- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مصاحبه بادکتر “سعید سالکی “فوق تخصص جراحی قلب (سلطان قلبها در گلستان)

دکتر “سعید سالکی “فوق تخصص جراحی قلب سلطان قلبها در گلستان

البرز گلستان/دکتر”سعید سالکی استان گلستان را پیشگام در نخستین عمل جراحی قلب باز بدون متوقف کردن قلب برشمرد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۲ نخستین عمل جراحی قلب در بیمارستان امیرالمومنین(ع)شهرستان کردکوی انجام شد، روزهایی بود که این تکنیک در آمریکا رشد می‎کرد بعد از حدود شش سال نخستین عمل جراحی قلب را در گرگان انجام دادیم.

وی میزان رضایتمندی بیماران از عمل جراحی قلب باز بدون متوقف کردن قلب را بسیار مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: بیمارانی که با این تکنیک عمل می‎شوند با اختلالات خونی کمتری مواجه شده و وضعیت هوشیاری مریض خیلی بهتر است.

این فوق تخصص جراحی قلب با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد بیماران قلب و عروق به تکنیک نوین جراحی می‎شوند، افزود: استفاده از این روش بسیار پیچیده و مشکل است اما عوارض کمتری برای بیمار دارد.

سالکی با اشاره به طیف شایع بیماری‎های قلبی و عروقی گفت: بیماری عروقی کرونر شایع‎تر است این بیماری در دنیا و در استان گلستان بین مردان شیوع بیشتری دارد هنوز علت آن مشخص نشده اما شرایط محیط و استرس‎های محیطی از علل بروز بیماری محسوب می‎شود.

وی با اشاره به اینکه درصد زنده ماندن بیمارانی که از طریق شیوه جدید جراحی قلب معالجه می‎شوند بیشتر است، گفت: این مرکز در اردیبهشت ماه۹۵ راه‎اندازی شد و از مهرماه عمل جراحی به شیوه جدید صورت گرفت که بیمارانی که از این طریق مورد جراحی قرار گرفتند منجر به فوت نشده است.

سالکی در خصوص نحوه این نوع عمل جراحی افزود: قسمت اعظم عمل‎های جراحی قلب در دنیا و در کشور تا ۱۰ سال قبل به این صورت بود که در حین جراحی حرکات قلب و ریه متوقف می‎شد که یکی از بحرانی‎ترین و حساس‎ترین عمل روی قلب بود.

وی بیان داشت: در تکنیک جدید در حالیکه قلب و ریه به حرکت خود ادامه می‎دهند بیمار مورد عمل جراحی قلب قرار می‎گیرد این تکنیک پس از ابداع طرفداران زیادی پیدا کرده است و عوارض ناشی از مرگ و میر در آن کمتر است.

دکتر”سعید سالکی” فوق تخصص جراحی قلب و عروق تاکنون بیش از یک هزار عمل جراحی قلب باز در بیمارستان‌های مختلف استانهای شمالی و تهران انجام داده است.وی متولد ۱۳۴۵ اصالتا از شهرستان بابل در استان مازندران می‌باشد و فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ جراحی قلب در دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شهید رجایی است. وی از سال۸۲ جهت خدمت به بیمارستان امیرالمومنین(ع)شهرستان کردکوی آمد و به مدت ۱۲ سال در این بیمارستان فعالیت داشت .

وی در  این نشست توصیه‌های  به مردم در زمینه مراقبت های قلبی داشت و گفت: مردم باید حساسیت بیشتری نسبت به علائم بیماریهای قلبی داشته باشند و به چکاپ قلبی خود اهمیت دهند.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق، تصریح کرد: به محض مشاهده اولین علائم بیماریهای قلبی باید به پزشک مراجعه کرد تا به مشکلات حادتری بدل نشود.

وی در ادامه گفت: درد در قسمت جلوی قفسه سینه، دست و کتف چپ و حتی راست، درد در قسمت فک پایین و نیز برخی از دردها در قسمت ناف می‌تواند از علائم بیماریهای قلبی باشد که باید مورد بررسی فوری قرار گیرد.

به گفته وی، تعریق سرد از دیگر علائم بیماریهای قلبی است که بسیار هشدار دهنده است و باید نسبت به آن حساس بود و جدی گرفت.

دکتر سالکی در خصوص دیگر علائم نارساییهای قلبی تصریح کرد: تنگی نفس در هنگام فعالیت و تپش قلبی غیرمتناسب با فعالیتهای جسمی از دیگر این عوامل هست که باید به متخصص قلب اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه باید هر نوع درد در ناحیه قفسه سینه جدی گرفته شود، یادآور شد: بالا بودن فشار خون، چربی خون، دیابت و مصرف سیگار از عوامل مستعد‌کننده در ایجاد تنگی عرق کرونری قلبی است که باید نسبت به درمان و پیشگیری درباره این علائم مصمم بود.

فوق تخصص جراحی قلب افزود: کسانیکه در خانواده آنان سابقه بیماریهای قلبی وجود داشته باید در سنین پایین‌تر نسبت به بررسی و چکاپ قلبی حساس باشند و به پزشک مراجعه کنند.

وی استرس و فشار روحی را بسیار برای قلب خطرناک دانست و تاکید کرد: استرس و فشار روحی اثرات مخربی بر روی عروق کرونری قلب ایجاد می‌کند که همه باید به شدت از آن اجتناب کنند زیرا استرس و بیماریهای قلبی رابطه مستقیمی با هم دارند.

دکتر سالکی درمان بیماریهایی چون فشار خون، چربی خون و دیابت را بسیار در کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی موثر خواند و افزود: ترک مصرف سیگار، قلیان و نیز مواد مخدر نیز در سلامت قلب بسیار مهم است.

وی تغذیه سالم را نیز در پیشگیری از بیماریهای قلبی مهم ارزیابی کرد و گفت: مصرف غذاهای دریایی، کاهش مصرف گوشت قرمز، کاهش مصرف فست فودها و افزایش مصرف میوه و سبزیجات از جمله راهکارهای تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماریهای قلبی است.

وی اظهار داشت: شهروندان باید در رابطه با بیماریهای قلبی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند و باید از درمان‌های خانگی اجتناب ورزند.

*در تکنیک جدید در حالیکه قلب و ریه به حرکت خود ادامه می‎دهند بیمار مورد عمل جراحی قلب قرار می‎گیرد این تکنیک پس از ابداع طرفداران زیادی پیدا کرده است و عوارض ناشی از مرگ و میر در آن کمتر است

*مردم باید حساسیت بیشتری نسبت به علائم بیماریهای قلبی داشته باشند و به چکاپ قلبی خود اهمیت دهند

*درد در قسمت جلوی قفسه سینه، دست و کتف چپ و حتی راست، درد در قسمت فک پایین و نیز برخی از دردها در قسمت ناف می‌تواند از علائم بیماریهای قلبی باشد که باید مورد بررسی فوری قرار گیرد.

خبر مسلم افتخاری

+4 [1]
-1 [1]