- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

رئیس کل دادگستری گلستان از فعالیت ۳۶۰ دیده بان جهت حساس کردن جامعه نسبت به موضوع پیشگیری از وقوع جرم خبرداد

تدوین ۱۵ برنامه ملی برای افزایش مشارکت مردم در پیشگیری // فعالیت ۲۳ هزار دیده بان پیشگیری در کشور//
البرز گلستان/نخستین همایش استانی هدایت راهبردی و سازماندهی دیده بانان پیشگیری در گلستان برگزار شد .
مدیر کل مشارکت های مدنی قوه قضائیه امروز در این همایش از تدوین ۱۵ برنامه ملی برای افزایش مشارکت مردم در پیشگیری از وقوع جرم خبر داد و گفت : این برنامه ها به معاونت های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سراسر کشور برای اجرا در سال ۹۷ ابلاغ شده است .
سید علی اصغر رفاهی افزود : مهم ترین این طرح ها که سال اینده به صورت جدی در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد طرح دیده بانان پیشگیری است .
رفاهی افزود : در قالب این طرح افراد با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مردمی ( سجام ) برای مشارکت در کاهش اسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ثبت نام می کنند.
به گفته رفاهی ، این افراد پس از ثبت نام در این سامانه گزینش می شوند و آموزش می بینند تا آسیب‌ها، جرائم و بزه کاری‌های موجود در محل زندگی خود را که از چشم قانون دور مانده است شناسایی و در سامانه پیشگیری ثبت کنند.
وی افزود : گزارش‌های این افراد پس از ثبت، بررسی و در صورت نیاز برای انجام اقدامات قضایی ، انتظامی یا پیشگیرانه به دستگاه های مربوطه فرستاده می شود .
مدیر کل مشارکت های مدنی قوه قضائیه گفت : هم اکنون ۲۳ هزار نفر به عنوان دیده بان پیشگیری در کشور فعالیت می کنند
رفاهی ، توانمند سازی سازمان های مردم نهاد ، تشکیل و راه اندازی بنیاد صیانت از خانواده ، توانمند سازی دهیاران ، اعضای شوراهای شهر و روستا و استفاده از ظرفیت مساجد را از دیگر برنامه هایی این معاونت در راستای افزایش مشارکت های مردمی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم برشمرد .
رئیس کل دادگستری گلستان هم در این همایش گفت: تجربه نشان داده است هر جا مردم پای کار بیایند موفقیت هم حاصل می شود.
هادی هاشمیان افزود : با استفاده از همین تجربه سال گذشته دادگستری گلستان بستر را فراهم کرد که در قالب آن اقوام مختلف برای پیشگیری از وقوع جرم به کمک دستگاه قضایی آمدند و نتیجه ی آن کاهش ۲۰ هزار پرونده در سال گذشته بود .
هاشمیان با بیان این که ۳۶۰ دیده بان پیشگیری در گلستان فعالیت می کنند افزود : در این طرح به دنبال استفاده از ظرفیت های مردمی و حساس کردن جامعه نسبت به موضوع پیشگیری از وقوع جرم است .
وی تاکید کرد : این افراد حق برخورد با مردم را ندارند و کارشان فقط گزارش دهی است.

0 [1]
0 [1]