شرایط انتخاب ماهی قرمز سالم برای نوروز/ دکترعلی اکبر افتخاری دکتری دامپزشکی(گلستان)

البرز گلستان/در حالی که طول عمر ماهی قرمز میتواند چندین سال باشد ، به علت سهل انگاری و کم توجهی ما، ماهیان قرمز عید حتی چند ماه هم عمر نمی کنند. لازم است نسبت به نگهداری و مراقبت از جاندارانی بپردازیم که زندگی و جان آنان هم اکنون در اختیار ماست.
می گویند حضور ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین و به هنگام فرا رسیدن نوروز نشان از پویایی، شادابی و سرزندگی است و رنگ سرخش و زلال آبی که در آن غوطه ور است پیام آور کمال جویی انسان است.این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است، در صورت مراقبت مناسب می تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.اما متاسفانه به خاطر قیمت ارزان آن، اغلب توجه لازم به آن نمی شود و در شرایط نامناسب نگهداری می گردد، لذا بیش از چند ماه عمر نمی کند.
انتخاب ماهی قرمز سالم

ماهی قرمز باید دارای تحرک مناسب باشد و پولک های آن سالم و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم و …. باشد.

باله های شنای ماهی نیز می بایستی قائم و دم آن کشیده باشد و تحرک لازم را داشته باشد.
باید فاقد هرگونه برآمدگی در بدن بوده و چشم های ماهی نیز باید فاقد بیرون زدگی و یا تورفتگی باشد.(بجز بعضی نژاد ها که این خصوصیت مربوط به آن نژاد خاص میشود)
عدم ایجاد استرس، نگهداری در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد،تغذیه مناسب و آب فاقد کلر و تعویض به موقع آب از نکات بسیار مهم در نگهداری ماهی قرمز است.
جلوگیری از دست زدن کودکان و افراد حساس دارای سابقه آلرژی و شستن دست ها پس از تماس با ماهی از نکات دیگری است که باید حتماً مورد توجه قرار گیرد.
ماهی قرمز، دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و از خرید ماهیانی که علائمی چون جمع شدن و تا خوردن باله‌ها، وجود لکه های پنبه مانند در اطراف دهان، زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز روی بدن دارند ، خودداری شود.

ماهی قرمز، دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و از خرید ماهیانی که علائمی چون جمع شدن و تا خوردن باله‌ها، وجود لکه های پنبه مانند در اطراف دهان، زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز روی بدن دارند ، خودداری شود.
.
بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی باید دست‌ها را با آب و صابون به صورت کامل شست و از دست زدن کودکان به ماهیان باید جلوگیری کرد.

ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند؛ استفاده از غذای آماده بهتر است و غذادهی باید یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

غذاهای ماهیان آکواریومی باید در جاهای خنک ، تاریک و خشک در ظروف کاملاً در بسته و با رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی نگهداری شود.

آب مورد استفاده بدین منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی شده و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت ۴۸ ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره گردد.

از قرار دادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری نمایید.

خبر مسلم افتخاری

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۹ ب.ظ

دیدگاه