- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

دکتر نهضتی، سرپرست دانشگاه پیام نور گلستان از انتشار کتابی جهت آشنایی مردم ترکمن با ادبیات خود از طریق رسم الخط پارسی خبرداد

رئیس دانشگاه پیام نور گلستان در مصاحبه اختصاصی با گروه خبر البرز گلستان:آشنایی بی واسطه و بدون فیلتر مردم ترکمن با ادبیات خود در دانشگاه پیام نور

البرز گلستان/ گروه خبر البرز گلستان با حضور در دفتر دکتر نهضتی، سرپرست دانشگاه پیام نور گلستان با وی دیدار و گفتگو کردند.
دکتر سید بهروز نهضتی،سرپرست دانشگاه پیام نور استان گلستان در این دیدار با اشاره به اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با موضوع آموزش زبان و خط محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس ، عنوان کرد: دانشگاه پیام نور گلستان در راستای اعتلای فرهنگ بومی استان، اقدام به ارائه دو واحد درسی با عنوان « آشنایی با زبان ترکمنی » نموده است.
وی یادآور شد، چندی پیش طبق پیشنهاد ایشان درسنامه‌ای نیز در موضوع آموزش زبان و ادبیّات ترکمنی به قلم هیات مؤلّفین و کارشناسان امر با همین عنوان تألیف گردید که تابستان سال ۱۳۹۶ چاپ و طی مراسمی در شهریور ماه همان سال در دانشگاه پیام نور مرکز گنبد رونمایی شد.
وی هدف از چاپ این کتاب را آشنایی بی واسطه و بدون فیلتر مردم ترکمن با ادبیات خود از طریق رسم الخط پارسی دانست و افزود: شایسته این است که هموطنان ترکمن بدون استفاده از زبان لاتین بتوانند به مطالعه و بررسی زبان و ادبیات دیرین خویش بپردازند.
نهضتی افزود: با وجود اینکه ادبیات مکتوب زبان ترکمنی همگی با رسم الخط پارسی بوده و از گنجینه ی واژگان کافی و استحکام دستوری لازم برخوردار می باشد، متاسفانه از رسم الخط لاتینی برای تدریس این زبان در کشورهای همسایه استفاده می شود و این امر بمنظور گسست فرهنگی نسل جدید با ادبیات در این می باشد.
وی گفت: در حال حاضر یک معضل بسیار بزرگی برای مردم ترکمن بوده که حتی تحصیل کرده های آنان هم نمی توانند اشعار مختومقلی فراغی و دیگر بزرگان این قوم را که مشحون از زیبایی، عشق، عرفان و اظهار ارادت به اهل بیت علیه السلام است را بی واسطه و از منابع اصلی که با رسم الخط پارسی است، بخوانند.
نهضتی اظهار امیدواری کرد از طریق آشنایی مردم با ادبیات اصیل بومی خود، اعم از کهن و نوین، بتوان با هجمه های فرهنگی و تبلیغاتی بدخواهان ملت ایران مقابله نمود و به پیوند هرچه بیشتر ادیان و مذاهب کمک نمود. به همین منظور مرکز آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور گلستان، اقدام به آموزش زبان ترکمنی برای مردم عادی نموده است و علاقمندان می توانند به مراکز و واحدهای این دانشگاه در سراسر استان مراجعه نمایند
وی تصریح کرد: هدف ما در آینده این است تا بتوانیم یک رشته مرتبط با زبان و ادبیات ترکمنی در دانشگاه پیام نور ارائه دهیم و در این راه از سایر اندیشمندان و زبانشناسان تقاضا داریم با تعامل سازنده، به غنای این امر بیفزایند.

خبر افتخاری

0 [1]
0 [1]