رئیس کل دادگستری گلستان خبرداد: جرم انگاری های زیاد قوانین ، موجب افزایش پرونده های ورودی به محاکم

جرم انگاری قوانین یکی از علل شلوغی محاکم
البرز گلستان/رئیس کل دادگستری گلستان ؛ جرم انگاری های زیاد قوانین ، هم تعداد پرونده های ورودی به محاکم را زیاد کرده و هم اختیارات دستگاه قضایی را در اعمال مجازات های جایگزین حبس محدود کرده است .
هادی هاشمیان امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری رامیان با انتقاد از جرم انگاری قوانین گفت : در دنیا ۴۰۰ تا ۶۰۰ جرم در قوانین تعریف شده است در حالیکه این رقم در کشور ما ۱۹۸۰ جرم است
هاشمیان افزود : به محض تصویب هر قانون هم پشتوانه و ضمانت اجرای آن ،حبس تعیین شده و همین امر سبب شده است مردم با کوچکترین مشکل به دادگستری مراجعه کنند و پرونده تشکیل دهند.
این مقام ارشد قضایی استان افزود : هر چند قانون جدید مجازات اسلامی ، ساز و کارهای جایگزین حبس پیش بینی کرده است اما تعداد قوانین و جرم انگاری هایی موجود در آن ، اختیارات دستگاه قضایی را در اعمال جایگزین های حبس محدود کرده است .
هادی هاشمیان افزود : باید فرهنگ سازی و پیشگیری در نگاه قانونگذاران پررنگ تر شود و تلاش ها بر حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی و کمک به افراد برای افزایش مهارت های رفتاری و حل مشکل متمرکز شود.
رئیس کل دادگستری استان با بیان این که ورود ۴۰۰ هزار پرونده در سال به محاکم و شوراهای حل اختلاف زیبنده ی مردم گلستان نیست گفت: سرقت، درخواست طلب ، توهین و تهدید بیشتر این پرونده ها را تشکیل می دهد که نشان می دهد باید توجه به حق الناس و پاینبدی به اخلاق ،در جامعه پررنگ شود.
هادی هاشمیان افزود: برای حل این مشکل باید بسیج عمومی از دستگاه های فرهنگی ، علما ، ریش سفیدان در کنار مردم شکل گیرد .
امروز سکان دادگستری رامیان به جعفر ابراهیم نیا روشن سپرده شد و از خدمات عباس اریان پور رئیس پیشین قدردانی شد .
امروز همچنین بایگانی ریلی دادگستری رامیان افتتاح شد.

خبر از مسلم افتخاری

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴ ق.ظ

دیدگاه