رییس سازمان ثبت احوال کشور: یک سوم خانواده‌های ایرانی بدون فرزند یا تک فرزند هستند

رییس سازمان ثبت احوال کشور یکی از زیرساختی ترین اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر را ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و شبکه گسترده آن به منظور ارائه خدمات ثبت احوال در اقصی نقاط کشور عنوان کرد و افزود: این اقدام را می توان انقلابی در فرایند خدمت رسانی در سازمان ثبت احوال کشور قلمداد کرد.

دکتر محمد ناظمی اردکانی معاون وزیر کشور در پیش خطبه نماز جمعه تهران، سه ماموریت اصلی سازمان را ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و مهاجرت، ایجاد سهولت، دقت و سرعت در صدور اتقان اسناد هویتی ایرانیان در اقصی نقاط کشور و جهان و تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور برشمرد.

گزیده اظهارات محمد ناظمی اردکانی را در ادامه می‌خوانیم:

در بستر شبکه گسترده پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، با انجام پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی و ایجاد یک بایگانی متمرکز در مرکز داده ی سازمان به جای بایگانی های مجزا در هر یک از ادارات سراسر کشور، این تسهیل فراهم شده تا با بهره برداری از اسناد الکترونیکی، در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز بدون نیاز به سفرهای غیر ضروری به محل بایگانی و نگهداری سند، خدمات هویتی لازم در سایر ادارات سطح کشور قابل ارائه باشد.

با کاربردی شدن پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، هم اکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه اجرایی به صورت برخط به سامانه استعلام الکترونیکی این پایگاه متصل هستند و عملیات اجرایی آنها از جمله تشخیص هویت افراد، بدون نیاز به مدارک کاغذی، به صورت صحیح و سریع و با اطمینان بالا و تنها از طریق شماره ملی انجام می شود.

ضروری است افراد بر حسب تکلیف قانونی، در اولین فرصت با مراجعه به سامانه الکترونیکی ثبت احوال یا نزدیک ترین اداره محل سکونت خود، بدون هیچ گونه هزینه ای نسبت به بروز رسانی جدیدترین نشانی خود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اقدام نمایند تا خللی در دریافت خدمات اداری آنان به وجود نیاید.

یکی از نکات بسیار مهم و مورد تاکید که توسط سازمان ثبت احوال کشور پی گیری می شود را توجه و تبیین سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) است. این سیاست ها، بسیار جامع است و از نظر کیفی توسعه و تعالی انسانی در کشور تأثیرگذار خواهد بود.

نتایج بررسی های کارشناسی و حتی اذعان مجامع بین المللی نشان می دهد، کشور ایران با وجود قرار داشتن در فرصت طلایی پنجره جمعیتی، با چالش های عدیده ی جمعیتی مواجه خواهد بود که از آن جمله می توان به کاهش باروری، بر هم خوردن ساختار جمعیتی، کاهش سهم جمعیت جوان و سالمندی جمعیت، پدیده هایی نظیر تک فرزندی یا کم میلی به داشتن فرزند و نظایر آن اشاره کرد.

در سالهای اخیر همواره شاهد افزایش سن ازدواج بوده ایم، به طوری که در سال ۱۳۹۲ شاهد میانگین سن ۲۸ سال برای ازدواج آقایان و ۲۳ سال برای ازدواج خانم ها بوده ایم و این هم یکی از عوامل تشدید کننده کاهش باروری است.

در زمینه تأخیر ازدواج، سهم ازدواج آقایان در بالای ۳۵ سالگی یعنی بالای سن متعارفی که در ثبت احوال ثبت می شود از ۶٫۷ با یک روند رو به افزایش به ۸٫۸ رسیده است و در ازدواج خانم ها سهم ازدواج های بالای ۳۰ سالگی از ۶٫۳ در کمتر از ده سال به ۱۱٫۲ درصد یعنی نزدیک به ۲ برابر رسیده است و این ها باز هم باعث کم شدن باروری می شود ( سنین۲۰ تا ۳۴ سالگی برای آقایان و سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی سن متعارف ثبت ازدواج در پایگاه ثبت احوال است).

بررسی های آماری نشان می دهد ۱۴ درصد خانواده های ایرانی بدون فرزند و ۱۹ درصد فقط دارای یک فرزند بوده اند. یعنی در مجموع، ۳۳ درصد به معنی یک سوم خانواده ها بدون فرزند یا حداکثر دارای یک فرزند هستند.

البته این آمار در نسل های جدیدتر به مراتب نگران کننده تر است، به این صورت که ۲۴ درصد بدون فرزند و ۳۱ درصد فقط دارای یک فرزند هستند که در مجموع بسیار بیشتر از میانگین کشوری است.

آمار طلاق سالیانه بالغ بر ۱۶۰ هزار مورد می باشد و این زیبنده کشور ما نیست، متأسفانه طبق آمار، ۱۴ درصد طلاق ها به علت نداشتن شناخت صحیح زوجین از یکدیگر مربوط به سال اول زندگی است و در بخش هایی از جامعه عوامل متعددی چون تغییرات سبک زندگی، تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، رسومات غلط در زمان شروع ازدواج و . . . به افزایش آن دامن میزند.

در این خصوص سازمان ثبت احوال با انتشار آمارهای مربوطه و اعلام هشدارهای به موقع، این زنگ خطر را در جامعه به صدا درآورده که امید است با توجه به بینش مسئولین و مردم در فرهنگ سازی مناسب، از بروز چالشهای یاد شده پیشگیری شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۲ ب.ظ

دیدگاه