آیت الله نورمفیدی: رابطه بنده با مقام معظم رهبری رابطه دوستی و رابطه قلبی و محبت آمیز در طول این سالها بوده و ادامه دارد

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، دیدارهای هفتگی با دانش آموزان را برای خودش مفید ارزیابی کرد و گفت: این دیدارها موجب می شود تا از نزدیک با این قشر جوان جامعه دیدار داشته باشم.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در دیدار با دانش آموزان دبیرستان دخترانه چراغعلی گرگان افزود: آنها در این دیدارها، دغدغه های ذهنی خود اعم از مسائل دینی، سیاسی و اقتصادی را صریح بیان می کنند.

متن ذیل، مشروح سئوالات دانش آموزان دبیرستان دخترانه چراغعلی گرگان از نماینده ولی فقیه در استان گلستان و پاسخ های صریح آیت الله نورمفیدی است.

اگر کسی گناهی انجام دهد و بعد توبه کند، بخشیده می شود؟

آیت الله نورمفیدی: در صورتی که حق الناس نباشد بخشیده می شود. اگر حق ا… یعنی مربوط به رابطه انسان با پروردگار باشد، ذات اقدس الهی، توبه او را می پذیرد. پروردگار آنقدر به بندگان خود لطف دارد که در توبه را باز گذاشته است، اگر کسی از این در وارد نشود، خوش ضرر می کند.

آیا ارسال عکس دختر با پوشش اسلامی برای پسر، از نظر شرعی اشکال دارد؟

آیت الله نورمفیدی: کار درستی نیست، ممکن است آن پسر سودجویی کرده و آبروریزی کند. از این موارد زیاد پیش آمده است.

آیا صیغه محرمیت بدون اجازه پدر، اشکال دارد؟

آیت الله نورمفیدی: هرگونه ارتباط دختر با نامحرم، بدون اجازه پدر، از نظر شرعی و قانون مدنی اشکال دارد، البته، پدر هم بدون هماهنگی با دختر نمی تواند او را شوهر دهد.

مرز ارتباط دختر با پسر تا کجاست؟

آیت الله نورمفیدی: درباره این موضوع، من بارها صحبت کردم. اگر رابطه دختر و پسر در زمینه های علمی، ادبی، تاریخی، کاری و موضوعاتی از این قبیل باشد، منعی ندارد. مگر در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان زن و مرد با یکدیگر ارتباط ندارند؟ بعضی ها خیلی عقب افتاده هستند که می گویند چنین ارتباطاتی نباید وجود داشته باشد. من نظر اسلام را برای شما بیان می کنم. اگر منظور از ارتباط دختر و پسر، از نوع نادرست آن ، همانند آنچه که در بعضی از خیابانهای شهر اتفاق می افتد، باشد، به طور قطع، حرام است و گناه دارد. امام (ره) وقتی می خواست برای رئیس جمهور وقت شوروی سابق، نامه بنویسد، آیت الله جوادی آملی را با همراهی خانم مرضیه دباغ که سابقه انقلابی داشت، نزد گورباچوف فرستاد.

آیا در روز قیامت، گناهان ما به تصویر کشیده می شوند؟

آیت الله نورمفیدی: اعمال انسان برای خودش، نمایان می شود. آیات بسیاری از قرآن، خبر از این واقعه داده اند؛ مانند سوره زلزال که خبر می دهد زمین در روز قیامت، نسبت به اعمال انسان شهادت می دهد. نباید نسبت به آنچه که پروردگار وعده داده، شک کنیم. چه کسی به اندازه او، ما را می شناسد؟ و مصالح ما را درنظر می گیرد؟ اگر یک ذره کار خوب یا زشت انجام دهیم، روز قیامت آن را می بینیم. اگر پروردگار، بنده خود را دوست بدارد، نمی گذارد که دیگران اعمال بد او را ببینند؛ لذا بین خودش و آن بنده، این موضوع را به گونه ای حل می کند. سعی کنید نماز خوب بخوانید و با خالق هستی، ارتباط برقرار کنید. درد دل با او باعث آرامش می شود. نیمه های شب برخیزید و نماز شب بخوانید. در وادی بندگی و ارتباط با پروردگار قرار بگیرید.

