مهندس قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ازاختصاص اعتبارات خشکسالی به استان گلستان برای دومین سال خبرداد

البرز گلستان/ مهندس ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار داشت: امسال یک میلیون و ۲۵۰ هزار اصل نهال در استان گلستان پرورش دادیم که آماده غرس است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته اعتبار بیابان‌زدایی از منابع ملی ۲۰۰ میلیون تومان بود که امسال رشد خوبی داشته و به ۵ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ادامه داد: این دومین سالی است که استان گلستان از اعتبارات خشکسالی برخوردار است و خوشبختانه نگاه به بیابان‌زدایی در استان گلستان در بین مسئولان ایجاد شده است.

قزلسفلو تاکید کرد: امسال یک میلیارد تومان اعتبارات ملی برای بیابان‌زایی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سرانه آب در جهان ۷ هزار و ۶۰۰ مترمکعب است و در کشور ما سرانه آب یک‌هزار و ۶۰۰ متر مکعب تخمین زده می‌شود و سرانه آب استان ما ۲۰۰ مترمکعب از میانگین کشوری کمتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان یادآور شد: حدود ۱۲۰ مورد سیل کوچک و بزرگ در استان گلستان از دهه ۷۰ تاکنون اتفاق افتاده و در مرداد ماه از دهه ۸۰ شرایطی در استان حاکم شده که توده هوای سیبری به استان گلستان وارد می‌شود، که منجر به سیل می‌شود.

وی افزود: در استان گلستان یک شرایط توپوگرافی خاص داریم، ۹۶ حوزه و زیرحوزه در گلستان وجود دارد و مشکل اینجا است که شیب زیاد حوزه بالادست و زمان تمرکز کوتاه در موقع بارش است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: جاده ارتباطی گرگان و مشهد، منازل مسکونی، تاسیسات در این مناطق وجود دارد و این امر سبب شده شرایط ما با استان‌های دیگر متفاوت باشد.

قزلسفلو گفت: مهم‌ترین علت وقوع سیل این است که الگوی بارش باران در استان گلستان تغییر پیدا کرده و شدت بارش‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد در فاصله زمانی ۸۰ تا سال ۹۱ شدت بارش‌ها در استان گلستان ۵۰ درصد افزایش یافته و در بخشی از مکان‌ها جنگل ضعیف داریم و خاکشان به گونه‌ای شده که نفوذپذیری آن کمتر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برآوردی داشتیم در سال ۸۱ و ۸۲ مصوبه در هیئت دولت مشخص شد که ۱۸۲ میلیارد تومان اعتبار داده شود و ۴۲ میلیارد تومان تا تاکنون اختصاص داده شد.

قزلسفلو افزود: سازه ها شیب را ملایم میکند و خسارت را کمتر می‌کند و در شهر کردکوی پل بسته می‌شد و آب وارد خانه مردم می‌شد.

وی گفت: تا زمانی که مخزن ایجاد نکنیم سازه‌های ما توان انباشته سیل را ندارد و ما نمی‌توانیم سیل را کنترل کنیم و باید با مدیریت خسارت سیل را کاهش دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: استان گلستان در نزدیک به ۷۰۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری را انجام دادیم و یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار نیاز به اجرای طرح آبخیزداری دارد که ۳۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قزلسفلو به طرح جامع سیل در استان گلستان اشاره کرد و افزود: قطعا سیل را نمی‌توان پایان داد و مدیریت سیلاب تلفات جانی سیل تاثیرگذار است که نیاز به تجهیزات و سازه‌های لازم و سیستم‌های هشداردهنده دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۴۷ ق.ظ

دیدگاه