جعفری رئیس شوراهای حل اختلاف گلستان خبرداد:شوراهای حل اختلاف توانست با رسیدگی به اختلافات و دعاوی کوچک بخشی از بار دستگاه قضایی کشور را کاهش دهد

نهادینه سازی و افزایش صلح و سازش در اجتماع از جمله مزایای تاسیس شوراهای حل اختلاف
البرز گلستان/معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف گلستان، کاهش مراجعات به مراکز قضایی، افزایش صلح و سازش و گسترش و نهادینه شدن گذشت و صلح و سازش در جامعه را از جمله مزایای اقدامات شوراهای حل‌اختلاف برشمرد.
احمد جعفری رئیس شوراهای حل اختلاف گلستان بر ضرورت صلح و سازش در آیات و روایات اشاره کرد و گفت: سعی و کوشش برای اصلاح میان مردم یکی از مهمترین نکته های اخلاقی است که در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام اهمیت فوق العاده ای به آن داده شده است.
وی نقش شوراهای حل اختلاف را در تحقق صلح و سازش و گذشت شاکی پررنگ دانست و گفت: هدف اصلی از ایجاد شورای حل اختلاف بر مبنای ماده ۱ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴ و هم چنین قانون قدیم همین تحقق صلح و سازش بوده است.
رئیس شوراهای حل اختلاف گلستان، تراکم پرونده ها و به سبب آن ناکافی بودن وقت قضات برای رسیدگی به پرونده ها، پیچیدگی دادرسی و هزینه های سنگین رسیدگی را از جمله مواردی دانست که سبب ترغیب افکار عمومی به قضاوت شورایی و شیوه های مسالمت آمیز حل و فصل دعوی شده است.
جعفری گفت: امروزه با وجود شورای حل اختلاف شاهد کاهش نزاع در برخی پرونده‌ها و حتی ورودی پرونده‌های هستیم.
کاهش مراجعات به مراکز قضایی، افزایش صلح و سازش و گسترش و نهادینه شدن گذشت و صلح و سازش در جامعه از جمله مزایای اقدامات شوراهای حل‌اختلاف است که می‌تواند سبب رسیدگی هر چه سریعتر پرونده‌ها شود.
جعفری با اشاره به اینکه سال گذشته از سوی رییس این نهاد اعلام شد که ۳۳ درصد پرونده‌های قضایی در سراسر کشور با ورود شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است، افزود: شکل‌گیری شوراهای حل اختلاف توانست با رسیدگی به اختلافات و دعاوی کوچک بخشی از بار دستگاه قضایی کشور را کاهش دهد، که با این اقدام ویژه شاهد بهبود وضعیت و کاهش پرونده‌ها هستیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۴ ب.ظ

دیدگاه