معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گلستان از رها سازی تعداد ۲۰۲۰ قطعه از انواع ماهیان خاویاری نارس در آب های ساحلی استان طی فصل صید ۹۷-۹۶خبرداد

البرز گلستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، محسن یحیایی اظهار کرد: در فصل صید ۹۷-۹۶، تعداد ۲۰۲۰ قطعه از انواع ماهیان خاویاری نارس، حاصل از صید ضمنی با نظارت کارشناسان معاونت صید استان و ناظران پره مستقر در جایگاه های صید پره، در آب های ساحلی استان رهاسازی شد.

وی افزود: در فصل صید امسال گونه تاسماهی ۸۴ درصد، چالباش ۱۲ درصد، دراکول ۲/۶ درصد، فیل ماهی ۰/۸ درصد و شیب ۰/۱ درصد از صید ضمنی ماهیان خاویاری غیر استاندارد را به خود اختصاص داده است.

یحیایی در خصوص اندازه ماهیان خاویاری رها شده خاطر نشان کرد: ۷۳ درصد از ماهیان رهاسازی شده دارای طول کمتر از ۴۰ سانتی متر و ۲۷ درصد دارای طول بین ۴۱ الی ۸۰ سانتی متر بوده اند.

وی با تأکید بر اهمیت ذخایر ماهیان خاویاری اظهار کرد: ذخایر ماهیان خاویاری در سال های اخیر به دلیل تخریب محیط زیست دریای خزر و فشار بیش از حد روی این منابع در شرایط پایداری قرار ندارند و در حال حاضر از منابع کمیاب محسوب می شوند.

یحیایی در خصوص ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر گفت: ماهیان خاویاری که به فسیل های زنده جهان معروفند در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار داشته و از سال۲۰۱۱ به مدت پنج سال و طبق توافق سران پنج کشور حاشیه دریای خزر صید ماهیان خاویاری هم تا سال ۲۰۲۰ ممنوع شده بوده و صید با هدف تامین مولد و تکثیر این ماهیان توسط سازمان شیلات مستثنی تلقی شده است.

خبر مسلم افتخاری

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲:۴۴ ب.ظ

دیدگاه