یونسی در همایش پیامبر رحمت و مدارا: شمشیر، دلی را تسخیر نمی‌کند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی با حضور در همایش پیامبر رحمت و مدارا که امروز در دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: ممکن است واژه پیامبر رحمت برای مدارا کفایت نکند. در قرآن صفات زیادی برای پیامبر (ص) ذکر شده اما ممکن است که کسانی به واژه مدارا تردید کنند.

وی با طرح این سوال که معنی مدارا چیست، ادامه داد: این نشست درباره تبیین این بعد از تشخیص اخلاق پیامبر (ص) است. مدارا در جایی است که پای دیگری که با ما مخالف و دشمن است در میان باشد. این مسأله اگر در جامعه اسلامی هم باشد زمینه رشد و ارتقای ‌آن جامعه را می‌گیرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد: باید دایره دوستی را وسیع دید. دایره دوستی می‌شود آن قدر وسیع باشد که بسیاری از افراد در آن دایره بگنجند. همچنین اگر کسی از خط این دایره خارج شد الزاماً دشمن نیست و ممکن است مخالف ما باشد. در واقع می‌توان گفت که هر مخالفی دشمن نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی اظهار کرد: مخالف یعنی کسی که در فکر حذف شما نیست. اما عقیده و رفتار شما را قبول ندارد. در حوزه سیاست می‌گوییم او حزب رقیب ما است. ما در حوزه سیاسی دعوا نمی‌کنیم و به آرای عمومی مانند انتخابات مراجعه می‌کنیم که به این دموکراسی می‌گویند. همچنین کسانی که مدعی هستند در اسلام این موضوع را نداریم اسلام را بد معنا کرده‌اند. اسلام بدون نظر مردم کاری را انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به احترام گذاشتن پیامبر (ص) به نظر مردم، خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر (ص) شاهد نظرخواهی و احترام ایشان به مردم بودیم. پیامبر مردم را در جنگ و اداره کشور سهیم می‌کرد و علاوه بر نظرخواهی به آنها نیز عمل می‌کرد. برای مثال در جنگ احزاب که مدینه مورد محاصره قرار گرفت پیامبر (ص) مجلس مشورتی تشکیل دادند و از اعضای آن سوال کردند که بیرون از مدینه بجنگند یا داخل آن. جوان‌ها معتقد بودند که بیرون از مدینه به جنگ بپردازیم اما مسن‌ترها با توجه به تجربه‌ای که داشتند خواهان جنگ در مدینه بودند. پیامبر پس از شنیدن نظرات اعضای مجلس گفتند رأی من رأی افراد مسن است اما اکثریت این جمع با جوان‌هاست. بنابراین این شیوه‌ای بود که به مسلمانان یاد داد و به همین دلیل مسلمانان رشد کردند و آقای دنیا شدند. البته باید گفت که مسائل عقلانی به بشر واگذار شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: شمشیر مغزها را می‌شکافد، دل‌ها را پاره می‌کند اما دلی را تسخیر نمی‌کند ولی اخلاق اسلام و پیامبر اسلام توانست دل‌ها را تسخیر کند. می‌توان گفت که این اهانت به مردم ایران است که می‌گویند مردم ایران به زور تسلیم اسلام شدند. مردم ایران موحد بودند و عاشق توحید بودند که در واقع می‌توان گفت آنها تسلیم اسلام شدند نه تسلیم شمشیر.

حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی در پایان ویژگی حافظ اسرار، مراعات و صبر را از برجسته‌ترین ویژگی‌های مومن دانست.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۱ ب.ظ

دیدگاه