رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک جزییات اسکناس جدید ۲۰۰۰ تومانی را تشریح کرد

مجید صنیعی، با اشاره به رونمایی از اسکناس ۲۰۰۰ تومانی در هفته دولت اظهار کرد: در آن زمان این اسکناس منتشر نشده و در دست چاپ قرار داشت چراکه اسکناس ۲۰۰۰ تومانی به اندازه کافی موجود بود و اگر هم قرار بر انتشار داشتیم از همان اسکناس های نزد بانک مرکزی با طرح های قدیمی استفاده می کردیم.

۲۰۰۰ تومانی جدید از امروز به بانکها سپرده می شود

وی با اشاره به حضور رییس جمهور در بانک مرکزی برای مجمع عمومی این بانک گفت: با اینکه پیش از این نیز مجوز انتشار اسکناس ۲۰۰۰ تومانی طرح جدید وجود داشت، اما اولین حضور ایشان در بانک مرکزی فرصت نمادین و مناسبی برای آغاز انتشار این اسکناس بود؛ بنابراین از امروز بانکها می توانند با در خواست از اداره تولید و نشر اسکناس آن را دریافت کنند.

نقش جهان، مسجدالاقصی و بادگیرها در اسکناس ۲۰۰۰ تومانی

صنیعی درباره علت تغییر اعمال شده در اسکناس ۲۰۰۰ تومانی با اشاره به مصوبه بانک مرکزی در اواخر سال ۱۳۹۲ مبنی بر تغییر در نوع چاپ پشت اسکناس ۲۰۰۰ تومانی به دلیل صرفه جویی و ایجاد اعتدال در مصرف بالای نوع مرکب مورد استفاده در این بخش بیان کرد: بلافاصله موافقت بانک مرکزی در رابطه با تغییر طرح اسکناس در کنار تغییر در نوع چاپ را نیز جلب کردیم.

وی با بیان اینکه اسکناس ۲۰۰۰ تومانی از سال ۱۳۸۲ که منتشر شده بود دو بار تغییر طرح داشت افزود: اولین طرح پشت این اسکناس میدان نقش جهان اصفهان بود و در حدود سال ۱۳۷۸ مسجدالاقصی به عنوان طرح دیگر این اسکناس در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز نقش سومی به عنوان بادگیرهای ابرکوه یزد برای آن طراحی شد.

امنیت اسکناس جدید به قدیمی تغییری نکرد

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک،در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با تغییرات اعمال شده در اسکناس جدید پرداخت و گفت: اسکناس ۲۰۰۰ تومانی جدید از لحاظ مسایل امنیتی هیچ گونه تغییری نسبت به طرح قدیمی ندارد به طوری که طرح تصویر ناقص و تصویر مخفی و نخ امنیتی، واتر مارک سمت راست اسکناس، تصویر برجسته روی آن، ریز نوشته هایی که روی اسکناس وجود داشته که با لوپ و یا وسایل بزرگ کننده قابل مشاهده هستند، فلورسنت بودن شماره و برخی نقاط طرح رو و پشت اسکناس بدون تغییر مانده است.

وی با بیان اینکه ابعاد اسکناس طرح جدید تغییری نداشته و رنگ آن آبی ثابت مانده است، تاکید کرد: اما از لحاظ فنی نوع چاپ برجسته در پشت اسکناس حذف و به چاپ افست امنیتی تبدیل شده است.

به گفته صنیعی جنس اسکناس ۲۰۰۰ تومانی جدید صددرصد الیاف پنبه یعنی کتان است.

توقف چاپ ۲۰۰۰ تومانی طرح قدیم

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، همچنین در مورد میزان چاپ اسکناس جدید ۲۰۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۲ تاکنون حدود دو میلیارد قطعه از این اسکناس در قالب طرح قدیم و جدید که عمده آن قدیمی است چاپ کرده ایم. که البته تمامی این دو میلیارد در جریان نیست چراکه به دلیل گردش بالا بعد از پنج الی شش سال عمر مفید آنها کاهش یافته و مستهلک می شود که در این حالت از رده خارج اعلام شده و باید به جای آن اسکناس جدید چاپ و جایگزین شود. به عبارتی دیگر حدود۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار قطعه در جریان و بقیه جبران اسکناس های امحا شده را انجام می دهند.

وی با تاکید براینکه با ورود اسکناس طرح جدید دیگر طرح قدیمی چاپ نمی‌شود، افزود: تا هنگامی که اسکناس ۲۰۰۰ تومانی در جریان است از طرح جدید تولید کرده و به طور تدریجی جایگزین اسکناس های کهنه و امحا شده می شود.

صنیعی این را هم گفت که بیش از ۳۰ میلیون قطعه از اسکناس ۲۰۰۰ تومانی طرح جدید چاپ شده و همچنان در جریان چاپ قرار دارد.

چرا بادگیر به عنوان طرح پشت اسکناس ۲۰۰۰ تومانی انتخاب شد؟

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک همچنین چرایی انتخاب بادگیر به عنوان طرح جدید اسکناس ۲۰۰۰ تومانی را تشریح کرد.

وی با ارائه توصیحاتی درباره بادگیرها گفت: بادگیر روش ابداعی کاملا ایرانی برای ایجاد فضایی خنک داخل منازل گرم کویری و به عبارتی دستگاه تهویه مطبوع است و مردمی که سالیان زیادی است توانسته اند باهوای مناطق کویری کنار بیایند در یکی از روش ها بادهای طبیعی منطقه را توسط بادگیرها تحت کنترل درآورده اند این درحالی است که بیشترین تعداد آنها در دشتهای خشک کاشان،یزد، جهرم، طبس و چند مورد دیگر وجود دارد.

صنیعی با اشاره به بادگیر به عنوان یکی از معماریهای بی نظیر و سنبل تمدن ایرانی گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی امارات متحده عربی درخواستی رسمی مبنی بر ثبت جهانی این بادگیرها را به یونسکو ارائه کرد که سازمان میراث فرهنگی کشورمان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و این ادعا را کاملا بی اساس تلقی و اعلام کرد که تنها خواستگاه این سازه ایران است در عین حال که برای تکمیل این پرونده و ثبت جهانی به نام ایران اقدام کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مسیرهایی که می تواند مهر تاییدی بر اصالت ایرانی بادگیرها باشد این است که اسکناسی با طرح بادگیرهای قدیمی و خشتی داشته باشیم، افزود: این حالت بیانگر مستندات تاریخی خواهد بود چراکه همواره طرح رو و پشت اسکناس ها نشان از هویت های ملی، مذهبی، تاریخی و تمدن یک کشور است.

ویژگی های بادگیر ابرکوه یزد

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، برخی ویژگی های بادگیر ابرکوه یزد را هم توضیح داد و گفت: این بادگیر که خانه ای خاص به عنوان خانه آقازاده است ۸۲۰ متر زیربنا و ۱۸ متر ارتفاع داشته و در سال ۱۳۷۵ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید که یکی از زیباترین بادگیرهای دنیا را در خود جاداده است و درحالی که بیش از ۹۵ درصد بادگیرها یک طبقه هستند این بادگیر دو طبقه بوده و ارتباط بین طبقات آن با ۱۹ دریچه هواست که می تواند تنظیمات هوا را حتی زمانی که هیچ بادی در کویر وجود ندارد انجام دهد.

ایسنا

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۱ ق.ظ

دیدگاه