رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور: امسال ۵ رقم جدید پنبه در گلستان رونمایی می شود

‘قربانعلی روشنی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک رقم دیگر پنبه نیز تا پایان هفته جاری و ۳ رقم باقی مانده پس از نامگذاری در کمیته ‘نامگذاری و معرفی رقم’ تا پایان امسال و به مناسبت های مختلف رونمایی خواهند شد.

وی بابیان اینکه ‘تولید رقم’ از شاخص های ارزیابی موسسات تحقیقاتی می باشد، گفت: از زمان تشکیل این موسسه درگلستان در سال ۷۵ تا سال ۸۹ فقط چهار رقم جدید پنبه معرفی شده بود اما از سال ۹۰ تا ۹۳ و در سایه تلاش محققان، ۵ رقم جدید پنبه معرفی می شود.

روشنی اضافه کرد: دربرخی کشورهای جهان ازجمله آمریکا سالانه ۳ رقم پنبه و در ترکیه هر سال یک رقم پنبه معرفی می شود و ایران با معرفی سالانه ۱،۲۵ رقم پنبه، روند رو به رشدی در این زمینه داشته است.

وی با اشاره به ویژگی های ارقام جدید پنبه در گلستان تصریح کرد: افزایش تولید از ۵ تا ۸ تن درهکتار، کوتاهتر شدن دوره رشد از ۱۸۵ روز به ۱۲۰ روز، قابلیت همزمان رسی زیاد غوزه ها، مقاومت نسبی در برابر تنش خشکی و شوری خاک و قابلیت برداشت ماشینی ازمزایای این ارقام هستند.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور، علت افزایش تولید این ارقام را کشت متراکم آن برشمرد و گفت: به دلیل شکل ظاهری بوته این ارقام، افزایش تعداد و تراکم بوته ها، هیچ آسیبی به دیگر بوته ها نمی زند و لذا با افزایش ۳تا ۴ برابری بوته ها، تولید نیز افزایش خواهد یافت.

روشنی، عدم تنوع ارقام پنبه را از مشکلات و دغدغه های کشاورزان گلستانی برای کشت این محصول اعلام کرد و افزود: با تنوع ارقام، حق انتخاب کشاورز برای انتخاب صحیح رقم متناسب با شرایط زراعی و اقلیمی افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، کاهش تعداد آبیاری ها و کاهش حداقل یک مرحله ای عملیات تنک یا وجین کردن، علاوه بر رفع دغدغه کشاورزان، هزینه های تولید این محصول استراتژیک را کاهش می دهد.

گلستان که زمانی با کشت افزون بر ۱۸۰ هزار هکتار پنبه به منطقه ‘طلای سفید’ مشهور بود، در سالیان اخیر با افت شدید سطح زیر کشت این محصول مواجه شده و اکنون سالانه ۱۲ تا ۱۳ هزار هکتار به کشت پنبه اختصاص می یابد که عمدتا از ارقام ساحل، گلستان و ارمغان می باشد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۸ ب.ظ

دیدگاه