مهندس سمیعی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان از جایگاه مهم استان در تامین گوشت سفید کشور با بیش از ۱۸۷ هزارتن گوشت سفید در۱۱ ماهه نخست سال جاری خبرداد

مهندس سمعیی : ۴۰درصد مرغداریهای استان در قالب زنجیره های یکپارچه فعالیت می نمایند

✅شکوفایی صنعت طیور در استان گلستان
البرز گلستان/استان گلستان با تولید بیش از ۱۸۷ هزارتن گوشت سفید در ۱۱ ماهه نخست سال جاری با بهره وری بسیار بالا در صنعت طیور کشور جایگاه مهمی در تامین گوشت سفید کشور دارد.
مهندس رحمت سمیعی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: صنعت طیور استان به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری (دانش وسیع در تولید و تجارت زنجیره طیور ) بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی استان می باشد. صادرات مرغ و فرآورده های آن و توسعه وگستره ی وسیع صنایع تولید خوراک طیور، مرغ مادر، جوجه یکروزه و مزارع پرورش نیمچه گوشتی سرمایه های استانی و فیزیکی مطلوبی را در حوزه های تولید، تجارت و صادرات این صنعت خلق نموده است. ارزش تولیدات این صنعت بالغ بر ۲۱ هزارمیلیارد ریال بوده که بیش از ۳۰ درصد ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.
مهندس سمیعی گفت: با تلاش و همکاری مرغداران، سازمان جهادکشاورزی و شبکه دامپزشکی استان، گلستان عاری از آنفلوانزای فوق حاد طیور بوده و محصولات تولیدی این استان دارای بالاترین کیفیت است.
رحمت سمیعی اضافه کرد: تعداد واحدهای مرغ گوشتی استان بیش از ۹۶۶ مزرعه با ظرفیت بیش از ۲۸ میلیون قطعه در سال بوده که ۷ درصد ظرفیت مزارع مرغ گوشتی کشور می باشد. در ۱۱ ماه نخست سال جاری تولید گوشت مرغ استان بیش از ۱۸۷ تن بوده است که رشد مناسبی را نشان می دهد. پیش بینی می شود تولید گوشت سفید استان از مرز ۲۰۰ هزارتن بگذرد. سالیانه بخشی از تولیدات استان به کشورهای دیگر صادر شده و در سال گذشته قریب به ۲۵ درصد صادرات گوش مرغ کشور از این استان انجام شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی گفت: سطح دانش و تکنولوژی در واحدهای استان مناسب بوده و این موضوع با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، ارتفاع از سطح دریا، رطوبت مناسب و بهبود مدیریت پرورش (تلفات ۴٫۶۵درصد و بهبود ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ کمتراز ۱٫۸۱) گرایش متقاضیان سرمایه گذاری در بخش را افزایش داده، به طوری که با برنامه-ریزی¬های انجام شده و بهره مندی از منابع مالی و پولی ظرفیت طیور استان طی چند سال اخیر از ۶٫۴ میلیون قطعه درهردوره به ۲۸ میلیون قطعه رسیده است. ضریب ارزش تولیدات به ارزش سرمایه گذاری ۱ بوده که نشان از قابلیت اقتصادی این صنعت در استان می باشد. این مهم حاکی از مزیت نسبی این استان نسبت به اکثر استانهای کشور بوده، به طوری که گوشت مرغ در این استان دارای کیفیت مناسبی بوده و در کشورهای خارجی طرفدار بیشتری داشته و با توجه به تلفات کمتر، شاخص تولید بالاتر، به نظر می رسد گوشت تولیدی نسبت به سایر استانها در واحد سطح در این استان بیشتر بوده به طوری که در این استان در شرایط یکسان، وزن پایان دوره بیشتر بوده و در نتیجه قدرت رقابت مرغداران استان را افزایش داده و به عنوان بخشهای پیشرو فعالیتهای اقتصادی استان مطرح است.
