استاندار گلستان :در همه عرصه ها آمدن توفیق خدمت است و رفتن هم توفیق دیگری است

دکتر حسن صادقلو استاندار گلستان، امروز (۲۱ خرداد) در مراسم معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در تالار فخر الدین اسعد گرگانی ضمن تبریک به حجت الاسلام والمسلمین فضیلت از دکتر غلامرضا منتظری تقدیر کرد و اظهار داشت: از شما در خصوص سال های خدمت در عرصه محیط بانی ویژه عرصه فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می کنم و همچنین از زحمات و پیگیری های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی کمال تشکر را دارم.

وی افزود: این آمدن و رفتن ها، این تودیع و معارفه ها خیلی مهم نیست، در آموزه های اسلامی و انقلاب اسلامی ما در همه عرصه ها آمدن توفیق خدمت است و رفتن هم توفیق دیگری است.

صادقلو اذعان داشت: منتهای این مسئله واقعا خدمت است، اما آن جوهره که مطلوب ما مدعیان اسلام و انقلاب اسلامی باید باشد این است که از این زمان و موقعیتی که به عنوان توفیقی بوده چه استفاده ای کرده و چه خدمتی کرده ایم و خصوصا برای عرصه فرهنگ و اندیشه این موضوع کاملا هضم شده است.

دکتر صادقلو خاطرنشان کرد: ما جمع شده ایم برای یک ادامه دیگری، چون آغاز گری نداریم، بلکه ادامه بخشی داریم، یعنی خدمتی را عزیزی تاجایی برده است، پس ما ادامه دهنده هستیم و این مجموعه نشسته است که ادامه دیگری را آغازگری کند و از این جهت باید توجه کنیم که این یک آغاز گری ادامه بخش است نه آغاز گری مطلق.

استاندار گلستان در ادامه گفت: عرصه فرهنگ و ارشاد است و هر دو لغت، لغت تابناکی هستند، هم در محتوی و هم در سابقه تاریخی و در تاثیر بنیادی تابناکند.

وی با بیان اینکه سه مولفه ارزشمند در عرصه فرهنگ و ارشاد داریم، افزود: پیچیده ترین و مهمترین مدیریت، مدیریت فرهنگی است به دلیل باری که هم فرهنگ و هم ارشاد دارد.

دکتر صادقلو اظهار داشت: حال باید بدانیم فرهنگ چیست؟ و مسلما تبیین این موضوع فرصت های زیادی می خواهد که بنده حتی توان تعریف لغوی آن را هم ندارم.

دکتر صادقلو خاطرنشان کرد: فرهنگ سابقه اش به آفرینش جمعی بر می گردد و از این جهت این هم سابقه در عرصه آغاز است هم در منتهی و نهایت اینکه تمام فعل و انفعالات بشری تجمیع در عنوان فرهنگ است که باید گفت: فرهنگ اعم ازدانش، دین، هنر، ایده، اخلاق، قانون، ابزار، شیوه اندیشیدن، عواطف، احساسات و همه انفعالات می شود.

وی تاکید کرد: شما ببینید که عرصه فعالیت این انفعالات چه عرصه ایست، ما گاهی در فهم حیطه، در تعریف واقعی مساله مشکل داریم لذا از این جهت باید این تالیف و فهم حیطه را در مسئله فرهنگ و ارشاد بالا ببریم.

صادقلو با بیان اینکه همه اینها باید در مدیریت فرهنگ قرار گیرد، گفت: دین یکی از مهمترین و جامع ترین نکاتی است که می تواند مجموعه این گزاره ها را رهبری کند.

استاندار گلستان تصریح کرد: ما وارث جان برکفان، جانبازان، ایثارگران و بزرگ جان باختگانی هستیم که دین را به عنوان جامع ترین مسیر در همه این گزاره ها انتخاب کرده اند و این یک نکته اساسی است که در جهت دادن فرهنگ باید مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: فرهنگ یک مقوله تاریخی است و از ایران ما باقیست و در ادبیات ما مملو از نگاهیست از فرهنگ جامعه و جامعه ما همیشه لغت فرهنگ را به خوبی استفاده کرده است.

دکتر صادقلو یادآورشد: حیطه فرهنگ، حیطه تابناکی است و واقعا ساده نیست و تصدی مدیریت فرهنگ واقعا جرات می خواهد و بخشی از آن این است که ما این فرهنگ شناسی قومی و اسلام شناسی را در جامعه تبیینش کنیم.

وی با اشاره به حاکمیت نبوی و مشکلاتی که ائمه(ع) با خلفای زمان خود داشتند، گفت: در زمان خلفای عباسی هم موریانه های فرهنگی در بدنه جامعه نفوذ پیداکردند و عرصه های فرهنگی هم غافل و آنچه نمی بایست بشود شد.

استاندار گلستان خاطر نشان کرد: از این جهت تعبیر موریانه های فرهنگی یک نکته است در مدیریت فرهنگی و پیچیدگی عجیبی دارد، چرا که گاهی دشمن برونی نیست ودرونی است و طریقه موریانگی از نزدیکترین شرایط شروع می شود، لذا مدیریت این مجموعه علمی ترین و پیچیده ترین و فن آورانه ترین مدیریت هایی است که وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این عرصه با بحث ارشاد روبرو هستیم و تابناکی مساله خود ارشاد است و رفتار با منش و با روش در سایه فرهنگ با اصیل یک ارشاد است.

فرهنگ اساس توسعه است

دکتر صادقلو خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان گفت: جناب فضیلت من غصه ام می گیرد چرا که پیچیدگی کار شما از استانداری خیلی بالاتر و موضوعش مهمتر است.

وی افزود: امسال سال اقتصاد و فرهنگ است که هردو بعدی هم تحت تاثیر مقوله فرهنگ است و امروز با توجه به جنگ نرم افزاری که پیش رو داریم و شرایط فرهنگی و اقتصادی زمان حاضر باید بگویم فرهنگ در راه توسعه یک اساس است.

استاندار گلستان همچنین گفت: با توجه به برنامه ارائه شده توسط جناب آقای فضیلت و مدیریت عظیم و شخصیت روحانی که دارند امیدوارم برنامه های مدون شده ایشان در راه توسعه فرهنگ و هنر استان اجرایی شود.
todimoarefeershad_17

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ

دیدگاه