نظر شما درباره سفر اخیر دولت تدبیر وامید به استان گلستان چیست؟

آیت الله نورمفیدی: سفر خوب و مثبتی بود. من در جریان سفر رئیس جمهور و اعضای دولت گفتم که نیازهای جامعه زیاد است؛ لذا توانایی پاسخگویی به همه آنها را ندارد، بنابراین دولت باید طبق سفارش حضرت علی (ع) به مالک اشتر، نیازهای مردم را اولویت بندی کند نه اینکه هرکاری را انجام دهد. جوانان ما بیکار بوده و خانواده های آنها در حال پاشیدن هستند، باید برای آنها شغل ایجاد کنیم. رئیس دولت تدبیر و امید در سفر به گلستان، به مسائل اساسی و زیربنایی استان توجه کرد. از جمله این مسائل می توان به زهکشی ۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال استان اشاره کرد که با اجرای آن، فرصت مناسبی برای بسیاری از دانشجویان رشته های کشاورزی استان ایجاد می شود تا به تحقق کشاورزی توسعه یافته کمک کنند. یا افتتاح راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان، کشورهای شرق آسیا همچون چین، پاکستان و هند و کشورهای آسیای مرکزی را به گلستان متصل می کند که درآمد خوبی هم نصیب این استان می شود.

رابطه شما با مقام معظم رهبری چگونه است؟

آیت الله نورمفیدی: خیلی خوب است. من با ایشان از سال ۱۳۳۴ یعنی حدود ۶۰ سال قبل رابطه دوستی و رفاقت دارم. از وقتی که ۱۶ یا ۱۷ ساله بودیم در مدرسه علمیه نواب مشهد با هم آشنا شدیم. این رابطه دوستی و رابطه قلبی و محبت آمیز در طول این سالها بوده و ادامه دارد.

علت اینکه اهل سنت استان شما را دوست دارند، چیست؟

آیت الله نورمفیدی: از خودشان بپرسید. من به نصایح اهل بیت (ع) عمل می کنم. طبق این نصایح، همه مسلمانان با یکدیگر برادر هستند. امروز همه ما اعم از شیعه و سنی باید در برابر کسانی که خواهان ضربه زدن به اسلام هستند، صف واحد باشیم. برای دشمن، شیعه یا سنی بودن، مهم نیست، اینکه چه کسی با آنها همسو است، اهمیت دارد. برای مثال در فلسطین، نوع رفتار آنها با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اسماعیل هنیه متفاوت است در حالی که هر دو اهل سنت هستند. آنها برای منافع خودشان، از محمود عباس حمایت می کنند، اما در مخالفت با حماس، به نوار غزه، هجوم می برند. در عراق هم همین طور، در جریان انتخاب نخست وزیر این کشور، نوع رفتار آنها با نوری المالکی و ایاد علاوی که هر دو شیعه هستند، تفاوت داشت. آنها، مخالف نخست وزیری مالکی بودند، چون با آنها همسو نبود و در مقابل تلاش می کردند، ایاد علاوی، نخست وزیر عراق شود. معتقدم مصلحت اسلام اقتضا می کند که شیعه و سنی با هم برادر باشند. همه ما مسلمانیم، نماز می خوانیم، قبله مشترک داریم، روزه می گیریم، حج می رویم و اهل قرآن هم هستیم. اهل سنت درباره امام علی (ع) و امام زمان (عج) شعرهای خوبی گفته اند، متاسفانه برخی از افراد حرف هایی می زنند که معلوم نیست کجای کار هستند، آنگاه دم از ذوب در ولایت هم می زنند، در حالی که مقام معظم رهبری، از مدافعان سرسخت وحدت امت اسلامی هستند. من در این سال ها سعی کردم که با اهل سنت دروغ نگویم، با صداقت رفتار کنم و به مقدسات آنها احترام بگذارم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۴ ب.ظ

دیدگاه