? تعداد واحدهای مرغ تخمگذار استان ۲۰ واحد با ظرفیت ۲٫۲ میلیون قطعه بوده که بیش از ۲۸هزارتن درسال تخم مرغ در استان تولید می شود که ۳۰درصد از این تولیدات مازاد بر نیاز استان می باشد. با توجه به شرایط ایجاد شده در بحث آنفلوانزای فوق حاد طیور در سایر نقاط کشور، مرغداران فهیم استان به طور داوطلبانه اقدام به توزیع مستقیم تخم مرغ در استان کردند که خود یک فضای اجتماعی مناسبی را در مجامع استانی ایجاد کرده است.
مهندس سمیعی خاطر نشان کرد که تولید تخم مرغ در استان کافی بوده و خواستار همکاری و همراهی بخش عرضه و بازار در رساندن تخم مرغ با قیمت مناسب به مصرف کنندگان شدند. ایشان با بیان اینکه در ماههای اخیر شاهد همکاری و تعامل سازنده ای در بدنه بخش دولتی از جمله سازمان جهادکشاورزی، صنعت و معدن، دستگاه های نظارتی و بخش خصوصی بوده ایم، خواستار بذل توجه و عنایت شبکه توزیع در آستانه عید باستانی نوروز در جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان شدند.
❇️در استان گلستان بیش از ۵۵ واحد مزرعه مرغ مادر با ظرفیت ۱٫۸۲ میلیون قطعه وجود داشته که ۸درصد واحدهای مرغ مادر کشور را به خود اختصاص داده و در ۱۱ ماه نخست سال ۸۰ میلیون جوجه یکروزه تولید شده است.
??معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در استان گلستان توسعه خوبی در زنجیره های یکپارچه تولید گوشت مرغ ایجاد شده است به طوری که قریب به ۴۰ درصد مرغداریهای استان در قالب زنجیره های یکپارچه فعالیت می نمایند. قیمت تمام شده در این بخش پایین تر بوده و عمده صادرات استان توسط زنجیره ها صورت می گیرد.
♦️ در ادامه سمیعی گفت: مهمترین چالش های صنعت طیور را نوسانات قیمت نهاده ها و گوشت مرغ، تورم تولید مرغ در برخی فصول، عدم بلوغ بازار و همچنین عدم شناخت فضای کسب و کار توسط فعالان بخش بر شمردند. تغییر قیمت ارز و خشکسالی های متعدد در دنیا بخشی از دلایل نوسانات قیمت نهاده ها در سال های اخیر بوده و اثربخش نبودن
نقش تشکلهای بخش خصوصی در قیمت گذاری موثر در بازار یکی از چالش هایی است که در شفاف سازی قیمت همواره مشکلاتی ایجاد کرده است.
ایشان با توجه به خرد و متوسط بودن ظرفیت برخی مرغداری ها و همچنین پایین تر بودن سطح تکنولوژی و بنیه مالی در این گونه واحدها گفت قدرت چانه زنی این واحدها در درازمدت کاهش یافته و به ناچار در آستانه حذف قرار خواهند گرفت. ایشان پیشنهاد کردند که مطالعات شناختی برای حفظ و توسعه واحدهای مذکور در قالب خوشه های تولیدی در دستور کار قرار گیرد تا راهبردها و الگوهای مناسب برای اینگونه واحدها در قالب تسهیلات اقتصادی، فرصت های اجتماعی، تضمین شفافیت و تامین امنیت با هسته مرکزی محصول نهایی اتخاذ شود.
✅ مهندس سمیعی اضافه کردند: برای برون رفت از مشکلات صنعت طیور، توسعه زنجیره های یکپارچه، توجه به بازرگانی، توسعه صادرات، تکمیل فرایند فرآوری و همچنین تشکیل کنسرسیوم همکاریهای اقتصادی در بخشهای مختلف صنعت، استفاده از ظرفیت بورس و فرابورس برای ایجاد ثبات و پایداری و شفافیت در معاملات بخش، ایجاد زمینه حضور و مشارکت شرکت های بزرگ و همچنین گشایش حساب های اعتباری در سیستم بانکی برای فعالان بخش در سال های آتی از مهمترین راهبردهای صنعت طیور خواهد بود.

خبر محمد یزدانی

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹ ق.ظ

دیدگاه