- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

درهنگام خرید مرغ به چه نکات مهمی بایدتوجه کرد؟( دکترعلی اکبر افتخاری دکتری دامپزشکی گرگان)

البرز گلستان/مرغ، نقش ویژه ای در سبد کالای خوراکی خانواده های ایرانی دارد. در هنگام خرید مرغ، توجه به برخی نکات بهداشتی الزامی است که در ذیل می خوانید:
نکات مهم در هنگام خرید مرغ

پوست مرغ بسته بندی شده ی تازه، باید درخشنده، مرطوب، یکدست، صاف، بدون تورم و خون مردگی باشد.

ماهیچه‌های ران و ساق و گوشت سینه مرغ باید از زیر پوست، برجسته و محکم باشد و در هیچ قسمت ازمرغ، خون مردگی وجود نداشته باشد.

لازم است بدانید، کبودی‌ها به ‌طور معمول هنگام گرفتن مرغ بر اثر ماندن زیر دست و پای کارگران در مرغداری یا ارسال مرغ به کشتارگاه ایجاد می‌شود که در صورت وجود خون مردگی در بال و ران و هر قسمت دیگر از بدن مرغ، حتما آن را جدا کنید و دور بیندازید.
پوست و بدن مرغ تازه به رنگ زرد کهربایی است.
حفره شکمی باید به رنگ سفید یا متمایل به زرد و شفاف باشد، و در مرغ کهنه و فاسد، تغییر رنگ می‌دهد و متمایل به آبی و سبز است.
استخوان سینه مرغ باید بدون شکستگی، بیرون زدگی و ضرب خوردگی باشد.

بهتر است، از خرید مرغ‌های زیر وزن ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم اجتناب کنید، چون اغلب بیمار بوده و به دلیل احتمال اختلال در رشد و ساختمان عضلانی نارس، قابل مصرف نیستند.

مرغ با وزن حدود ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم در بهترین وضعیت سلامت است.
آیا به مرغ ها هورمون تزریق می‌شود؟
چند سالی است شایعه شده که به برخی از مرغ‌های موجود در بازار هورمون‌هایی تزریق می‌شود تا رشد ظاهری بهتری پیدا کنند. همچنین گفته می‌شود که مصرف این هورمون‌ها برای انسان مضر است و او را دچار بیماری می‌کند.
واقعیت این است که با رشد جمعیت جهان دیگر تولید غذاهای طبیعی و ارگانیک عملا ممکن نیست، اما استفاده از هورمون هم توجیه منطقی ندارد چراکه تهیه هورمون در سطح گسترده هزینه گزافی روی دست تولیدکننده می‌گذارد و اصلا برایش مقرون به‌صرفه نیست.

پای مرغ قابل خوردن است؟
در بسیاری از کشورها خوردن پای مرغ بخشی از فرهنگ غذایی به حساب می‌آید و نسبت به آن اشتیاق نشان می‌دهند، چراکه پای مرغ منبع غنی پروتئین، کلسیم و فسفر است. اما در جامعه ما مصرف این غذا هنوز آن طور که باید و شاید جا نیفتاده است.

با خون مردگی مرغ چه باید کرد؟
گاهی حین شستشو یا پخت در بعضی قسمت‌های گوشت مرغ خون دیده می‌شود. این خون، در واقع خون مردگی است که بر اثر وارد آمدن ضربه فیزیکی به مرغ ایجاد شده است
تنها کاری که باید بکنید این است که آن قسمت به‌خصوص از گوشت را حذف کنید

حمید رضا یزدانی

0 [1]
0 [1]