مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی گلستان از ساخت بوستانهای روستایی وایجاد۳۰۰ هکتار جنگکاری و متوقف شدن ۳۱ طرح بهره برداری جنگل در سطح استان خبر داد

به گزارش البرز گلستان کنفرانس خبری مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان به مناسبت روز ملی درختکاری  و هفته منابع طبعی در سالن اجتماعات برگزار شد قزلسفلو  اظهار کرد:مجموعه تلاشها باعث گردد منابع طبیعی بر اساس فشارهای طبیعی و انسانی هم بتوانیم حفاظت و هم اصلاح کنیم.

وی افزود:کارکردهای ریست محیطی باعث حیات انسان می شود که شامل آب و حفاظت از خاک و جلو گیری از گرد و غبار و موضوع امنیت غذایی بوجود نمی آید مگر آنکه حفاظت آب و خاک بوجود بیاید.

قزلسفلو و در ادامه گفت :برای هوای پاک و سالم نمی شود سرمایه گذاری کرد و سلامتی انسان را هوای پاک تهدید می کند امروزه علاوه بر آب و غذا هوا را نیز باید برای حیات انسان به حساب آورد.

وی همچنین ضمن بیان اینکه ما دچار تخریب  منابع طبیعی نشویم گفت:در بحث اعتبارات ۴۶۱ملییارد اعتبارت مصوب منابع طبیعی درسال ۹۶برای اجرای پروژه برای ۳۰ طرح و ۹۲ پروژه بوده است .که جهت حفاظت و جنگل و مراتع و ترسیب کربن بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی  از برنامه های هفته منابع طبیعی گفت : دیدار با نماینده ولی فقیه و  نشست فضای سبز و نمایشگاه جامع منابع طبیعی در محل خانه طبیعت  به مدت یک هفته برگزار می شود و در این نمایشگاه نمایش فعالیت ها و اقدامات در راستای توانمند سازی دستاوردهای جوامع محلی و نمایشتجهیزات در حوزه منابع طبیعی و برگزاری کارگاه های آموزشی و توزیع نهال بصورت رایگان و فروش به قیمت نمایشگاهی کاشت بذر گونه های جنگلی و اهدا به دانش آموزان و طرح پرسش به همین مناسبت انجام می شود.

وی از خرید ۲۸ دستگاه خود رو  و ۴۴ دستگاه موتور سکلیت و۱۰دستگاه تراکتور جهت استفاده در منابع طبیعی خبرداده است.

قزلسفلو در ادامه اظهار کرد:ساخت بوستانهای روستایی  و ۳۰۰ هکتار نیز امسال جنگلکاری  در دستور کار است .

وی همچنین از برخورداری از اعتبارات بیابان به مدت ۲ سال می شود که از سوی سازمان جنگلها تخصیص یافته خبر داده و بوته کاری با نهال های مقاوم با مرتع شور نیز انجام می شود

مدیرکل منابع طبیعی سپس خاطرنشانکرد:۸۰۰ هکتار هلالی های آبگیر که آب را در خود نگه می دارد ایجاد شده و ۳۶۰۰ذخیره نزولات انجام شده است وهمچنین  پوشش

گیاهی ایجاد می شود و این مراکز با بحث شتر نیز برای جوامع محلی ایجاد می شود و اعتبار بحث بیابان و پروژه ترسیب کربن ۷۳میلیارد ریال می باشد.

قزلسفلو همچنین در بحث آبخیز داری  بیان داشت: سیل یکی از مشکلات استان است  و معتقدند با عملیات آبخیز داری می شود از سیل جلو گیری و آنرا مدیریت کرد .و به تغذیه سفره های زیر زمینی کمک کرد و یکی از مشکلات آن حجم زیاد رسوبات در پشت سدها می باشد .

وی در این مورد افزود:در مرتع تهیه طرحهای مرتع داری چند منظوره می باشد که متناسب با شرایط اقلیمی به روز می شود و الان ۱۰۴ هزار هکتار در حال تهیه طرح می باشیم

قزلسفلو در ادامه گفت برابر قانون برنامه شششم طرحهای بهره برداری از جنگل متوقف شده و امسال نشانه گذاری انجام نشده است و در استان ۳۱ طرح فعال به مساحت ۱۹۸ هزار هکتار بوده که الان در مراحل آخر و یا تمام شده است و در سطح استان تمامی طرحها تمام میشود .

وی درادامه گفت :در سطح ۸۰۰ هکتار مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط داشتیم ودر سطح ۲۰۰ هکتار با آفت شبپره شمشاد با استفاده از کنترل غیر شیمیایی کنترل شده است .

قزلسفلو از تحویل ۷۰ دستگاه پنل خورشیدی جهت جلوگیری از فشار روستائیان به عرصه های جنگلی خریداری و به صورت یارانه ای ۵۰ درصد با اعتبار منابع طبیعی به آنان تحویل شده است خبر داده است.

وی گفت :برای  اراضی ساحلی ۶۰۰۰ سند تک برگی در حال پیگیری می باشیم .

مدیر کل منابع طبیعی در بحث حریق های جنگلی در سال ۹۶ گفت مجموعا ۴۶۲ مورد آتش سوزی داشته ایم و درسطح۴۸۲ هکتار به جنگل ها آسیب زده است و حدود ۶۸۰۰کیلومتر عرصه های جنگلی با مناطق کشاورزی هممرز است .

وی از خرید کانکس برای پلیس راه نوکنده و تنگراه   مستقر شدن کانکس در مناطق حساس  و۲۵۰ کوله پشتی اطفا حریق خبرداد

مهندس قزلسفلو همچنیناز کاشت ۶هزار اصله نهال در ۳۲ پرونده محاکم قضایی توسط محکومین در مجازات جایگزین حبس و ایجاد تفاهمنامه با سازمان زندانها جهت کمک زندانیان به کاشت درخت خبر داد.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۵ ق.ظ

دیدگاه