارات هزینه‌ای استان در سال گذشته خوب بوده است، اظهار کرد: ۲۷۳ میلیارد تومان در ابتدای سال قبل، میانه سال ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در انتهای سال ۸٫۲ میلیارد تومان دیگر هم توزیع اعتباری داشتیم. جمع اعتبار در ابتدای سال ۹۶ حدود ۳۰۶ میلیارد تومان بوده که عملکرد ما ۳۲۴ میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به کسری ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی اعتبارات حقوق و مزایا در استان خاطر نشان کرد: این کسری سال گذشته به صورت کامل جذب شد و سرانه حقوق هر کارمند در استان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان درباره اعتبارات عمرانی هم گفت: سال ۹۵ حدود ۳۴۴ میلیارد تومان عملکرد استان بود که در مصوبه ۹۶ این میزان ۷۸۰ میلیارد تومان شد که ۳۵۰ میلیارد تومان آن معادل ۴۶ درصد تخصیص اعتبار داشتیم.

همچنین در این جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، استاندار گلستان اظهار کرد: دستگاه هایی که اسناد خزانه در اختیار دارند اعلام نمایند تا قبل از ۳۱ تیرماه به صورت صد در صدی جذب شود.

دکتر هاشمی با تاکید بر اهمیت مباحث بودجه ای، گفت: دستگاه های اجرایی باید یکی از قوی ترین کارشناسان خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معرفی کنند تا بتدیل به یک کارشناس بودجه ای تبدیل شوند.

0 [1]
0 [1]