نوربخش داداشی مدیر کل هواشناسی گلستان :میانگین دمای ایستگاه های سینوپتیک (هم نظر)استان در مرداد ۹۶نسبت به سال قبل و دوره آماری ۱٫۲ درجه افزایش یافته است

نوربخش داداشی مدیر کل استان: وقوع خشکسالی های بسیار شدید در استان گلستان

در مرداد ماه ۹۶ در ایستگاه¬ های هاشم آباد، مراوه تپه، بندرترکمن، فرودگاه گرگان، بندرگز، اینچه برون خشکسالی بسیار شدید رخ داده است.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی گلستان ، نوربخش داداشی مدیر کل استان در تحلیل شرایط آب و هوای مرداد ماه ۹۶ و پیش بینی فصلی استان گفت :
متوسط بارش ایستگاه های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا ۳۱ مرداد ۹۶ برابر ۳۷۲٫۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۸ درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش مربوط به بندرگز به میزان ۵۲ درصد نسبت به دوره آماری می باشد.
وی در خصوص تغییرات دما در استان افزود : میانگین دمای ایستگاه های سینوپتیک (هم نظر)استان گلستان در مرداد ۹۶ برابر با ۳۰٫۶ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال قبل و دوره آماری ۱٫۲ درجه افزایش یافته است. بیشترین افزایش دما مربوط به هاشم آباد گرگان به میزان ۱٫۸ درجه نسبت به دوره آماری می باشد. بیشترین دمای ثبت شده در این ماه درمینودشت بمیزان ۴۵٫۷ و در گنبدکاوس ۴۴٫۹درجه سانتی گراد می باشد.
داداشی در تحلیل میزان رطوبت ، تبخیر و ساعات آفتابی گلستان گفت : میانگین رطوبت نسبی ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در مردادماه برابر ۵۶٫۷ درصد می باشد که ۳درصد نسبت به دوره آماری و ۴درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. بنابراین تغییرات آن در حد نرمال بوده است. بیشترین کاهش مربوط به مراوه تپه و هاشم آباد گرگان به میزان ۹ درصد نسبت به دوره آماری است و در مورد تبخیر نیز میانگین
آن در ایستگاه های سینوپتیک استان در مرداد ۹۶ برابر با ۲۷۶ میلیمتر بوده است که نسبت به دوره آماری و سال قبل به ترتیب ۱۱ و ۱۳درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش مربوط به علی آباد و گنبدکاوس بوده که به ترتیب ۳۴ و ۲۸ درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته اند و میانگین مجموع ساعت آفتابی در ایستگاه های سینوپتیک
استان در مرداد ۹۶ برابر با ۳۳۶ ساعت بوده که نسبت به دوره آماری ۱۹ درصد و نسبت به سال قبل۱۳ درصدافزایش داشته است. بیشترین ساعت آفتابی در هاشم آبادبوده که ۳۵ درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته است.

وی افزود :با بررسی های انجام شده درمرداد ماه، ایستگاه¬های هاشم آباد، مراوه تپه، بندرترکمن، فرودگاه گرگان، بندرگز، اینچه برون خشکسالی بسیار شدید رخ داده است.

داداشی تغییرات ماهانه و فصلی دماو تغییرات فصلی بارش استان را چنین پیش بینی نمود :درشهریورماه ۹۶ میانگین دما درغالب نقاط استان با افزایش ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه ای و بصورت فصلی در دوره مرداد تا شهریور امسال در غالب نقاط استان گلستان افزایش دما ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه پیش بینی می شود. لازم به ذکر است که این افزایش دما در دماهای حداکثری روزانه بیشتر نمود خواهد داشت و با توجه به خروجی مدلهای پیش بینی فصلی مجموع بارش از نیمه دوم مرداد تا نیمه اول آبان ۹۶ در بیشتر نقاط استان در حد نرمال پیش بینی شده است و در بخش های از شمال شرق استان در منطقه گلیداغ و پارک ملی و بخشهایی از مراوه تپه، صوفی شیخ و کلاله افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارش نسبت به دوره آماری پیش بینی می شود که احتمالا به علت رخداد بارش های حدی در این مناطق می باشد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۲ ب.ظ

دیدگاه