- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

چندتوصیه های لازم پس از اهدای خون به اهدا کنندگان خون

توصیه های بهداشتی پس از اهدای خون

البزر گلستان/اهداکننده گرامی ، اکنون شما به جامعه نیکوکاران وایثارگران همیار سازمان انتقال خون ایران پیوسته اید. کسب فیض معنوی ، اجر اخروی و تقویت روحیه نوعدوستی را به شما تبریک می گوئیم .

خواهشمند است برای حفظ سلامتی خود به توصیه های پزشکان و کارشناسان ما توجه کنید :

– بعداز اهدای خون بمدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی تخت خونگیری استراحت کنید. به راهنمایی های کارشناسان ماتوجه داشته ، قبل از اجازه ایشان از تخت خونگیری بلند نشده ومحل خونگیری را ترک نکنید.

– به هنگام بلند شدن ، از تخت بعنوان تکیه گاه استفاده نکنید وبا تکیه بر دستی که از طریق آن خون اهدا کرده اید بلند نشوید. همکار ما برای بلند کردن شما از روی تخت به شما کمک می کند.

– بعداز استراحت ، پذیرائی مختصری با شربت وشیرینی انجام می شود که اولا به تطابق بدن شما با حجم خونی که اهدا کرده اید کمک می کند و دوم آنکه بعداز اهدای خون ، باعث توقف بیشتر شما برای دقایقی دیگر ، در محل خونگیری می شود . که زمانی مناسب را برای مراقبت های پزشکی وانتقال توصیه های بهداشتی توسط کارشناسان ما به شما فراهم می سازد.

– بعداز اهدای خون می توانید بلافاصله به کار و زندگی روزمره خود برگردید و حتی می توانید فعالیت های بدنی روزانه ، نظیر پیاده روی را نیز انجام دهید. منوط بر آنکه تا ۲۴ ساعت به دستی که از طریق آن خونگیری انجام شده است ، فشار وارد نکنید واز انجام کارهای سنگین وبلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید ، تا ناحیه سوزن دچار کبودی ویا خونریزی نشود.

– تا ۲۴ ساعت اقدام به انجام ورزش ( بغیر از پیاده روی ) و تمرینات بدنی سنگین نکنید.

– درصورتی که خلبان هواپیما ویا راننده وسایط نقلیه سنگین هستید ، تا ۲۴ ساعت پس از اهدای خون ، رانندگی با وسایط نقلیه سنگین ویا هدایت هواپیما توصیه نمی شود.

– تاچندساعت ، چسبی را که در محل ورود سوزن خونگیری زده شده است برندارید.

– در طی ۲۴ ساعت آینده وبویژه ۲ ساعت اول ، مایعات بیشتری صرف کنید.

– بعداز اهدای خون ، مصرف اضافی هیچ گونه مواد غذایی مکمل ومقوی ضرورت ندارد ، وحجم وسلولهای خون شما بطور خودکار جایگزین می شود. بهرحال درصورتی که تمایل دارید سلولهای خونی شما سریعتر جبران شود ، مصرف محدود قرص های حاوی ترکیبات آهن و ویتامین ث در طی روزهای بعداز اهدای خون ، با مجوز پزشک مستقر در واحد اهدای خون و با میزانی که ایشان تعیین می کند ، بلامانع است . باید دانست که حجم مایع خون اهدایی شما در طی ۲۴ ساعت وتعداد گلبولهای قرمز خون شما نیز حداکثر در عرض ۴-۲ هفته توسط بدن شما جبران می شود.

– اگر سیگاری هستید ، حداقل تا یک ساعت پس از اهدای خون سیگار نکشید.

– ممکن است بعدا مقداری کبود شدگی جزئی در ناحیه ورود سوزن ایجاد شود که بدلیل جمع شدن اندکی خون ، در بافت های اطراف محل خونگیری می باشد جای نگرانی نیست چون این کبودی در عرض ۳-۲ روز خودبخود برطرف خواهد گردید.

– اگر از محل خونگیری ، هرگونه خونریزی مشاهده گردید کافی است دست خود را بالا نگه داشته وبه کمک یک گاز استریل ویا پارچه ای تمیز وبا نیروی برآمدگی گوشتی کف دست خود به آن فشار آورید تا خونریزی متوقف شود درصورت ادامه یافتن خونریزی به پایگاه اهدا خون مراجعه کنید.

– اگر در طی روز یا روزهای بعد در ناحیه ورود سوزن خونگیری دردی احساس کردید درصورت نیاز می توانید از مسکن های معمولی نظیر استامینوفن ویا بروفن استفاده کنید ( بروفن را با شکم خالی مصرف نکنید ) اگر درد شدید بود به پایگاه انتقال خون مراجعه کنید.

– اگر در طی ۲ هفته پس از اهدای خون ، دچار هر نوع بیماری بویژه بیماری های عفونی شدید ، حتما به پایگاه انتقال خون اطلاع دهید. شاید لازم باشد تا از ورود خون اهدایی شما به چرخه مصرف خون جلوگیری شده ویا آزمایشات تکمیلی ، بطور رایگان توسط سازمان انتقال خون بر روی خون شما انجام شود.

– اگر در طی ۶ ماه پس از اهدای خون ، دچار یرقان ویا هر نوع بیماری عفونی منتقله از راه خون و تماس جنسی ،نظیرایدز،سفلیس و… شدید ، حتما پایگاه انتقال خون را در جریان قرار دهید.

– عده ای از اهداکنندگان ، در مورد کاهش وزن بواسطه اهدای خون سوال می کنند . باید دانست که با اهدای خون ، تا نیم کیلوگرم از وزن بدن بطور موقت کم می شود که مربوط به حجم خون اهدا شده است واین کاهش خفیف در وزن ، بلافاصله با صرف آبمیوه و شیرینی ویا مصرف غذا در همان روز جبران می شود.

خبر ( حمیدرضا یزدانی)

0 [1]
0 [1]