نوربخش داداشی مدیر کل هواشناسی گلستان ازپیش بینی مقدار بارش درسه ماهه مهر تا آذر ۹۶در استان خبرداد:در غرب استان در حد نرمال ودر سایر نواحی با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد

نوربخش داداشی مدیر کل هواشناسی گلستان ازپیش بینی مقدار بارش درسه ماهه مهر تا آذر ۹۶در استان خبرداد:در غرب استان در حد نرمال ودر سایر نواحی با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد

 

البرز گلستان/داداشی مدیر کل هواشناسی استان گلستان :در شهریور ماه ۹۶ در ایستگاههای گنبد کاوس ، هاشم اباد ،مراوه تپه و اینچه برون بارشی رخ نداده و در مجموع در کل استان نسبت به دوره آماری میزان بارندگی ۷۶ درصد کاهش داشته است .
به گزارش روابط عمومی هواشناسی گلستان ،

نوربخش داداشی مدیر کل استان در تحلیل شرایط آب و هوای شهریور ماه ۹۶ و پیش بینی فصلی استان گفت : متوسط بارش ایستگاه های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان شهریور ۹۶ برابر ۳۸۱٫۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش مربوط به بندرگز به میزان ۵۳ درصد نسبت به دوره آماری و ۶۴ درصد نسبت به سال زراعی گذشته می باشد و میانگین بارش در ایستگاه های سینوپتیک استان در شهریور ۹۶ برابر با ۷٫۵ میلیمتر بوده است که نسبت به دوره آماری و سال قبل حدود ۷۶درصد کاهش داشته است. در ایستگاه های هاشم آباد، گنبد، مراوه تپه و اینچه برون در شهریور ماه سالجاری بارشی رخ نداده است.
وی در خصوص تغییرات دما در استان افزود : میانگین دمای ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در شهریور ۹۶ برابر با ۲۹ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال قبل ۱٫۷ و نسبت به دوره آماری ۲ درجه افزایش یافته است. بیشترین افزایش دما مربوط به هاشم آباد گرگان به میزان ۲٫۸درجه نسبت به دوره آماری می باشد. بیشترین دمای ثبت شده در این ماه در گنبد کاوس و بندر ترکمن بمیزان ۴۵ درجه سانتی گراد می باشد.
داداشی در تحلیل میزان رطوبت ، تبخیر و ساعات آفتابی گلستان گفت : میانگین رطوبت نسبی ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در شهریور ماه برابر ۵۲ درصد می باشد که ۱۱درصد نسبت به دوره آماری و ۷درصد نسبت به سال قبل کاهش که بیشترین کاهش مربوط به مراوه تپه و گنبد کاوس بوده که نسبت به متوسط بلند مدت به ترتیب ۱۹ و ۱۷ درصد کاهش را نشان میدهد و در مورد تبخیر نیز میانگین آن در ایستگاه های سینوپتیک استان در شهریور ۹۶ برابر با ۲۴۵٫۴ میلیمتر بوده است که نسبت به دوره آماری و سال قبل حدود ۱۹ درصد افزایش داشته قبل به ترتیب ۱۱ و ۱۳درصد افزایش داشته است درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش تبخیر مربوط به علی اباد و گنبد کاوس به ترتیب ۴۲ و ۳۱ درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته اند و میانگین مجموع ساعت آفتابی در ایستگاه های سینوپتیک استان در شهریور ۹۶ برابر با ۳۱۷٫۵ ساعت بوده که نسبت به دوره آماری ۱۹ درصد و نسبت به سال قبل۱۳ درصدافزایش داشته است. بیشترین ساعت آفتابی در هاشم آبادو بندر ترکمن بوده که به ترتیب ۲۹ و ۲۶ درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش داشته است.
این مقام مسئول درپیش بینی فصلی بارش و دمای استان در پاییز ۹۶ گفت :بر اساس خروجی مدلهای پیش بینی مقدار بارش در ماه مهر۱۳۹۶ در سطح استان گلستان در حد نرمال (با نوسان ۵ درصد نسبت به متوسط بلند مدت) پیش بینی می شود.مقدار بارش در ماه آبان در سطح استان با کاهش ۵ تا ۲۰ درصدی ومجموع بارش در سه ماهه مهر تا آذر ۹۶ در غرب استان در حد نرمال و در سایر نواحی با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی پیش بینی شده است .
بر حسب خروجی مدلها متوسط دمای استان نیز در مهر ۱۳۹۶ در غالب نقاط استان با افزایش بیش از ۱٫۵ درجه نسبت به متوسط بلند مدت این دوره پیش بینی شده و متوسط دمای آبان در جنوب غرب و جنوب شرق استان با افزایش بیش از ۱٫۵ درجه و در سایر نواحی با افزایش ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه نسبت به بلندمدت این دوره پیش بینی شده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹ ب.ظ

دیدگاه